باید و نبایدهای مصرف چای های گیاهی در دوران بارداری

اگر باردار هستید، حتما می‌دانید که رژیم غذایی‌تان در این دوران به اجبار یا با صلاح دید خودتان تغییر می‌کند. در ایام بارداری بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها منع می‌شوند در حالی که بسیاری دیگر برای شما مفید هستند و شما مدام توصیه‌هایی برای مصرف منظم و بیشتر آن‌ها دریافت می‌کنید. در این مقاله از سایت قصد داریم در خصوص چای های گیاهی در دوران بارداری صحبت کنیم و ببینیم که در این بازه زمانی کدام چای‌ها برای شما مفید هستند و کدام را باید کنار بگذارید. در ادامه ما را دنبال کنید.

خیلی از ما داروهای گیاهی، دمنوش‌ها یا به عبارتی چای‌ گیاهی را به عنوان موادی با تاثیرات ملایم می‌شناسیم که خطری برای ما ندارند. اما مسئله این است که حتی داروهای گیاهی با وجود اینکه دوز پایین‌ترین از مواد پر ریسک به نسبت داروهای شیمیایی دارند، اما باز هم می‌توانند در شرایط خاص سلامت فرد را تهدید کنند. این موضوع برای زنان حامله که در بازه حساسی از زندگی‌شان به سر می‌برند، چند برابر پررنگ‌تر می‌شود.

 

باید و نبایدهای مصرف چای های گیاهی در دوران بارداری

 

مصرف چای های گیاهی در دوران بارداری

قبل از اینکه این بحث را ادامه دهیم، اجازه دهید کمی در خصوص چای‌ها صحبت کنیم. چای در واقع با ریختن آب جوش روی هر نوع برگ و گل و ساقه و حتی پوست گیاهان تهیه می‌شود. هزاران چای در سراسر دنیا داریم که به نسبت تاثیر و طعم‌شان طرفداران خودشان را هم دارند. اصلی‌ترین چای همان چای سیاه خودمان است که از گیاه کاملیا (Camellia sinensis) تهیه می‌شود. این چای کافئین‌دار است اما با اضافه کردن موادی مانند شیر می‌توان کافئین آن را کنترل کرد. به علاوه هر کدام از چای‌ها تاثیرات خودشان را دارند.

برخی از چای‌ها ما را آرام می‌کنند در حالی که برخی از چای‌ها مقوی بوده و انرژی ما را برای ادامه روز افزایش می‌دهند. بعضی از چای‌ها موقع بیماری همراه همیشگی ما هستند و برخی دیگر را به عنوان نوشیدنی هر روزه خود انتخاب می‌کنیم. در هر صورت لازم است قبل از مصرف آن‌ها در مورد تاثیراتی که روی ما دارند و مجوز مصرف‌شان برای خودمان مطمئن شویم.

نوشیدن چای اگر با انتخاب درست همراه باشد، نه تنها تهدیدی برای زنان باردار ندارد، که می‌تواند فواید خاص خودش را هم به همراه داشته باشد. در ادامه فواید مصرف چای های گیاهی در دوران بارداری را بررسی می‌کنیم.

مصرف چای در دوران بارداری

 

چای بدن را آبرسانی می‌کند

در دوران بارداری گاها نوشیدن و خوردن برای شما سخت می‌شود و شما احساس می‌کنید که تنها 20 دقیقه بعد از اینکه هر چیزی بنوشید، مجبور هستید به دستشویی بروید. معده شما به خاطر فضایی که جنین در رحم اشغال می‌کند، جمع شده است و گنجایش کمتری دارد.

در همین دوران است که احتمالا تمایلی به نوشیدن آن و خوردن خوراکی‌ها از جمله میوه‌ها و سبزیجات را از دست می‌دهید. یکی از عوارض این تصمیم این است که بدن‌تان آب مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند و  دچار کم آبی می شود. به دنبال کم آبی اتفاقاتی از قبیل یبوست، احتباس آب، خستگی، سردرد و مشکلات خواب هم به سراغ شما می‌آید.

در این موقع نوشیدن چای به خاطر غلظتی که دارد، باعث می‌شود که آب برای مدت بیشتری در بدن‌تان بماند. البته چای‌های کافئین‌دار خود ادرار آور هستند و باید چای‌هایی را انتخاب کنید که فاقد هر درصد کافئین باشند تا بتوانند وظیفه خود یعنی آبرسانی بدن را به خوبی انجام دهند.

 

بیماری‌های صبحگاهی خود را درمان کنید

در دوران حاملگی مدام احساس بیماری یا حالت تهوع به شما دست می‌دهد. حالت تهوع صبحگاهی یکی از دشوارترین مشکلات بارداری است که در ماه‌های اولیه مدام به سراغ شما می‌آید. تهوع صبحگاهی معمولا با معده خالی اتفاق می‌افتد و مادران را وا می‌دارد که اولین خوراکی صبحگاهی خود را طوری انتخاب کنند که معده آنها را کمتر اذیت کند.

در این مواقع ما زنجبیل را توصیه می‌کنیم. چای زنجبیل می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. اگر نوشیدن چای داغ را دوست ندارید، می‌توانید آن را همراه یخ میل کنید یا اینکه به آن شکر یا عسل اضافه کنید. این چای به شما کمک می‌کند که بتوانید غذاها را داخل معده‌تان نگه دارید. یکی دیگر از چای‌هایی که برای این موضوع مناسب است، چای بادرنجوبیه است. دقت کنید که که احتمال سقط جنین در شما به خاطر مسائل پزشکی بالا است بهتر است که در خوردن چای نعنا و بابونه در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید.

 

چای در حاملگی

چای‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند و مواد زائدی که باعث آسیب‌های سلولی می‌شوند را از بین می برند. این مواد زائد مخرب که رادیک آزاد نام دارند، باعث بروز علائم پیری زودرس در پوست می شوند و حتی می‌توانند یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان باشند.

زمانی که باردار هستید، جفت به طور طبیعی مواد زائد در بدن شما تولید می‌کند. شواهد نشان می‌دهند که در این دوران بدن به آنتی اکسیدان‌های بیشتری برای از بین بردن مواد زائد نیاز دارد و کمبود آنتی اکسیدان ممکن است نتایج منفی در سلامت مادر و حتی بارداری داشته باشد و احتمال سقط جنین را بالا ببرد. هر چه آنتی اکسیدان بیشتری به بدن‌تان برسد، شما در وضعیت بهتری از نظر سلامتی قرار خواهید داشت.

چای همچنین سرشار از انواع مواد مغذی است که در دوران بارداری به آن‌ها نیاز دارید موادی مانند کلسیم، منیزیم، آهن و غیره که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بارداری ایمن و سالم‌تری را برای شما رقم می‌زنند.

نکته: برخی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که اگر به چای خود شیر اضافه کنید، در واقع فواید آنتی اکسیدانی و مقادیر مواد مغذی موجود در چای را خنثی می‌کنید. بنابراین سعی کنید از اضافه کردن شیر به چای خودداری کنید. فثط برخی از طعم دهنده‌های طبیعی مانند گیاهان یا لیمو را اضافه کنید. همچنین بهتر است که خودتان چای تازه درست کنید و سراغ تی بگ‌های آماده نروید.

برخی از چای‌ها شما را برای زایمان آماده می‌کنند

جدا از تمام مزایایی که برای چای عنوان کردیم، برخی از چای‌ها می‌توانند مخصوصا در دوران بارداری به شما کمک کنند.

برخی از چای‌های گیاهی مانند چای برگ تمشک قرمز و دمنوش‌های دارچین عضلات رحم را تقویت می کنند تا شما برای زایمان آماده شوید. این مواد ترتیبی می‌دهند که انقباض‌های رحم بهتر و کارآمدتر باشند و شما زایمان راحت‌تری داشته باشید.

 

چای‌ها شما را ریلکس و آرام میکنند

نوشیدن یک فنجای چای گرم در بسیاری از مواقع آرامش بخش است و شما را از استرس دور می‌کند. بسیاری از افراد چای را به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش و تسکین دهنده می شناسند که آن ها را از استرس و اضطراب دور می کند. چای کمک می‌کند تا حداقل برای یک دقیقه افکار منفی را از خودتان دور کرده و آرم باشید.

بارداری یک بازه زمانی استرس زا است و شما را به یک فرد عصبی و تحریک پذیر تبدیل کند. نوشیدن یک فنجان چای کمک می‌کند که بتوانید برای چند دقیقه آرامش را به خودتان بازگردانید.

 

کدام چای های گیاهی در دوران بارداری نباید مصرف شوند

 

کدام چای های گیاهی در دوران بارداری نباید مصرف شوند؟

چای‌های کافئین دار

برخی چای‌ها مانند مقادیری کافئین دارند که معمولا مقدار آن زیاد نیست و اما در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شوند. در واقع به شرطی که مقادیر کم و متناسبی از این چیا ها را مصرف کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. زنان باردار در روز مجاز به مصرف 200 میلی گرم کافئین هستند. دقت کنید که حتی انواع چای بدون کافئین هم باز مقادیری کافئین در خود دارند. پس چای خود را با دقت انتخاب کنید.

کافئین می‌تواند به راحتی از جفت عبور کند و کبد نابالغ کودک شما در تجزیه آن مشکل خواهد داشت. به این ترتیب نوزاد تحت تاثیر عوارض ناشی از مصرف کافئین قرار می‌گیرد. مطالعات نشان می‌دهد که نوزادانی که مادرشان کافئین مصرف کرده باشد، در خطر تولید زودرس یا وزن کم در هنگام تولد قرار دارند. حتی ممکن است که به صورت ناقص متولد شوند. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری حتی خطر سقط جنین و مرده زایی را در زنان باردار افزایش می‌دهد.

 

همه چای‌ها برای شما مفید نیستند

می‌دانید که هزاران چای در دنیا وجود دارد که هر کدام با ادعاهای تولید کننده و برای فروش بیشتر وارد بازار می شوند. دقت کنید که تمام مواردی که فروشنده ادعا می‌کند یا روی بسته چای درج شده است، جز فواید و خواص چای نیست و ممکن است حتی در مواردی کاملا برعکس واقعیت باشد.

در واقع خواص مواد غذایی و ایمنی مصرف آن تنها به واسطه مطالعات درست و توسط محققان باید بیان و اثبات شود. پس بهتر است قبل از انتخاب چای خود ابتدا در خصوص آن از منابع معتبر تحقیق کنید و مطمئن شوید که مصرف چای مذکور خطری برای بارداری شما ندارد. همچنین می‌توانید قبل از مصرف یا یک پزشک طب سنتی مشورت کنید.

 

بعضی از چای‌ها برای خانم‌های حامله ایمن نیستند

برخی از چای‌های گیاهی درحالی که می‌توانند برای افراد عادی مفید باشند، برای زنان باردار به خاطر وضعیت سلامتی خاصی که دارند، مضر هستند و خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش دهند. پس در انتخاب چای باید شرایط خودتان را مد نظر قرار دهید.

 

برای مثال در دوران بارداری باید از مصرف چای‌های زیر خودداری کنید

  • بابونه (در صورت مصرف زیاد، مضر است)
  • کندر (در صورت مصرف زیاد، مضر است)
  • قاصدک
  • جای شیرین بیان
  • کوهاش آبی
  • کوهاش سیاه
  • گل سرخ
  • گزنه
  • رازیانه
  • زغال اخته
  • گل گاو زبان
  • آویشن
  • مریم گلی
  • شاه پسند
  • پونه
  • مادرورت (motherwort)

همچنین از مصرف چای‌هایی که شامل ترکیباتی برای تسکین علائم PMS، کمک به قاعدگی، سم زدایی از بدن یا کبد است یا برای کاهش وزن عرضه می‌شوند، خودداری کنید. این چای‌ها به احتمال زیاد برای زنان باردار ایمن نیستند.

زمان خرید چای مخلوط گیاهی هم حتما تمام ترکیبات را چک کنید و مطمئن شوید که چای موادی که برای شما مضر باشد را نداشته باشد.

 

برخی از چای‌ها درجات مختلفی از آرسنیک و سموم دفع آفات دارند

درحالی که گیاهان مملو از مواد معدنی هستند، اما برخی از مارک‌هایی که به صورت غیر ارگانیک چای‌ها را کشت و برداشت می‌کنند، فواید و خواص چای و گیاهان را با مواد شیمیایی سموم و کودها تحت شعاع قرار می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند که برخی  از گیاهانی که به صورت غیر الی کشت شده‌اند به صورت نگران کننده‌ای سموم دفع آفات، آرسنیک، سرب و مواد غیر مجاز دیگری دارند

 

کدام چای های گیاهی در دوران بارداری ایمن هستند؟

همانطور که گفتیم تعداد زیادی چای گیاهی در دنیا وجود دارد که قطعا نمی‌توانیم در این مقاله تکلیف همه آن‌ها را روشن کنیم. اما کاری که قصد داریم آن را انجام دهیم این است که تعدادی از چای‌های گیاهی بی خطر را در دوران بارداری به شما معرفی کنیم تا شما به نسبت سلیقه و همچنین خواص آنها یکی را انتخاب کنید.

چای زنجبیل

همانطور که قبلا هم گفتیم چای زنجبیل حالت تهوع صبحگاهی را تا اندازه زیادی کاهش می‌دهد و کمک می‌کند که صبح‌ها حال بهتری داشته باشد. این گیاه همچنین به هضم غذا کمک کرده و گردش خون را تحریک می‌کند. همچنین یک منبع خوب از روی است.

چای زنجبیل

چای سیاه

درحالی که چای سیاه کافئین دارد، اما در دوران بارداری می‌توانید آن را بنوشید به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نکنید. مقادیر کافئین در چای سیاه زیاد نیست و می‌توانید به شرط نگه داشتن اندازه آن را بنوشید.

چای بادرنجبویه

این چای آرامش بخش است و استرس و اضطراب را از شما دور می‌کند. همچنین به خواب بهتر شما هم کمک می‌کند. یکی دیگر از خواص چای بادرنجبویه این است که برای هضم غذا مفید است.

 

مصرف چای های گیاهی در دوران بارداری | چای برگ تمشک

این چای حاوی مواد معدنی است و قادر است زحم را برای زایمان آماده کند. نوشیدن این چای در سه ماهه دوم بارداری توصیه نمی‌شود.

برگ تمشک اثرات قابض داشته و از خونریزی بعد از زایمان هم جلوگیری می‌کند. همچنین به تولید شیر در مادر کمک می‌کند.

چای های گیاهی در دوران بارداری

 

چای سبز

تا زمانی که حواستان به مصرف کافئین‌تان باشد، استفاده از چای سبز اشکالی ندارد.

 

کدام چای های گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی شوند؟

چای بابونه

چای بابونه برای کاهش استرس و اضطراب مفید است و می‌تواند به خواب بهتر کمک کند. استفاده از این چای به صورت نامنظم و کم در دوران بارداری خطری ندارد اما برخی از پزشکان به مادران توصیه می‌کنند که کاملا از نوشیدن این چای خودداری کنند. چرا که بابونه تاثیرات قابض داشته و در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

چای بابونه

 

چای نعناع

این چای نعناع در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه اول خطرناک است. نعناع فلفلی باعث انقباضات خفیف می‌شود. بنابراین خطر سقط جنین در اوایل دوران بارداری را افزایش می‌دهد.

این گیاه نعناع همچنین به رفع حالت تهوع کمک می‌کند. بنابراین اگر در سه ماهه اول بارداری نیستید و زنجبیل هم مشکل شما را حل نکرده است، می‌توانید برای درمان حالت تهوع صبحگاهی از آن استفاده کنید.

چای گزنه

در خصوص این چای هم نظرات ضد و نقیضی وجود دارد. برگ گزنه مقادیر زیادی آهن و کلسیم و منیزیم دارد که برای مادران باردار به خصوص در سه ماهه اول مفید است. با این حال این چای می‌تواند باعث انقباظات رحم شده و خطر سقط را افزایش دهد. البته ریشه گزنه شامل این مورد نمی شود. بنابراین اگر مطمئن هستید که این چای از برگ و نه از ریشه درست شده است، آن را میل کنید.

چای برگ قاصدک

قاصدک چای دیگری است که باید با احتیاط در دوران بارداری مصرف شود. این گیاه هم سرشار از کلسیم و ویتامین A است و می‌تواند تورم در دوران بارداری را کاهش دهد. اما در مقابل ادرار آور هم هست و می‌تواند باعث کم آبی بدن شود.

مصرف چای های گیاهی در دوران بارداری | چای ریشه شیرین بیان

 

شیرین بیان حاوی استروژن است و استفاده از آن در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس یا ناهنجاری در جنین شود.

این چای باعث پایین آمدن IQ در جنین می‌شود. گلیسیرریزین ماده اصلی موجود در شیرین بیان است. مطالعات نشان داده است که پسران نوجوانی که مادرشان در دوران بارداری ریشه شیرین بیان مصرف کرده است، دچار بیش فعالی بوده اند و دختران دچار بلوغ زودرس شده‌اند.

 

انواع چای ملین

چای‌های ملین و چای‌هایی که باعث هضم بهتر غذا می‌شوند، کاملا در دوران بارداری منع شده‌اند. در زمان یبوست یکی از عوارض رایج بارداری است که می‌توانید آن را با نوشیدن آب بیشتر و خوردن سبزیجات درمان کنید. همچنین تحرک بیشتری داشته باشید.

 

ریشه کاسنی

مصرف کاسنی در بارداری : مطالعات مشکوک به احتمال قاعده آور بودن و سقط جنین این گیاه هستند. به خاطر همین مصرف آن برای زنان باردار به خصوص در مقادیر زیاد منع شده است.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *