طرز تهیه شله مشهدی

طرز تهیه شله مشهدی اصل, طرز تهیه آش شله مشهدی, طرز تهیه آش شله مشهدی مجلسی, آموزش دستور پخت شله مشهدی خوشمزه, طرز تهیه شله مشهدی مجلسی, نحوه تهیه شله مشهدی, طرز پخت شله مشهدی

شُله مشهدی که در مشهد فقط با نام شُله شناخته می‌شود از گوشت، ادویه‌جات و جبوبات فراوان تهیه می‌شود. این غذای لذیذ و قدیمی به علت دشوار بودن طبخ، آن را کمتر در منازل می‌پزند و بیشتر به عنوان غذای ثابت نذری و هیئت‌های مذهبی شناخته می‌شود؛ اما در این مطلب  از بخش آشپزی سایت قصد آموزش طرز تهیه شله مشهدی اصل مجلسی خوشمزه را داریم تا با یکی از بهترین دستور تهیه‌های آش مشهد آشنا خواهید شد.

طرز تهیه شله مشهدی


مواد لازم برای پخت شله مشهدی :

 

مواد لازم پخت شله مشهدی
گوشت دنده گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
لوبیا سفید نصف پیمانه
لوبیا قرمز نصف پیمانه
نخود نصف پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه
عدس نصف پیمانه
بلغور گندم ۱ پیمانه
برنج نیم‌دانه نصف پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم
دارچین ۱ قاشق چایخوری
جوز هندی نصف قاشق چایخوری
زنجبیل ۱ قاشق چایخوری
خورش قیمه برای تزئین


دستور تهیه شله مشهدی :

تمام حبوبات را از شب قبل در آب گرم خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. بلغور گندم را نیز از ۱۲ ساعت قبل و برنج را حداقل ۳ ساعت قبل از پخت شله می‌بایست خیس کنید.

گوشت را به همراه پیاز و حبوبات با ۸ لیوان آب درون ظرفی بریزید و روی شعله زیاد قرار دهید تا آب بجوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و درب ظرف را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد و آب آن کم شود (حدودا ۳ ساعت زمان نیاز است). بعد از پخت گوشت، آن را از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید (می‌توانید به همراه پیاز با گوشت‌کوب برقی آن را کمی بکوبید تا له شود در غیر اینصورت پیاز را باید از قبل نگینی خرد کرده باشید).

بلغور گندم و برنج را آبکش کنید و به همراه گوشت ریش ریش شده در قابلمه بریزید تا به همراه حبوبات و پیاز بپزد. در این مرحله باید مداوم آش شُله را هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط و کمی له شوند (اگر شله آب کم داشت به میزان لازم آب جوش اضافه کنید). باید مراقب باشید بعد از اضافه کردن بلغور و برنج آش زود ته می‌گیرد پس باید مداوم هم بزنید. زمانی که شله چند جوش خورد و مواد همگی خوب مخلوط شدند، شعله را کاملا کم کنید و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت خوب آش شله شما با درب باز جا بیافتد و کشدار شود (همچنان باید هواستان به هم زدن شله باشد).

  طرز تهیه شله زرد

در نهایت وقتی شُله شما تقریبا آماده بود، تمام ادویه‌جات را اضافه کنید. سپس آش شله مشهدی را درون ظرف مناسب بکشید و روی آن را با کمی خورش قیمه تزئین نمائید.

 

نکات مهم در درست کردن شله مشهدی

1. قابلمه آش باید کاملاً بزرگ و جادار باشد تا مواد، جای کافی برای پخت داشته باشند.
2. با توجه به متفاوت بودنِ زمانِ پختِ مواد آش، دقت لازم را در ترتیب افزودن مواد به آش انجام دهید.
3. در تمام مدت زمان پختِ شله، هم زدن مداوم آن از اهمیت زیادی برخوردار است، به خصوص بعد از زمان اضافه کردن بلغور، زیرا خیلی سریع ته می گیرد.
4. در تهیه آش شله مشهدی، هر چه مقدار گوشت (ریش ریش شده) بیشتر باشدو بیشتر هم بخورد، شله، خوشمزه تر و کش دارتر می شود.
5. توجه داشته باشید که در هنگام پخت، اگر شله احتیاج به آب اضافی داشت، حتماً آب جوشیده به آن اضافه کنید.
6. شله مشهدی را می توانید به همراه شکر یا نمک سرو کنید.
7-می توانید در تهیه شله از لوبیا قرمز به جای لوبیا چیتی استفاده کنید، توجه داشته باشید حتماً باید آن را جداگانه جوشانده و پس از پخت، آب قرمز آن دور ریخته شود تا رنگ شله تغییر نکند.
8- هنگام سرو شله میتوانید مقداری خورشت قیمه را روی آن تزیین کنید که بسیار خوشمزه تر خواهد شد.

غذای شله مشهدی شما آماده است نوش جان کنید

آموزش طرز تهیه شله زرد

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *