خواص روغن نعناع / 30 خاصیت برای برجستگی لب پوست صورت و مو

روغن نعناع برای چی خوبه, خواص و فواید روغن نعناع برای برجستگی لب پوست صورت مو لب معده سرطان سرماخوردگی آلرژی تب استرس عفونت تهوع خارش دندان تبخال جوش افتاب سوختگی

روغن نعناع یکی از تطبیق پذیر ترین روغنهای اساسی است. شما می توانید از این روغن سودمند به صورت موضعی و داخلی برای رفع تعدادی از نگرانی های سلامتی از درد عضلات و علائم آلرژی فصلی گرفته تا مشکلات گوارشی استفاده کنید. علاوه بر این، روغن نعناع به طور معمول برای افزایش سطح انرژی و بهبود سلامت پوست و هم موی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص روغن نعناع / 30 خاصیت برای برجستگی لب پوست صورت و مو

با توجه به بررسی انجام ‌شده توسط مرکز تحقیقات دانشگاه تافتس نعناع دارای فعالیت های ضد میکروبی و ضد ویروسی قابل توجهی است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند ، اقدامات ضد توموری را در مطالعات آزمایشگاهی به نمایش می گذارد ، اثرات ضد حساسیت و ضد درد را نشان می دهد و به تسکین دستگاه گوارش کمک می کند. با وجود این خواص بی شمار جای تعجب نیست که روغن نعناع به عنوان یکی از مهم ‌ترین روغنهای ضروری در دنیا به شمار می رود.

فواید دارویی و خواص روغن نعناع

1. معده و گوارش

روغن نعناع برای درمان سوء هاضمه مفید است و به کاهش ناراحتی های معده کمک می کند. اگر از مشکلات معده رنج می برید توصیه می شود مقداری روغن نعناع به عنوان طعم دهنده به غذای خود اضافه کرده یا چند قطره از آن را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کرده و پس از غذا بنوشید.

روغن نعناع نفخ، درد های شکمی و ناراحتی معده را برطرف می کند و ترکیب آن با روغن زیره برای درمان سوزش سر دل مفید است و برای افرادی که از روده تحریک پذیر رنج می برند اثربخش است.

برای بهبود سندروم روده تحریک پذیر توصیه می شود 1 تا 2 قطره روغن نعناع را به 1 لیوان آب افزوده و میل کنید. همچنین می توانید 2 تا 3 قطره روغن نعناع را روی شکم خود بمالید.

2. کودکان و نوزادان

روغن نعناع برای درمان کولیت نوزادان مفید است اما لازم است قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت شود.

3. سرماخوردگی، سرفه، آسم

روغن نعناع حاوی منتول است که دستگاه تنفسی را پاکسازی کرده و همانند یک اکسپکتورانت عمل می کند که برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، سینوزیت، آسم و برونشیت مفید است و استنشاق آن، گرفتگی سینوس ها را برطرف می کند.

روغن نعناع برای دفع خلط سینه مفید است و به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی از عفونت ریه و دستگاه تنفسی جلوگیری می کند.

توصیه می شود برای درمان سرماخوردگی، مقداری روغن نعناع روی قفسه سینه مالیده و یا آن را استنشاق کنید.

استنشاق بخور ترکیب روغن نعناع، روغن اوکالیپتوس و روغن نارگیل نیز مفید است.

4. آلرژی

استنشاق بخور ترکیب روغن نعناع، میخک و روغن اوکالیپتوس، بینی و کانال بینی را از آلودگی و گرد و غبار پاکسازی کرده و خطر بروز آلرژی را کاهش می دهد.

برای کاهش علائم آلرژی فصلی توصیه می شود بخور روغن نعناع، روغن نارگیل و روغن اوکالیپتوس را در خانه پخش کنید یا 2 یا 3 قطره روغن نعناع را به شقیقه، گردن و سینه خود بمالید.

5. تب بر

روغن نعناع یک روغن خنک کننده طبیعی است که به کاهش تب کمک می کند.

6. سردرد

روغن نعناع یکی از بهترین درمان های طبیعی و خانگی برای رفع تسکین سردرد است. دستمالی را به چند قطره روغن نعناع آغشته کرده یا چند قطره روغن نعناع روی مچ دست مالیده و استنشاق کنید تا سردرد درمان شود.

روغن نعناع به دلیل خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی درد ناشی از میگرن را کاهش می دهد

7. کاهش استرس

مانند بسیاری از روغن های ضروری دیگر، روغن نعناع نیز برای کاهش استرس، افسردگی و خستگی مفید است و به رفع اضطراب و بی حوصلگی کمک می کند.

کافیست چند قطره روغن نعناع روز بدن خود مالیده یا داخل آب حمام بریزید. خاصیت شاداب کننده این روغن شگفت انگیز به بدن انرژی می دهد و خاصیت خنک کننده آن دردهای بدن را برطرف می کند

8. عفونت

روغن نعناع خاصیت ضد ویروسی دارد و خطر ابتلا به انواع عفونت و گسترش آن در بدن را کاهش می دهد و از بروز بیماری های همچون سرطان و سل جلوگیری می کند.

9. عفونت قارچ ناخن

خاصیت ضد قارچ روغن نعناع به کاهش علائم عفونت قارچی ناخن کمک می کند.

10. تهوع

روغن نعناع برای درمان تهوع مفید است، کافیست مقداری روغن نعناع رقیق شده را روی پیشانی خود بمالید یا آن را استنشاق کنید.

برای درمان تهوع ناشی از شیمی درمانی توصیه می شود مقداری روغن نعناع را با آب مخلوط کرده و پشت گوش خود بمالید.

11. دهان و دندان

معمولا از روغن نعناع به دلیل عطر و طعم منحصر به فرد آن، در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود.

برای رفع بوی بد دهان و تسکین دندان درد، هنگام مسواک زدن 2 قطره روغن نعناع را روی خمیردندان اضافه کنید. این روش یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از دهان و دندان و مبارزه با میکروب ها است.

12. درمان عفونت ادراری

در طب سنتی از روغن نعناع برای درمان عفونت های دستگاه ادراری استفاده می شود اگرچه این روش از نظر علمی هنوز به اثبات نرسیده است.

13. گردش خون

روغن نعناع خاصیت تحریک کنندگی دارد و به محض اینکه بخار آن به انتهای عصب بویایی برسد گردش خون و ضربان قلب را افزایش داده و اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن را بهبود می بخشد، این خاصیت روغن نعناع به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند و از بیماری هایی همچون آلزایمر و زوال عقل و عوارض ناشی از عدم تعادل گلوکز در بیماران دیابتی پیشگیری می کند.

14. دور کننده حشرات

برای دور کردن حشراتی مانند پشه و کک از روغن نعناع به روش زیر استفاده کنید:

350 گرم فندق افسونگر، 15 قطره روغن سیب زمینی، 15 قطره روغن علف لیمو، 10 قطره روغن نعناع و 10 قطره روغن درخت چای را با هم مخلوط کرده و داخل بطری اسپری شیشه ای قرار دهید. محلول را خوب تکان داده و زمانی که نیاز است استفاده کنید.

همچنین می توانید مقداری روغن نعناع غلیظ را روی پوست یا لباس خود بزنید.

خواص روغن نعناع

15. درمان تبخال

خاصیت ضد ویروسی روغن نعناع خطر بروز عفونت های تبخال و عود آن را کاهش می دهد.

16. سیستم ایمنی بدن

روغن نعناع دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع عفونت و بیماری های مختلف کمک می کند.

روغن نعناع حاوی ترکیباتی همچون کافور، منتول و کارواکرول است، این ترکیبات در برابر باکتری های خطرناکی مانند اچ پیلوری، سالمونلا و عفونت های استاف مقاوم هستند.

17. انرژی بخش

اگر از سندروم خستگی مزمن رنج می برید 2 یا 3 قطره روغن نعناع را با 1 لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید، این نوشیدنی به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کند.

استنشاق روغن نعناع نیز تمرکز، هوشیاری و حافظه را بهبود بخشیده و کارایی فرد را افزایش می دهد.

18. دردهای عضلانی

روغن نعناع از روغن های مسکن طبیعی است که خاصیت خنک کنندگی و ضد اسپاسم دارد و به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتاگونیسم کلسیم به درمان دردهای عضلانی کمک کرده و استعمال موضعی آن برای کاهش تورم، درد، زخم و التهاب ناشی از آسیب دیدگی عضلانی و مفاصل مفید است.

برای تسکین درد کافیست سه بار در روز 2 یا 3 قطره روغن نعناع را به ناحیه مورد نظر بمالید. همچنین می توانید 5 قطره روغن نعناع و مقداری نمک اسپوم را به آب حمام اضافه کنید.

استعمال موضعی ترکیب روغن نعناع و روغن اسطوخودوس نیز برای کاهش دردهای عضلانی مفید است.

19. ضد سرطان

برخی تحقیقات نشان می دهد روغن نعناع دارای خاصیت ضد سرطانی است و منتول موجود در آن مانع رشد سلول های سرطان پروستات می شود.

20. درمان خارش

برای تسکین خارش توصیه می شود 2 یا 3 قطره روغن نعناع را سه بار در روز به نواحی مورد نظر بمالید، اگر پوست حساس دارید بهتر است روغن نعناع را به نسبت مساوی با روغن نارگیل مخلوط کرده و استفاده کنید.

همچنین می توانید 5 تا 10 قطره روغن نعناع را به آب گرم حمام اضافه کنید.

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

21. خواص روغن نعناع برای لب

خاصیت ضد التهابی و ضد درد روغن نعناع برای درمان خشکی لب ها مفید است. برای رفع خشکی و زیبای لب ها، کافیست هر روز مقداری روغن نعناع و روغن نارگیل را مخلوط کرده و روی لب های خود بمالید.

22. روشن کننده پوست

منتول موجود در روغن نعناع، پوست را خنک و شاداب کرده و به روشن شدن پوست های خسته کمک می کند. برای روشن شدن پوست کافیست چند قطره روغن نعناع را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

23. درمان جوش و آکنه

روغن نعناع چربی پوست را کنترل کرده و با جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست از بروز آکنه و جوش پیشگیری می کند.

24. اسکراب صورت

برای تهیه اسکراب روغن نعناع، 3 قاشق غذاخوری نمک و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل کاسه پلاستیکی مخلوط کرده و 4 قطره روغن نعناع به آن اضافه کنید، اسکراب صورت را به آرامی روی صورت بمالید.

برای داشتن پوست شاداب و سالم، هر سه روز یک بار از این اسکراب استفاده کنید.

25. پاک کننده پوست

روغن نعناع با پاکسازی و از بین بردن لک های پوست به صاف و یکدست شدن آن کمک می کند.

ماسک صورت روغن نعناع

2 قاشق غذاخوری خیار رنده شده را با 5 میلی لیتر روغن نعناع رقیق شده، داخل کاسه پلاستیکی مخلوط کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری خاک رس به آن افزوده و خوب هم بزنید. خمیر حاصل را روی صورت مالیده و بعد از خشک شدن، با آب گرم بشویید.

برای تاثیر بهتر توصیه می شود دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. این ماسک روغن اضافه پوست را می گیرد و برای پوست های چرب مفید است.

26. آفتاب سوختگی

روغن نعناع با آبرسانی پوست آفتاب سوخته و کاهش درد به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند. کافیست نسبت یکسان روغن نعناع و روغن نارگیل را مخلوط کرده و روی پوست بمالید.

27. مناسب برای موهای خشک و چرب

روغن نعناع هم برای پوست های خشک و هم چرب مفید است زیرا چربی پوست سر را کنترل و آن را خنک می کند.

خاصیت مرطوب کنندگی روغن نعناع برای پوست های خشک عالی است و به درمان شوره و خارش سر کمک می کند.

ماسک مو برای پوست های خشک:

چند قطره روغن نعناع را با مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده و روی پوست سر و موهای خود بمالید، سپس سر را با کلاه آرایشگری بپوشانید و بعد از 30 دقیقه با شامپو بشویید.

28. افزایش رشد مو

روغن نعناع فولیکول های مو را تقویت کرده و با افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر، به رشد موها کمک  و از ریزش موها نیز جلوگیری می کند.

29. درمان لکه های پوست صورت

روغن نعناع برای درمان لکه های پوستی مفید می باشد.

30. برجسته کننده ی لب

مالیدن روغن نعناع به لب یک راه طبیعی برای افزایش برجستگی لب هاست. چرا که این روغن، موجب تحریک پوست لب و تورم آن می شود. این مزیت تازگی و طراوت به لب ها می بخشد.

  خواص و طرز تهیه ماسک نعناع و خیار ماست عسل برای صورت

خواص و فواید روغن نعناع

ماسک موی روغن نعناع

برای حفظ سلامت موها می توانید روغن نعناع را به شامپوی خود اضافه کنید زیرا شوره سر و شپش را از بین برده و موها را خنک و با طراوت می کند.

روغن نعناع در بسیاری از محصولات مو برای درمان طاسی، شوره و سایر مشکلات پوستی استفاده می شود.

طریقه مصرف روغن نعناع

روغن نعناع را می توان در مقادیر مناسب به صورت خوراکی یا موضعی مصرف کرد، برای مصرف موضعی می توان از روغن نعناع غلیظ یا رقیق شده (برای پوست های حساس) استفاده کرد.

بخور روغن نعناع در منزل: برای ایجاد انرژی، حس شادابی و رفع خستگی 5 قطره روغن نعناع به دستگاه بخور اضافه کرده و بخار آن را در منزل پخش کنید.

تهیه اسموتی و نوشیدنی: می توانید 1 قطره روغن نعناع را به آب یا 2 قطره از آن را به اسموتی اضافه کرده و نوش جان کنید.

ماساژ: از آن جایی که روغن نعناع خاصیت خنک کنندگی، تقویت کننده و آرامش بخش دارد یکی از بهترین روغن های مورد استفاده در ماساژ است. توصیه می شود چند قطره روغن نعناع را با روغن بادام یا روغن هسته انگور ترکیب کرده و برای ماساژ استفاده کنید.

پخت و پز: از روغن نعناع می توان برای خوش طعم و عطر شدن غذا استفاده کرد.

عوارض جانبی و مضرات روغن نعناع

مصرف بیش از حد روغن نعناع سمی است و می تواند به واکنش های آلرژیک مانند گر گرفتگی، اسپاسم زبان، زخم دهان، سوزش سر دل، سردرد و سوزش مقعدی منجر شود.

استفاده موضعی روغن نعناع ممکن است باعث بروز خارش یا قرمزی خفیف پوست شود. به همین دلیل لازم است قبل از استفاده، حتما اندکی از آن روی بخش کوچکی از پوست تست شود.

استفاده بیش از حد از روغن نعناع، به دلیل محتوای منتول موجود در آن ممکن است باعث آسیب های پوستی شود.

توصیه می شود قبل از اعمال روغن نعناع روی پوست، با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل رقیق شود.

از مالیدن روغن نعناع به صورت یا سینه نوزادان و کودکان خودداری کنید.

آیا روغن نعناع خوراکی است ؟

مصرف یکی دو قطره روغن نعناع به صورت خوراکی معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی مقدار بیشتر آن می تواند سمی باشد. برای مورد خوراکی می توانید از عرق نعناع استفاده کنید.

آیا از روغن نعناع می توان به عنوان روغن ماساژ استفاده کرد ؟

حتما این کار را بکنید. ماساژ دادن با روغن نعناع خاصیت های بسیار زیادی دارد. بهتر است قبل از استفاده ، آن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن اسطوخودوس ترکیب کنید.

آیا می توان نعناع را در خانه پرورش داد ؟

پرورش دادن نعناع در خانه کار بسیار ساده ای است ولی توجه داشته باشید که این گیاه نعناع به آب زیاد و نور خورشید احتیاج دارد.

عوارض جانبی روغن نعناع

با وجود اینکه معمولا این روغن گیاهی عوارض جانبی چندانی ندارد ولی ممکن است در موارد باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. توصیه می شود قبل از استفاده موضعی روغن نعناع ، آن را با یکی از روغن های حامل رقیق کنید.

استفاده از روغن نعناع بر روی سینه و صورت نوزاد و کودکان 2 الی 8 سال توصیه نمی شود.

روغن نعناع در بارداری و شیردهی

در این مورد تحقیقات قابل استنادی یافت نشد.بهتر است قبل از استفاده دارویی و زیاد ، با پزشک مشورت کنید. در هر صورت ، در صورتی که به نعناع حساسیت نداشته باشید ، مصرف کم آن در دوران بارداری و شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند .

آیا روغن نعناع برای سگ و گربه بی خطر است ؟

به دلیل اینکه روغن نعناع می تواند کک های بدن سگ را دفع کند ، استفاده از آن برای سلامت سگ ها مفید است . ولی در مورد گربه ها اینطور نیست و گربه معمولا از بوی نعناع متنفر است .همچنین بوی نعناع می تواند باعث اسهال و استفراغ گربه شود.

تداخل دارویی روغن نعناع

روغن نعناع به دلیل اینکه معمولا به صورت خوراکی استفاده نمی شود ، تداخل دارویی چندانی ایجاد نمی کند . در هر صورت بهتر است بدانید که نعناع با بسیاری از داروها تداخل ایجاد می کند برای مثال :

سیکلوسپورین ، آمی‌ تریپتیلین ، هالوپریدول ، مکمل های حاوی زعفران ، پروپرانولول ، نبیوولول ، قرص ایزوپتین ، امپرازول

وارفارین ، پلاویکس ، آسپرین ، پنتوپرازول ، دیازپام ، لورازپام ، اگزازپام ، ایبوپروفن ، گلوکترول

توجه : نعناع جذب آهن را در بدن مختل می کند و نباید همراه با مکمل های حاوی اهن مصرف شود.

نکته : نعناع با زعفران تداخل دارد.

نکته 2 : عرق نعناع با داروهای ذکر شده ، تداخل شدید دارد.

  خواص عرق نعناع برای اسهال، یبوست، پوست، لاغری و کبد
پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *