آشنایی با طریقه مصرف دمنوش، روغن، عرق و گیاه نعناع

طرز استفاده روغن نعناع ,طرز استفاده روغن نعناع برای مو ,طریقه مصرف عرق نعناع برای معده ,طریقه مصرف روغن نعناع برای لب ,طریقه مصرف عرق نعناع ,طریقه مصرف عرق نعناع برای نفخ ,طریقه مصرف قطره نعناع ,طریقه مصرف گیاه نعناع ,طریقه مصرف نعناع خشک ,گیاه نعناع ,نحوه مصرف دمنوش نعناع ,نحوه مصرف عرق نعناع برای لاغری

نعناع یا نعنا یک سبزی خوراکی خوش عطر و طعم با طبیعت گرم و خشک است که باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارشی می‌شود و جریان صفرا را افزایش می‌دهد، بنابراین برای درمان سوءهاضمه، نفخ، کولیک یا قولنج و سایر مشکلات گوارشی مفید است. احساس تهوع را کاهش می‌دهد و نیز باعث افزایش تعریق بدن در هنگام تب و سرماخوردگی‌ها می‌شود. روغن نعناع هم دارای اثرات ضد درد و آرام‌کننده است و همچنین خنک‌کننده بوده و استنشاق آن باعث باز شدن مجاری تنفسی و رفع احتقان می‌شود.

 

طریقه مصرف کلی نعناع

دو قاشق غذا خوری برگ نعناع تازه و یا خشک و خرد را در یک قوری ریخته و یک لیوان بزرگ آب با دمای 80 درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه دم بکشد. در صورت تمايل می توانید از عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

آشنایی با طریقه مصرف دمنوش، روغن، عرق و گیاه نعناع

نحوه مصرف عرق نعناع

مقدار و طریقه مصرف عرق نعناع برای بزرگسالان: نصف فنجان تا یک فنجان بسته به غلظت عرق نعناع همراه با آب بعد از غذا
مقدار و طریقه مصرف عرق نعناع برای کودکان: یک تا دو قاشق غذاخوری همراه با آب بعد از غذا

طریقه مصرف عرق نعناع

نیم ساعت بعد از هر غذا يک استکان میل شود.

 

طریقه مصرف گیاه نعناع

برای ضد عفونی كردن بینی، با مخلوط کردن 1 گرم اسانس نعناع و 40 گرم روغن بادام شیرین، محلولی تهیه كنید و پنج قطره در هر سوراخ بینی بچكانید.

كسانی كه دچار سرماخوردگی شده‎اند و برونشیت مزمن دارند 10 گرم نعناع در 500 سی‎سی آب بجوشانند و صبح ناشتا 2 استكان میل كنند.

برای از بین بردن گلودرد، دم کرده نعناع غرغره كنید.

آرامش بخشی و نشاط آوری

یکی از خواص معجزه‌آسای نعناع خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری آن است. تهیه شربت نعناع که از دم کرده این گیاه و مقداری زعفران و شکر تهیه شده باشد در لحظاتی که دچار ناراحتی و اندوه هستید به افزایش نشاط و برطرف شدن اندوه کمک می‌کند و در زمان عصبانیت و خشم، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است.

برای تهیه این شربت کافی است 2 قاشق برگ خشک و پودر شده نعناع را در 2 لیوان آب جوش دم کنید و پس از صاف کردن آن یک لیوان از آن را با یک قاشق شکر و مقدار اندکی زعفران مخلوط کرده و به‌صورت سرد یا گرم میل کنید.

درمان خارش موی سر

برگ های نعناع پوست سر را تمیز می کند به عنوان یک درمان گیاهی و طبیعی برای خارش موی سر استفاده می شود.

برگ های تازه نعناع را در آب گرم بریزید و بگذارید بماند تا عصاره آن در بیاید سپس آن را صاف کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

درمان آکنه و جوش صورت

برگ های تازه نعناع برای درمان آکنه و جوش صورت مفید هستند.

برگ های تازه نعناع را با گلاب مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

هنگام عصبانيت بنوشيد

يكي از خواص معجزه‌آساي نعنا خاصيت آرام‌بخشي و نشاط آوري آن است. تهيه شربت نعنا كه از دم كرده اين گياه و مقداري زعفران و شكر تهيه شده باشد در لحظاتي كه دچار ناراحتي و اندوه هستيد به افزايش نشاط و برطرف شدن اندوه كمك مي‌كند و در زمان عصبانيت و خشم، آرام‌بخش و تسكين‌دهنده است. براي تهيه اين شربت كافي است 2 قاشق برگ خشك و پودر شده نعنا را در 2 ليوان آب جوش دم كنيد و پس از صاف كردن آن يك ليوان از آن را با يك قاشق شكر و مقدار اندكي زعفران مخلوط كرده و به‌صورت سرد يا گرم ميل كنيد.

درمان سندرم روده تحریك پذیر با كمك نعناع

تحقیقات نشان داده است كه انواع كپسولهای پوشش دار نعناع از توانایی تسكین عضلات روده برخوردار هستند. مصرف اینگونه كپسولها سبب رهایی و بهبود درد این نوع سندرم روحی می گردد. برای اینكار روزانه سه بار یك تا دو عدد كپسول پوشش دار بین غذا مصرف كنید.
سنگهای صفراك روغن نعناع به بدن كمك می كند تا سنگهای صفرا را بشكند و در اصل گزینه آسانی را فراروی عمل جراحی قرار می دهد. برای این منظور روزانه سه بار یك تا دو عدد كپسول پوشش دار بین غذا مصرف كنید.

درمان مسموميت غذايي با كمك نعناع

برای كسانی كه در اثر خوردن غذا مسموم شده‎اند سیب‎زمینی را آب‎پز نموده با نعناع خشك مخلوط نموده بعنوان غذا میل كنند.

مصرف نعناع در مشكلات قلبي – عروقي

دمكرده نعناع غلظت خون را طبیعی می‎كند.

برای درد قلب و خفقان نعناع را با پرسیاوشان جوشانده 10 صبح و 5 عصر میل شود.

كسانی كه كلسترول دارند بالای غذا و عصرها از دم كرده چای نعناع بمدت دو هفته در ماه بنوشند.

كسانی كه فشار خون آن ها پایین است از نعناع زیاد استفاده كنند.

فوايد نعنا براي پوست

نعناع به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی ، ماده ای مناسب برای تمیز کردن پوست است. آب نعناع موجب تسکین پوست ، درمان عفونت و خارش و درمان آکنه می شود.

برگ های تازه نعناع را کاملا بکوبید تا له شوند. له شده برگ ها را به موضع به صورت خیلی آرام بمالید و پس از ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد بشویید. بررسی ها نشان می دهند تکرار این عمل ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در زیبایی پوست دارد و قادر است تمام لک ها و جوش های صورت را نیز از بین ببرد.

گفتنی است؛ مصرف مداوم گیاه نعناع نیز می تواند باعث درخشان شدن پوست و مو شود و خشکی و زبری موها را نیز از بین ببرید. جویدن روزانه مقداری نعناع علاوه بر خوشبو شدن دهان می تواند در براقیت چشم ها نیز موثر یاشد.

برای اگزما و خارش‎های جلدی و پوستی از دم كرده نعناع شستشو و نوشیده شود 10 گرم در یك لیتر آب روزی سه فنجان میل شود

اگر بدن شما خارش دارد مقدار 2 گرم اسانس نعناع را در 50 گرم وازلین ریخته، خوب با هم مخلوط كرده و در محل خارش بمالید.

درمان خانگی دندان درد است

دمنوش نعناع دارای توانایی بی‌حس کردن قسمت آسیب‌دیده‌ی دهان‌تان است. منتول موجود در آن باعث تسکین یافتن لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود. این دمنوش همچنین باعث تسکین درد و التهاب می‌شود.

مواد لازم

– ۱ قاشق چایخوری برگ نعناع فلفلی خشک شده

– یک فنجان آب جوش

دستورالعمل

۱. برگ‌های نعناع فلفلی را به مدت حدود ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید.

۲. سپس ترکیب را صاف کنید و کمی صبر کنید تا دمنوش خنک شود. می‌توانید این دمنوش را به عنوان یک دهان‌شویه برای شستشوی دهان‌تان استفاده کنید. شستشوی دهان با این دمنوش را تا زمانی که درد دندان‌تان تسکین بیابد تکرار کنید.

گوش درد را تسکین می دهد

نعناع در کاهش درد و گزگز گوش کمک می‌کند. این گیاه دارویی همچنین سوزش و خارشی را که ممکن است وجود داشته باشد، رفع می‌کند.

مواد لازم:

– یک مشت برگ نعناع
– نصف فنجان روغن زیتون

دستورالعمل

– برگ‌های نعناع را له كنید و روغن زیتون را گرم كنید.
– برگ نعناع له شده را به مدت چند دقیقه در روغن زیتون گرم بگذارید و بعد آن را صاف کنید.
– دو قطره از روغن حاصل را داخل گوش آسیب‌دیده بریزید تا درد گوش‌تان بهبود بیابد. این روش درمانی را دو بار در روز انجام دهید.

ماسک خانگی پاکسازی پوست است

ماده‌ی اصلی موجود در نعناع، منتول است که خواص آرام‌بخش و خنک‌کننده دارد. این خواص به حفظ درخشش و سلامت پوست نیز کمک می‌کنند. علاوه بر این، این گیاه دارای خواص شفادهنده‌ی فوق‌العاده‌ای است که می‌توانند کمک‌تان کنند از شر عفونت‌های پوستی خلاص شوید.

دستورالعمل

پودر نعناع (یک قاشق چایخوری) و ۱ قاشق غذاخوری خاک رنگ‌بر (نوعی خاک رس) و یک قاشق غذاخوری ماست ساده را داخل یک کاسه بریزید.

– مواد را به مدت ۳۰ دقیقه کنار بگذارید تا به درستی خیس بخورند.

– سپس خوب مواد را هم بزنید تا یک خمیر صاف و یکدست به‌دست بیابد.

– ماسک خانگی آماده شده را روی صورت و گردن‌تان پخش کنید.

-مدتی صبر کنید تا ماسک به طور طبیعی خشک شود، و در نهایت آن را با آب گرم شستشو دهید.

– بهتر است از این ماسک صورت فقط یک بار در هفته استفاده کنید تا پوست‌تان پاکسازی شود

خشکی چشم را درمان می کند

گفته می‌شود استفاده از نعناع روش خانگی فوق‌العاده‌ای برای تسکین خشکی چشم محسوب می‌شود. نعناع حاوی منتول است که می‌تواند به تحریک تولید اشک کمک نماید. به علاوه، نعناع باعث می‌شود در چشم‌های‌تان احساس شادابی و انرژی کنید.

دستورالعمل

الف. ابتدا ۱۰ تا ۱۲ عدد برگ تازه‌ی نعناع را به دقت جدا کنید و بشویید

ب. سپس آن‌ها را در آب بجوشانید

پ. بعد از آن‌که آب حاوی برگ‌های نعناع به جوش آمد، آن را از روی حرارت بر دارید و حداقل ۲۰ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود

ت. سپس پارچه‌ی تمیزی آماده کنید

ث. پارچه‌ی تمیز را کاملا به محلول آب و نعناع آغشته نمایید

ج. در نهایت، پارچه را روی چشم‌های‌تان قرار دهید؛ و بعد از مدتی، چشم‌های‌تان را بشویید

چ. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان دست یابید

بیماری اسهال را به سرعت مداوا می کند

خیلی‌ها نعناع را فقط به خاطر استفاده در آبنبات‌ها و آدامس ها می‌شناسند. گاهی اوقات می‌توان برای مزه‌دار کردن نوشیدنی های مختلف هم از آن استفاده کرد. نعناع ماده‌ی خوبی است که به تسکین مشکلات شکمی کمک می‌کند.

مواد لازم

– برگ‌های نعناع
– آب داغ

دستورالعمل

قبل از هر چیزی مطمئن شوید برگ‌های نعناع مورد استفاده تمیز باشند. می‌توانید مقداری برگ نعناع را چند دقیقه در آب داغ غوطه‌ور کنید. وقتی احساس کردید دمای آب به حدی نیست که زبان‌تان را بسوزاند، می‌توانید آن را بنوشید.

خشکی دهان و زبان را برطرف میکند

روغن نعناع، می‌تواند برای تحریک غدد بزاقی جهت تولید بزاق استفاده شود. همچنین اثرات محافظت‌کننده از خود نشان می‌دهد. وجود ترکیبی به نام اوکالیپتول در روغن نعناع به تسریع ترشح مخاط در دهان کمک می‌کند.

مواد لازم

۲ قطره روغن معطر نعناع

دستورالعمل

۱. دو قطره روغن معطر نعناع را روی زبانتان بریزید.
۲. روغن را با زبانتان در کل دهان پخش کنید.

این کار را به مدت یک هفته، قبل از هر وعده‌ی غذایی انجام دهید.

درمان آپنه در خواب کودکان و بزرگسالان است

نعناع مانند یک درمان عالی برای کاهش انسداد مجاری هوا عمل‌می‌کند. زیرا نعناع به خاطر ترکیب ضدالتهابی می‌تواند التهاب را کاهش‌داده، تنفس را آسان‌کرده و از خروپف جلوگیری‌کند. بنابراین، غرغره روغن نعناع انتخاب درستی برای درمان آپنه خواب در خانه است.

مواد لازم

چند قطره روغن نعناع

۱ فنجان آب

دستورالعمل

مواد را خوب ترکیب‌کنید

سپس، قبل از خواب با مخلوط غرغره‌کنید

این درمان را شبی یکبار تکرارکنید

درمان خانگی سوزش معده است

نعناع برای درمان سوء هاضمه و سوزش معده بسیار موثر است چرا که خواص تسکین‌دهنده دارد و به فرآیند هضم کمک می‌کند. برای استفاده از نعناع جهت درمان سوزش سردل، دستورالعمل زیر را می‌توانید گام به گام در خانه دنبال کنید:

– ۱ قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کنید.
– سپس اجازه بدهید به مدت حدود ۳۰ دقیقه بماند.
– این نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.
– علاوه بر این، شما می‌توانید برگ نعناع تازه را به منظور جلوگیری از سوزش معده بجوید. با این وجود، یادتان باشد در صورتی که به رفلاکس اسید مبتلا هستید، نباید از نعناع استفاده کنید.

برای درمان جوش های صورت عالی است

کمی برگ نعناع را بکوبید و روی ناحیه‌ی مبتلا به جوش بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. نعناع می‌تواند به درمان جوش کمک کند. از این درمان یک روز در میان استفاده کنید.

مواد لازم:

الف. به اندازه‌ی یک مشت برگ نعناع
ب. یک تکه پارچه نخی

دستورالعمل:

الف. برگ‌های نعناع را خوب بکوبید و با استفاده از پارچه‌ی نخی آب آن را صاف کنید.
ب. آب نعناع را روی جای جوش‌های‌تان بمالید.
پ. اجازه دهید آب نعناع مدتی روی پوست‌تان خشک شود، سپس آن را با آب سرد بشویید.
ت. هر وقت که متوجه‌ی رویش جوش روی صورت‌تان شوید، می‌توانید از این روش درمانی استفاده کنید.

خروپف را درمان می کند

نعناع حاوی منتول است که مخاط داخل ریه‌ها را کاهش می‌دهد. نعناع هم‌چنین التهاب مجاری تنفسی را نیز کم می‌کند. هر شب قبل از خواب یک فنجان دمنوش نعناع میل کنید. ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نعناع فواید بسیاری برای سلامتی‌تان دارند.

مواد لازم

برگ‌های نعناع – ۸ تا ۱۰ عدد
آب داغ – یک فنجان
عسل (اختیاری) – ۱ تا ۲ قاشق چای خوری

دستورالعمل

الف. برگ‌های نعناع را درون فنجان بریزید.
ب. آب داغ را به آن اضافه کنید.
پ. اجازه دهید نعناع ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب داغ دم بکشد.
ت. در صورت تمایل می‌توانید دمنوش را صاف کنید، در غیر این صورت می‌توانید دمنوش را با برگ‌های نعناع نیز نوش جان نمایید.
ث. در صورت تمایل مقداری عسل به آن اضافه کنید.
ج. پیش از نوشیدن این دمنوش، فنجان را نزدیک بینی‌تان بگیرید و بخار نعناعی را که از آن متصاعد می‌شود، استنشاق کنید.
چ. اکنون می‌توانید دمنوش نعناع را نوش جان کنید.

ورم غدد لنفاوی گردن را درمان می کند

منتول موجود در نعناع حاوی خواص خنک کنندگی است. از این رو، اگر از نعناع به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای ورم غدد لنفاوی استفاده کنید، می‌توانید درد و تورم عامل ورم غدد لنفاوی را آرام کنید و ناراحتی‌تان را به شکل قابل توجهی تسکین دهید.

دستورالعمل

الف. ۲ قاشق غذاخوری پودر برگ نعناع خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید. اجازه دهید نعناع چند دقیقه در آب داغ دم بکشد. این دمنوش را به آهستگی بنوشید.

ب. عصاره‌ی آب برگ‌های تازه‌ی نعناع را استخراج کنید (می‌توانید آن را از عطاری‌ها خریداری کنید).  به مدت یک هفته، روزی دو بار دو فنجان از این نوشیدنی را میل نمایید.
پ. روزی سه مرتبه روغن نعناع فلفلی را روی نواحی متورم بمالید تا تورم‌تان تسکین یابد.

برای درمان ورم غدد لنفاوی به طور کامل، باید هر یک از راه‌حل‌های بالا را چندین بار در طول روز، به مدت یک هفته تکرار کنید.

رفع سردرد با نعناع

برای رفع سردردهای میگرنی می توانید با مخلوط کردن مواد زیر، پمادی تهیه كنید و در نقطه ای كه درد می كند، بمالید.

اسانس نعناع   3 گرم

روغن زیتون  2 گرم

لانولین        5 گرم

برای رفع سردرد از كمپرس نعناع استفاده كنید. به این ترتیب كه 10 قطره روغن نعناع را با یك لیوان آب سرد مخلوط كرده و در یك كاسه بریزید.

سپس یك پارچه كه به اندازه پیشانی باشد در آن فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید و روی پیشانی و شقیقه ها قرار دهید تا سردرد برطرف شود.

ضدعفونی کردن بینی با نعناع

برای ضد عفونی كردن بینی، با مخلوط کردن 1 گرم اسانس نعناع و 40 گرم روغن بادام شیرین، محلولی تهیه كنید و پنج قطره در هر سوراخ بینی بچكانید.

رفع خارش با نعناع

اگر بدن شما خارش دارد مقدار 2 گرم اسانس نعناع را در 50 گرم وازلین ریخته، خوب با هم مخلوط كرده و در محل خارش بمالید.

تسکین آرتروز با نعناع

اگر از بیماری روماتیسم و آرتروز رنج می برید، از روغن نعناع استفاده كنید، به این صورت كه 2 قطره روغن نعناع را با یك قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط كرده و محل های دردناك را با آن ماساژ دهید.

 

طریقه مصرف دمنوش نعناع

دمنوش نعناع بعضی مواقع با نام “شفا دهنده ی معده” شناخته می شود، چونکه به عنوان تسکین دهنده ی بسیاری از بیماری های معده و شکم شناخته شده است. بعضی از این بیماری ها شامل دل درد، ترشح اسید معده، گرفتگی معده، سوزش سر دل و معده درد می شوند. اگر بعد از خوردن یک وعده غذایی، قبل از رفتن به رخت خواب و یا زمانی که مشکلات معده دارید از دمنوش نعناع استفاده کنید، خواص نعناع معده ی شما را سلامت نگه می دارد و درد آن را تسکین می دهد.

برای تهیه دمنوش نعناع یا چای نعنا ابتدا 2 قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه و یا خشک را در یک قوری بریزید.

حدود 1 لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد به آن اضافه کنید.

به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

در صورت تمایل می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین‌کردن دمنوش نعناع استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش نعناع  ۲ ساعت قبل یا بعد غذاست که اگر در همین زمان تعیین شده مصرف شود خواص و تاثیر گذاری این دمنوش بیشتر است.پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طبع گیاه نعناع را مطالعه کنید.

  بخور نعناع برای سرماخوردگی جوش پوست صورت

طریقه مصرف روغن نعناع

طریقه مصرف روغن نعناع

روغن نعناع را می توان در مقادیر مناسب به صورت خوراکی یا موضعی مصرف کرد، برای مصرف موضعی می توان از روغن نعناع غلیظ یا رقیق شده (برای پوست های حساس) استفاده کرد.

بخور روغن نعناع در منزل: برای ایجاد انرژی، حس شادابی و رفع خستگی 5 قطره روغن نعناع به دستگاه بخور اضافه کرده و بخار آن را در منزل پخش کنید.

تهیه اسموتی و نوشیدنی: می توانید 1 قطره روغن نعناع را به آب یا 2 قطره از آن را به اسموتی اضافه کرده و نوش جان کنید.

ماساژ: از آن جایی که روغن نعناع خاصیت خنک کنندگی، تقویت کننده و آرامش بخش دارد یکی از بهترین روغن های مورد استفاده در ماساژ است. توصیه می شود چند قطره روغن نعناع را با روغن بادام یا روغن هسته انگور ترکیب کرده و برای ماساژ استفاده کنید.

پخت و پز: از روغن نعناع می توان برای خوش طعم و عطر شدن غذا استفاده کرد.

5 قطره روغن نعناع را در یک دستگاه بخور بریزید تا به پاک سازی محیط از آلودگی ها کمک کرده و باعث خوشبو تر شدن فضا شود.

1 قطره روغن نعناع را به انواع نوشیدنی ها و آب میوه های طبیعی اضافه کنید تا علاوه بر خوشمزه تر شدن، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما کمک کند.

روغن نعناع یکی از بهترین روش های طبیعی برای رفع خستگی و همچنین رفع بوی بد پا می باشد.

از روغن نعناع برای ماساژ بدن استفاده کنید؛ روغن نعناع دارای خواص خنک کنندگی و آرام بخش طبیعی است که به ریلکس شدن بدن کمک می کند. (پیشنهاد می شود که برای ماساژ روغن نعناع را با روغن بادام یا روغن زیتون رقیق کنید)

روغن نعناع به دلیل عطر و بوی قوی که دارد به رفع حشرات خانگی مانند مورچه، عنکبوت، سوسک، پشه و شپش کمک می کند.

برطرف کننده ی خستگی

اغلب ما روغن ها را با پاهایمان ارتباط نمی دهیم، اما پاهای ما در واقع جذب روغن را با سرعت بیشتری نسبت به سایر قسمت های بدن انجام می دهد. روغن نعناع خستگی پا را بهبود می بخشد و نرمی و لطافت پوست پا را در پی دارد. برای اصلاح پاهای خسته، 2 قاشق غذا خوری نمک معدنی و آب گرم به همراه 10-15 قطره روغن نعناع ترکیب کنید. ماساژ روغن نعناع در ناحیه ی پوست سر می تواند به تسکین میگرن کمک کند. اما مطمئن شوید از برخورد با چشم ها و سایر نقاط حساس خودداری شود. افزودن چند قطره از این روغن ضروری در وام حمام می تواند به کاهش درد ها عضلانی و همچنین استرس و عصبانیت کمک کند.

معده و گوارش

روغن نعناع برای درمان سوء هاضمه مفید است و به کاهش ناراحتی های معده کمک می کند. اگر از مشکلات معده رنج می برید توصیه می شود مقداری روغن نعناع به عنوان طعم دهنده به غذای خود اضافه کرده یا چند قطره از آن را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کرده و پس از غذا بنوشید.

روغن نعناع نفخ، درد های شکمی و ناراحتی معده را برطرف می کند و ترکیب آن با روغن زیره برای درمان سوزش سر دل مفید است و برای افرادی که از روده تحریک پذیر رنج می برند اثربخش است.

برای بهبود سندروم روده تحریک پذیر توصیه می شود 1 تا 2 قطره روغن نعناع را به 1 لیوان آب افزوده و میل کنید. همچنین می توانید 2 تا 3 قطره روغن نعناع را روی شکم خود بمالید.

سرماخوردگی، سرفه، آسم

روغن نعناع حاوی منتول است که دستگاه تنفسی را پاکسازی کرده و همانند یک اکسپکتورانت عمل می کند که برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، سینوزیت، آسم و برونشیت مفید است و استنشاق آن، گرفتگی سینوس ها را برطرف می کند.

روغن نعناع برای دفع خلط سینه مفید است و به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی از عفونت ریه و دستگاه تنفسی جلوگیری می کند.

توصیه می شود برای درمان سرماخوردگی، مقداری روغن نعناع روی قفسه سینه مالیده و یا آن را استنشاق کنید.

استنشاق بخور ترکیب روغن نعناع، روغن اوکالیپتوس و روغن نارگیل نیز مفید است.

آلرژی

استنشاق بخور ترکیب روغن نعناع، میخک و روغن اوکالیپتوس، بینی و کانال بینی را از آلودگی و گرد و غبار پاکسازی کرده و خطر بروز آلرژی را کاهش می دهد.

برای کاهش علائم آلرژی فصلی توصیه می شود بخور روغن نعناع، روغن نارگیل و روغن اوکالیپتوس را در خانه پخش کنید یا 2 یا 3 قطره روغن نعناع را به شقیقه، گردن و سینه خود بمالید.

سردرد

روغن نعناع یکی از بهترین درمان های طبیعی و خانگی برای رفع تسکین سردرد است. دستمالی را به چند قطره روغن نعناع آغشته کرده یا چند قطره روغن نعناع روی مچ دست مالیده و استنشاق کنید تا سردرد درمان شود.

روغن نعناع به دلیل خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی درد ناشی از میگرن را کاهش می دهد

کاهش استرس

مانند بسیاری از روغن های ضروری دیگر، روغن نعناع نیز برای کاهش استرس، افسردگی و خستگی مفید است و به رفع اضطراب و بی حوصلگی کمک می کند.

کافیست چند قطره روغن نعناع روز بدن خود مالیده یا داخل آب حمام بریزید. خاصیت شاداب کننده این روغن شگفت انگیز به بدن انرژی می دهد و خاصیت خنک کننده آن دردهای بدن را برطرف می کن

تهوع

روغن نعناع برای درمان تهوع مفید است، کافیست مقداری روغن نعناع رقیق شده را روی پیشانی خود بمالید یا آن را استنشاق کنید.

برای درمان تهوع ناشی از شیمی درمانی توصیه می شود مقداری روغن نعناع را با آب مخلوط کرده و پشت گوش خود بمالید.

دهان و دندان

معمولا از روغن نعناع به دلیل عطر و طعم منحصر به فرد آن، در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود.

برای رفع بوی بد دهان و تسکین دندان درد، هنگام مسواک زدن 2 قطره روغن نعناع را روی خمیردندان اضافه کنید. این روش یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از دهان و دندان و مبارزه با میکروب ها است.

انرژی بخش

اگر از سندروم خستگی مزمن رنج می برید 2 یا 3 قطره روغن نعناع را با 1 لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید، این نوشیدنی به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کند.

استنشاق روغن نعناع نیز تمرکز، هوشیاری و حافظه را بهبود بخشیده و کارایی فرد را افزایش می دهد.

دردهای عضلانی

روغن نعناع از روغن های مسکن طبیعی است که خاصیت خنک کنندگی و ضد اسپاسم دارد و به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتاگونیسم کلسیم به درمان دردهای عضلانی کمک کرده و استعمال موضعی آن برای کاهش تورم، درد، زخم و التهاب ناشی از آسیب دیدگی عضلانی و مفاصل مفید است.

برای تسکین درد کافیست سه بار در روز 2 یا 3 قطره روغن نعناع را به ناحیه مورد نظر بمالید. همچنین می توانید 5 قطره روغن نعناع و مقداری نمک اسپوم را به آب حمام اضافه کنید.

استعمال موضعی ترکیب روغن نعناع و روغن اسطوخودوس نیز برای کاهش دردهای عضلانی مفید است

درمان خارش

برای تسکین خارش توصیه می شود 2 یا 3 قطره روغن نعناع را سه بار در روز به نواحی مورد نظر بمالید، اگر پوست حساس دارید بهتر است روغن نعناع را به نسبت مساوی با روغن نارگیل مخلوط کرده و استفاده کنید.

همچنین می توانید 5 تا 10 قطره روغن نعناع را به آب گرم حمام اضافه کنید.

انرژی‌زایی و کاهش استرس

چون روغن نعنا عطری آرام‌بخش دارد، استنشاق آن می‌تواند سطح انرژی را بالا برده و استرس، عصبی بودن و خستگی ذهنی را رفع کند. ترکیب آن با روغن اسطوخودوس نیز خوب است. آن را بالای سر خود گذاشته و به مدت حداقل ۵ دقیقه استنشاق کنید.

تب

نعنا برای مبارزه با تب مفید است. ۱ یا ۲ قطره از آن را در سوراخ‌های بینی بریزید. این کار را هر ۱۵ دقیقه و تا زمانی که تب پایین بیاید، تکرار کنید. ترکیب کردن آن با آب گرم حمام نیز می‌تواند باعث بهبود جریان خون شود.

برای رفع مشکل گوارشی، یک قطره روغن نعنا را به چای گیاهی خود اضافه کنید.

– یک قطره روغن نعنا برای تسکین خارش پوستی مفید است.

– روغن نعنا را بر ناحیه آسیب‌دیده توسط پیچک سمی آمریکایی قرار دهید. برای کسب نتایج بهتر، آن را با ترکیب روغن‌های گیاهی پیشرفته‌ی V-6 ترکیب کنید.

– قبل و در طول ورزش، روغن نعنا را استنشاق کنید زیرا سطح انرژی را بالا برده و خستگی را کاهش می‌دهد.

– برای افزایش تمرکز و هوشیاری، می‌توان ۲ قطره روغن نعنا را زیر زبان و ناحیه زیر بینی قرار داد.

– برای کاهش بیماری حرکت در حین مسافرت، می‌توانید ۴ قطره روغن نعنا را بر سینه و شکم بمالید.

– به عنوان جایگزین قهوه، چند قطره روغن نعنا را به آب گرم اضافه کنید.

– برای افزایش اشتها، روغن نعنا را استنشاق کنید.

– برای کاهش درد پای ناشی از کار سخت، می‌توانید روغن نعنا را با آب ترکیب کنید. پاها را در آن قرار دهید. سعی کنید در این حین، پاهای‌تان را تکان دهید.

اسکراب صورت

برای تهیه اسکراب روغن نعناع، 3 قاشق غذاخوری نمک و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل کاسه پلاستیکی مخلوط کرده و 4 قطره روغن نعناع به آن اضافه کنید، اسکراب صورت را به آرامی روی صورت بمالید.

برای داشتن پوست شاداب و سالم، هر سه روز یک بار از این اسکراب استفاده کنید.

پاک کننده پوست

روغن نعناع با پاکسازی و از بین بردن لک های پوست به صاف و یکدست شدن آن کمک می کند.

ماسک صورت روغن نعناع

2 قاشق غذاخوری خیار رنده شده را با 5 میلی لیتر روغن نعناع رقیق شده، داخل کاسه پلاستیکی مخلوط کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری خاک رس به آن افزوده و خوب هم بزنید. خمیر حاصل را روی صورت مالیده و بعد از خشک شدن، با آب گرم بشویید.

برای تاثیر بهتر توصیه می شود دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. این ماسک روغن اضافه پوست را می گیرد و برای پوست های چرب مفید است.

مناسب برای موهای خشک و چرب

روغن نعناع هم برای پوست های خشک و هم چرب مفید است زیرا چربی پوست سر را کنترل و آن را خنک می کند.

خاصیت مرطوب کنندگی روغن نعناع برای پوست های خشک عالی است و به درمان شوره و خارش سر کمک می کند.

ماسک مو برای پوست های خشک

چند قطره روغن نعناع را با مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده و روی پوست سر و موهای خود بمالید، سپس سر را با کلاه آرایشگری بپوشانید و بعد از 30 دقیقه با شامپو بشویید.

درمان لکه های پوست صورت

روغن نعناع برای درمان لکه های پوستی مفید می باشد.

ماسک روغن نعناع و خیار

2 قاشق غذا خوری خیار رنده شده را با 2 تا 3 قطره روغن نعناع ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید تا خشک شود و سپس با آب گرم خوب بشویید.

این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

درمان آفتاب سوختگی

روغن نعناع دارای خواص خنک کنندگی، آرام بخش، ضد میکروب و ضد التهابی طبیعی بوده و در طب سنتی به صورت موضعی برای درمان سریع آفتاب سوختگی استفاده می شود.

ماسک روغن نعناع و روغن نارگیل

برای درمان سریع تر آفتاب سوختگی 2-3 قطره روغن نعناع را با 1/2 قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به صورت مستقیم بر روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

تقویت و افزایش رشد مو

مطالعات نشان می دهد که اگر به مدت 4 هفته از روغن نعناع برای ماساژ پوست سر و مو ها استفاده کنید، به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو و افزایش تعداد آن ها باعث افزایش رشد موی سر می شود.

ماسک مو با روغن نعناع

2-3 قطره روغن نعناع را به آرامی و به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی مو ها و پوست سر ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

درمان شوره سر

روغن نعناع به دلیل وجود مونولول موجود در آن دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده قوی است که به درمان خارش سر کمک کرده و شوره مو را درمان می کند.

علاوه بر این رغن نعناع به دلیل خواص آرام بخش که دارد، شوره سر را درمان می کند.

ماسک نعناع ضد شوره قوی

​​2-3 قطره روغن نعناع را با 2 تا 3 قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و بر روی پوست سر ماساژ دهید، سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

سردرد و میگرن

روغن نعناع دارای خواص ضد درد و آرام بخش طبیعی بوده و با بهبود گردش خون خون در بدن به درمان سریع سردرد و میگرن کمک می کند.

یک تحقیق در دانشگاه کیل، آلمان نشان داده که ترکیبی از روغن نعناع، روغن اوکالیپتوس و اتانول دارای خواص ضد درد قوی است اگر آن را به پیشانی و گیجگاه بمالید به درمان سریع سردرد های شدید و حتی میگرن کمک کرده و علاوه بر این باعث تقویت حافظه هم می شود.

طریقه مصرف روغن نعناع برای درمان سردرد

برای درمان سریع تر سردرد و میگرن، 2-3 قطره روغن نعناع را به گیجگاه، پیشانی و پشت گردن بمالید

سینوزیت

استنشاق و بوییدن روغن نعناع به پاک سازی سینوس ها از موکوس کمک کرده و سردرد ناشی از سینوزیت را بهبود می بخشد.

علاوه بر این روغن نعناع به دلیل ضد میکروبی، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی قوی که دارد به پاک سازی بهتر سیستم تنفسی کمک کرده و سینوزیت، برونشیت، سرماخوردگی و آنفلونزا را درمان می کند.

نحوه مصرف روغن نعناع برای سینوزیت

پیشنهاد می کنیم که 5 قطره روغن نعناع را با روغن نارگیل و روغن اکالیپتوس ترکیب کرده و در دستگاه بخور بریزید.

همچنین می توانید 2-3 قطره روغن نعناع را به صورت موضعی بر روی گیجگاه، قفسه سینه و گردن خود بمالید.

گرفتگی و درد عضلات

روغن نعناع دارای خواص ضد درد، ضد اسپاسم و آرام بخش طبیعی است و به درمان سریع گرفتگی و درد عضلات کمک می کند.

طریقه مصرف روغن نعناع برای گرفتگی عضلات

2-3 قطره روغن نعناع را روزی 3 بار بر روی محل درد بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا تسکین پیدا کند.

شما همچنین می توانید 5 قطره روغن نعناع را به وان آب گرم حاوی نمک اپسوم اضافه کنید و در آن دراز بکشید تا درد کاهش پیدا کند.

بدنسازی

روغن نعناع یکی از بهترین جاسگزین های گیاهی و طبیعی برای نوشیدنی های انرژی زا محسوب می شود. این روغن گیاهی به افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشکاران و بدنسازان و همچنین افزایش ظرفیت ریه ها کمک می کند.

روش مصرف روغن نعناع برای ورزشکاران

خوراکی : برای افزایش سطح انرژی و تمرکز، 1 تا 2 قطره روغن نعناع را به یک لیوان آب اضافه کنید و بنوشید.

موضعی : 2 تا 3 قطره روغن نعناع را بر روی گیجگاه و پشت گردن بمالید.

سندروم روده تحریک پذیر

روغن نعناع به کاهش اسپاسم روده، خونریزی و درد شکمی، اسهال و یبوست در افراد مبتلا به بیماری سندروم ورده تحریک پذیر (IBS) کمک می کند.

طریقه مصرف روغن نعناع برای سندروم روده تحریک پذیر

خوراکی : 1 تا 2 قطره روغن نعناع را به یک لیوان آب اضافه کنید و قبل از هر وعده ی غذایی بنوشید.

موضعی : 2 تا 3 قطره روغن نعناع را به طور موضعی بر روی شکم بمالید.

دهان و دندان

روغن نعناع یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای رفع بوی بد دهان و خوشبو شدن آن محسوب می شود؛ روغن نعناع دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی قوی است که باکتری های عامل عفونت، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها را از بین می برد.

مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که روغن نعناع دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی بر علیه استافیلوکوک اورئوس، انتروکوک فکالیس، اشرشیاکلی و کاندیدا آلبیکنز می باشد.

طریقه مصرف روغن نعناع برای دهان و دندان

پیشنهاد می کنیم که یک قطره روغن نعناع را به خمیر دندان خود اضافه کنید و سپس دندان ها را مسواک بزنید.

یا هر روز صبح یک قطره روغن نعناع را به یک لیوان آب اضافه کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

نحوه مصرف عرق نعناع

از بین بردن مشکلات دستگاه گوارش با روغن نعناع

سال‌هاست که این روغن ضروری برای رفع مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوردن 1 الی2 قطره از روغن نعناع رقیق، یا مالیدن آن بر روی شکم، می‌تواند به طور قابل توجهی موجب تسکین مسائل هضم شود. روغ نعناع به عنوان بهترین درمان برای مشکلات گوارشی از جمله موارد زیر است:

استفراغ
اسهال
یبوست
نفخ شکم
سندروم روده تحریک‌پذیر

برجسته کردن لب ها با اسانس نعناع

اسانس نعناع باعث گردش خود در لب ها می شود و شما می توانید برای برجسته کردن لب هایتان مقداری اسانس نعناع را به وازلین اضافه کنید سپس از مخلوط وازلین برای نرم کردن و برجسته کردن لب هایتان به صورت مرتب استفاده کنید.

همچنین مطالب مضرات و عوارض نعناع و مصرف نعناع برای کودکان و مصرف نعناع در دوران بارداری را مطالعه کنید

  عوارض و مضرات دمنوش، روغن، عرق و گیاه نعناع
پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (4 امتیاز)

یک نظر

  1. خواص و تاثیرش معرکه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *