نحوه مصرف خار مریم و تهیه عرق آن / طریقه مصرف خار مریم

نحوه مصرف خار مریم و تهیه عرق آن,طرز تهیه عرق خارمریم,طریقه مصرف خار مریم,طریقه مصرف خار مریم برای کبد,نحوه استفاده از خار مریم ,نحوه مصرف عرق خار مریم,نحوه مصرف گیاه خار مری,مروش مصرف خارمریم

خار مریم جزو بهترین و معجزه آسا ترین گیاهانی است که در طبعیت رشد می کند و از دیر باز انسان ها برای مشکلات مختلف از آن استفاده می کنند. این گیاه که در دسته کاسنیان قرار می گیرد به دلیل داشتن سیلیمارین و دیگر مواد معدنی، دارویی موثر برای کبد بوده و در بسیاری از موارد برای از بین بردن اثر مهلک ترین سم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف خار مریم و تهیه عرق آن / طریقه مصرف خار مریم

خواص خار مریم

با یک بررسی ساده و مشاهده رفرنس های علمی می توان فهمید که نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشور ها نیز از این گیاه در صنعت دارو سازی استفاده می شود.

اگر بخواهیم از مهم ترین خواص خار مریم نام ببریم می توان به مصرف آن برای از بین بردن کبد چرب و سیروس کبدی اشاره کرد به گونه ای که تنها با چند ماه مصرف هیچ گونه اثری از چنین بیماری هایی در بدن شما به جای نمی ماند. عصاره سیلیمارین با کاهش چربی های مضر و تنظیم کلسترول خون خطر ابتدا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش داده و کمک می کند از هر گونه اختلال هورمونی به دور باشید.

نحوه مصرف خار مریم

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می آید نوع مصرف خار مریم است به گونه ای که در موارد بسیار کمی به شیوه مصرف این گیاه دارویی اشاره شده است. این گیاه به سه صورت دم کرده، تنتور و عرق گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه تنتور خار مریم

از مهم ترین شیوه های مصرف گیاهان دارویی می توان به تنتور اشاره کرد که از دیر باز توسط پیشینیان ما نیز مورد استفاده قرار گرفته است. محلول هیدرو الکلی تنتنور که به عبارت ساده تر مخلوطی از آب و الکل است تاثیر به سزایی در بهبود بیماری ها دارد.

  خواص خار مریم / 20 خاصیت خارمریم برای پوست، مو و آقایان

در روش تنتور، گیاه تازه و یا خشک شده آن در محلول 25 درصد الکل و 75 درصد آب قرار می گیرد که می توان از تمامی قسمت های گیاه، و یا تنها از گل و دانه آن استفاده کرد. تنتور خار مریم تا دوسال قابل استفاده بوده و با شرط نگهداری در شرایط مناسب هیچ گونه مشکلی برای آن به وجود نمی آید.
از این تنتور می توانید روزانه به میزان 15 تا 25 قطره در 4 الی 5 نوبت استفاده کنید؛ گرچه بهتر است پیش از مصرف آن فرآیند تبخیر الکل را انجام دهید.

طرز تهیه دم کرده خار مریم

طرز تهیه دم کرده خار مریم

یکی از رایج ترین شیوه های مصرف گیاهان دارویی حالت دم کرده آن ها می باشد که خار مریم نیز از این امر مستثنی نیست. برای داشتن یک دمنوش مناسب از خار مریم می توانید 3.5 گرم از دانه نیم کوب شده آن را در 150 سی سی آب حل کرده و بگذارید تا بر روی شعله مناسب 10 تا 15 دقیقه آماده مصرف شود. این دمنوش را می توان در روز 3 مرتبه پیش از غذا استفاده کرد.

طرز تهیه عرق خار مریم

تهیه عرق خار مریم همانند دیگر گیاهان بوده و هیچ گونه تفاوتی با آن ها ندارد؛ بدین گونه که ابتدا آب و گل های گیاه را با هم می جوشانند. پس از تبخیر آب سرد کردن بخار عملیات تقطیر به دو صورت سنتی و یا صنعتی انجام می شود که مایع به دست آمده همان عرق گیاه می باشد.

عوارض احتمالی

تنها توجه داشته باشید که گرچه تا به کنون گزارشی از عوارض خار مریم به طور جدی منتشر نشده است اما زیاده روی و مصرف هر چیزی حتی گیاهان دارویی می تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. با توجه به خواص آن زیاده روی در مصرف آن ممکن است مشکلات گوارشی نظیر دل درد، نفخ، اسهال و … را به دنبال داشته باشد.

منابع

khabarfoori.com

chetor.com

 

3.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *