فواید بابونه در طب سنتی برای تقویت معده و درمان قولنج

گل بابونه یک گیاه دارویی زیبا و معطر است که خواص متعددی دارد. این گیاه معمولا در چمنزادها و اراضی شنی رشد می‌کند. در قدیم مصری‌ها، یونانی‌ها و ایرانی‌ها از آن برای درمان آفتاب زدگی و قولنج استفاده می‌کردند. این گیاه از قدیم و در طب سنتی شناخته شده بوده است و کاربردهای متعددی داشته است. در این مقاله از سایت با ما همراه باشید تا مزایا بابونه از نقطه نظر طب سنتی را بررسی کنیم.

این گیاه در زبان آرامی Babunis، در سريانی Babuna و در اکدی با نام  QurbanEqli شناخته می‌شود. جالت است که تئوفراست دانشمند معروف یونانی نام این گیاه را Anthemon  گذاشته است که نشان دهده قدمت آن است.

چندین نوع از این گیاه شامل بابونه رومی، مراکشی، آلمانی، زرد، وحشی و غیره وجود دارد که بابونه‌های ایران از گونه  رومی است. این گیاه قدمت زیادی دارد. جالینوس حکیم، قبل از اینکه “کنین” کشف شود، از این گیاه برای درمان تب‌های نوبه، استفاده می‌کرد. همچنین برای درمان دردهای ناشی از ضربان خارجی و تروما هم به سراغ بابونه می‌رفت. بابونه از نظر طب سنتی اسلامی گرم و خشک است.

انواع این گیاه را می‌توانید از شکل گل‌های آن بشناسید که شبیه به هم هستند. اصلی‌ترین نوع بابونه، بابونه رومی یا شیرازی است. دیوسکوریدوس، ابن سینا و ابن بیطار معتقد بودند که بابونه شیرازی و بابونه رومی در موارد استفاده مشابه هم هستند.

گونه Chamaemelum nobile همان بابونه شیرازی است که یک گیاه علفی یک ساله ظریف است که ساقه‌ها و برگ‌های منشعب دارد. این گیاه مختص جنوب ایران است.

بابونه درواقع نام عمومی انواعی از گیاهان هم خانواده مینای پمنی (از تیره کاسیان) است. این گیاه پایا معمولا ساقه‌ای به طول 20 تا 30 سانتی متر دارد و عطر آن خوبی از آن تراوش می‌شود.

فواید بابونه در طب سنتی برای تقویت معده و درمان قولنج

مزایا بابونه در طب سنتی

خاصیت بابونه برای تقویت بدن

این گیاه دارویی، مقوی تمام بدن به خصوص معده است و ترتیبی می‌دهد که هضم غذا بهتر و راحت تر انجام شود. در طب سنتی اعتقاد بر این است که هر دارویی که معده را تقویت کند، در واقع تمام بدن را تقویت می‌کند. چرا که ضعف معده باعث ضعف تمام بدن می‌شود و باعث می‌شود  مراحل هضم غذا به صورت کامل انجام نشود و مواد مغذی کمتری هم از غذاها جذب بدن شود.

همچنین طبق یک اصل مهم فیزیولوژی، هر عضوی که کار می‌کند، خون بیشتر از معمول را به رگ‌ها و مویرگ‌ها می‌کشاند. بنابراین در افرادی که معده ضعیفی دارند، هضم طولانی‌تر غذا باعث می شود که خون هم زمان بیشتری در اطراف معده در جریان باشد و در عوض زمان کمتری برای دیگر نقاط بدن داشته باشد. در نتیجه بعد از غذا خوردن، این افراد یک کم خونی نسبی احساس می‌کنند که به مرور زمان این کم خونی باعث می‌شود که تمام اندام‌های بدن ضعیف‌تر شوند.

بابونه با تقویت معده از تمام این عوارض جلوکیری می‌کند. این گیاه بدون اینکه کوچک‌ترین شوکی به بدن وارد کند، معده را تقویت کرده و کمک می‌کند که غذاها بهتر و راحت‌تر هضم شوند. همچنین شیره اضافی بدن را جذب می‌کند و برای تقویت معده می‌توانید چای این گیاه یا خیسانده گل آن را به مقادیر کم و در فواصل منظم مصرف کنید.

کافی است 10 تا 20 گرم گل بابونه را در یک لیتر آب جوش ریخته و 20 دقیقه به آن زمان بدهید تا دم بکشد. آن گاه آن را صاف کرده و با کمی عسل یا شکر میل کنید. این مقدار باید در طول روز و در بین غذاها و به عنوان میان وعده مصرف شود.

  خواص بخور بابونه برای درمان جای جوش، لک صورت و سرماخوردگی

از طرفی اگر به صورت ناشتا چای بابونه میل کنید، معده تقویت شده و کمتر نفخ می‌کنید.

مزایا بابونه برای درمان نفخ و قولنج دردناک و تشنج روده‌ها

منشا اصلی نفخ، سوهاضمه است. بعد از نفخ هم قولنج‌های دردناکی ایجاد می‌شود. چرا که غذا برای مدت بیشتری در روده‌ها مانده و باعث خمیر شده غذا و ایجاد گاز می‌شود. فشار این گاز هم باعث تشنج روده‌ها شده و ایجاد درد می‌کند. خاصیت این گیاه در تقویت معده از این علائم جلوگیری کرده و باعث می‌شود که تا اندازه زیادی از ایجاد نفخ جلوگیری شود.

فواید بابونه برای درمان میگرن

یکی دیگر از مزایا بابونه که پزشکان اروپایی از گذشته تاکنون بر آن تاکید داشته اند، درمان دردهای میگرنی است. کافی است مقدار کافی از این گیاه را مصرف کنید تا بتوانید این دردها را درمان کنید. برای این امر 1 قاشق سوپخوری گل بابونه را در 1000 سانتی متر مکعب آب جوش دم کرده و میل کنید. این دمنوش باعث از بین رفتن درد و ایجاد بی حسی می شود. همچنین خاصیت ضد تشنج دارد.

خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده

بابونه به خاطر داشتن چندین آنتی بیوتیک قوی خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد میکروبی دارد. این گیاه ضد عفونی کننده دستگاه تنفس بوده و ورم‌های مخاطی را از بین می برد. به این خاطر است که برای درمان ورم روده تجویز می‌شود. خاصیت بابونه برای مقابله با عفونت به درمان بیماری ورم مخاط گلو در آنژین‌ها هم کمک می‌کند. امروزه درمان این بیماری با بابونه در تمام اروپا رایج است. بعد از اینکه شما چای بابونه را مصرف کنید، گلبول‌های سفید خون سه برابر شده و التهابات چرکی مخاط درمان می شوند.

ضد کرم

دیگر خاصیت بابونه ضد کرم بودن آن است. اگر به این بیماری دچار شده‌اید، کافی است که یک قاشق سوپ خوری گل بابونه را در یک فنجان آب ریخته و به مدت 5 دقیقه دم کنید. سپس صبح ناشتا آن را میل کنید. همین روال را در ظهر و شب هم تکرار کنید و آن را نیم ساعت قبل از غذا میل کنید. این کار باعث می شود که کرم‌های روده از بین بروند. دقت کنید که چای بابونه را باید بدون قند میل کنید.

فواید بابونه برای درمان اختلالات قاعدگی

فواید بابونه برای درمان اختلالات قاعدگی

در صورتی که پریودی نامنظم دارید یا اینکه درد زیادی را در این دوران تحمل می‌کنید، می‌توانید از بابونه کمک بگیرید. این گیاه  چرخه قاعدگی را منظم کرده و به درمان مشکلات مربوط به قاعدگی کمک کند. همچنین ترشحات دوران پریودی را کاهش می‌دهد.

روشن کردن مو و پوست

این گیاه تاثیر روشن کنندگی بالایی روی پوست و مو دارد و از آن برای طلایی کردن موهای بور و بور کردن موهای خرمایی استفاده می‌کنند. همچنین کاربرد عصاره آن در لوسیون‌ها و کرم‌ها باعث می شود که پوست روشن‌تر و سفیدتری داشته باشید.

خاصیت بابونه برای تقویت قوای جنسی

یکی دیگر از مزایا بابونه این است که میل و قوای جنسی شما را افزایش می‌دهد. برای این منظور کافی است که 5 گرم از ریشه این گیاه را در سرکه رقیق بخیسانید و میل کنید. (ریشه گیاه طبع خشک‌تر و گرم‌تر از خود آن دارد)

ادرار آور

این گیاه ادرار آور است. همچنین می‌تواند سنگ مثانه را از بین ببرد. اگر کسی ادرار منظم ندارد و قطره قطره ادرار می‌کند، با نوشیدن چای بابونه می‌تواند این مشکل را حل کند.

5/5 - (2 امتیاز)

یک نظر

  1. اطبای سنتی بابونه رو خیلی توصیه می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *