آموزش تصویری و مرحله به مرحله طرز تهیه روغن اسطوخودوس در خانه

طرز تهیه روغن اسطوخودوس در منزل, طرز تهیه روغن اسطوخودوس در خانه, روغن اسانس اسطوخودوس, طرز تهیه عصاره اسطوخودوس, طرز تهیه عصاره اسطوخودوس در خانه, روغن اسطوخودوس اصل

طرز تهیه روغن گیاه اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس با عطر خوشایند و دل انگیزش خارش و زخم پوست را درمان کرده، به خواب کمک می‌کند و می‌تواند یک روغن خوب برای ماساژ پوست باشد. طبق دستور زیر می‌توانید در خانه روغن یا مرهم اسطوخودوس تهیه کرده و به‌آسانی مورداستفاده قرار دهید. اگرچه می‌توانید روغن خالص اسطوخودوس هم تهیه کنید اما فرایند تهیه آن دشوار بوده و درنتیجه آن مقدار کمی روغن خالص باقی می‌ماند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم از این دستور تهیه استفاده کنید.

روش اول: تهیه روغن تزریقی اسطوخودوس

آموزش تصویری و مرحله به مرحله طرز تهیه روغن اسطوخودوس در خانه

۱. شاخه‌های اسطوخودوس تازه را بریده و یا اسطوخودوس خشک را خریداری کنید. ریشه اسطوخودوس را بریده و ساقه‌های ۱۵ سانتی‌متر آن را به همراه گل آماده کنید. می‌توان از گل و برگ آن برای تهیه روغن تزریقی استفاده کنید اما ساقه‌چوبی آن بی‌فایده است. همچنین می‌توانید از غنچه‌های گل و گل‌های خوشبو دیگر استفاده کنید.

شاید دوست داشته باشید از اسطوخودوس‌های بیشتر استفاده کنید. در این صورت اگر روغن تهیه‌شده کافی نباشد لازم نیست منتظر شوید تا گل‌های دیگر خشک شوند و مجدداً استفاده کنید.

 

طرز تهیه روغن اسطوخودوس در منزل

۲. بگذارید اسطوخودوس خشک شود. اگر از اسطوخودوس تازه استفاده می‌کنید بگذارید خشک شود یا در پارچه بپیچید تا عطر آن افزایش یافته و بوی نامطبوع نگیرد. گل‌ها را به‌صورت یک دسته درآورده، با یک نوار بسته و به‌صورت برعکس در یک فضای خشک و گرم آویزان کنید. اگرچه قرار دادن این گل در معرض نور آفتاب باعث می‌شود سریع‌تر خشک شود اما رایحه آن را از بین می‌برد. اسطوخودوس تازه در عرض دو هفته خشک می‌شود. برخی از اسطوخودوس‌های خشک در عرض تنها سه روز خشک‌شده‌اند، درنتیجه به‌جای خشک شدن پژمرده می‌شوند، در این روش احتمال فاسدشدن گل از بین می‌رود اما بازهم احتمال آن وجود دارد.

 

طرز تهیه روغن اسطوخودوس در خانه

۳. اسطوخودوس را خشک کرده و در یک شیشه بگذارید. اسطوخودوس خشک‌شده را با دست‌های تمیز و یا یک وسیله دیگر پودر کنید تا عطر آن خارج شود. اگر از جوانه‌ها هم استفاده می‌کنید آن‌ها را با انگشت یا چاقو باز کرده و در یک شیشه تمیز قرار دهید.

در صورت کثیف بودن دست‌ها یا شیشه آن‌ها را ابتدا خوب شسته و بگذارید خشک شود، سپس اسطوخودوس را در آن بریزید. زیرا ترکیب شدن آب با آن مانع دم شدن آن می‌شود.

 

روغن اسانس اسطوخودوس

۴. روی گل‌ها روغن بریزید. کمی روغن بدون بو یا با بوی کم را داخل شیشه ریخته و اسطوخودوس را روی آن بریزید، اما حدود ۱,۲۵ تا ۲ سانتی‌متر از فضا را خالی بگذارید تا جا برای انبساط باقی بماند. برای این کار می‌توانید از روغن بادام، روغن‌زیتون یا روغن گل‌رنگ هم استفاده کنید بااین‌حال باید اطمینان حاصل کنید که این روغن‌ها بدون بو هستند تا بوی اسطوخودوس را از بین نبرند.

 

طرز تهیه عصاره اسطوخودوس

۵. در صورت داشتن زمان یا وجود نور خورشید اسطوخودوس را در معرض نور آفتاب قرار دهید. درب شیشه را بسته و آن را در نور آفتاب قرار دهید. در عرض حداقل ۴۸ ساعت بوی خوشایند اسطوخودوس خارج شده و پس از سه تا شش هفته روغن آن خارج می‌شود. اگر زمان و نور آفتاب کافی نیست می‌توانید به مرحله بعد بروید.

 

طرز تهیه عصاره اسطوخودوس در خانه

۶. اگر زمان یا نور آفتاب کافی ندارید روغن را با دقت گرم کنید. یک جایگزین سریع‌تر به‌جای روش قبلی این است که مخلوط روغن و اسطوخودوس را به مدت ۲ الی ۵ ساعت در دیگ بخار دوگانه یا آرام‌پز، در دمای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت (۳۸ تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد) قرار دهید. درصورتی‌که دماسنج آشپزی داشته و منبع گرمایی شما قابل‌کنترل است از این روش استفاده کنید تا عطر و خواص روغن حفظ شود.

 

روغن اسطوخودوس اصل

۷. روغن را تصفیه کنید. یک تکه پارچه کتان یا چیت روی کاسه گذاشته و ترکیب روغن و گیاه را روی آن بریزید. تکه‌های گل و گیاه جز مواد زائد می‌باشند.

 

طرز تهیه روغن اسطوخودوس در منزل

۸. اگر می‌خواهید روغن قوی‌تری داشته باشید باید این فرایند را تکرار نمایید. می‌توان همان روغن را دوباره در شیشه ریخته و گل‌های جدید خشک‌شده در آن قرار دهید. همان‌طور که گفتیم شیشه را در یک مکان آفتابی گذاشته یا در دمای کم گرم کنید تا روغن قوی‌تری داشته باشید. برای ایجاد روغن‌های قوی‌تر می‌توانید این فرایند را تا هشت بار تکرار کنید.

 

طرز تهیه روغن اسطوخودوس در خانه

۹. چند قطره ویتامین ای اضافه کنید (اختیاری). برای حفظ خاصیت روغن می‌توانید در پایان این مرحله چند قطره ویتامین ای به آن اضافه کنید. اگر مکان تاریک و خنکی ندارید که روغن را در آنجا قرار دهید و یا اگر روغن استفاده‌شده قدیمی و بدون مواد نگه‌دارنده است این روش را انجام دهید. چند قطره ویتامین ای اضافه کرده و یا یک کپسول ویتامین ای را به دو قسمت تقسیم کرده و ژل را روی محتویات اضافه کنید.

 

روغن اسانس اسطوخودوس

۱۰. روغن خود را در یک بطری یا شیشه تیره نگهداری کنید. پارچه را خوب فشار داده و تا جایی که می‌توانید روغن را جذب کرده و در کاسه یا فنجان مدرج بریزید. محتویات کاسه را در یک شیشه تیره یا ظرف پلاستیکی مات بریزید تا نور خورشید بافت آن را از بین نبرد. میزان عمر این روغن به نوع و تازگی روغن استفاده‌شده بستگی دارد. اما اگر در یک مکان خشک و تیره نگهداری شود تا ماه‌ها باقی خواهد ماند.

 

روش دوم: تهیه مرهم اسطوخودوس

  طبع اسطوخودوس و عرق آن چیست؟

طرز تهیه عصاره اسطوخودوس

۱. تمام مراحل ایجاد روغن تزریقی را انجام دهید. این روش روغن تزریقی اسطوخودوس را به مرهمی تبدیل می‌کند که می‌توانید برای درمان درد و التهاب روی پوست بمالید. در ابتدا باید طبق روش‌های گفته‌شده روغن تزریقی اسطوخودوس را تهیه کرده و یا آن را از عطاری خریداری کنید.

 

طرز تهیه عصاره اسطوخودوس در خانه

۲. با کمک چاقو یا رنده موم زنبورعسل را رنده کنید. ازآنجایی‌که تمیز کردن موم از روی چاقو یا رنده دشوار است شاید بهتر باشد از یک چاقو یا رنده کهنه استفاده کنید. پیش از رنده کردن موم را خوب اندازه‌گیری کنید زیرا روغن باید ۸ برابر موم باشد. برای تهیه مرهم غلیظ‌تر می‌توانید مقدار موم را افزایش دهید، اگر می‌خواهید مرهم نرم‌تری داشته باشید باید موم کمتری به کار ببرید.

درصورتی‌که می‌خواهید موم را بر اساس وزن خریداری کنید باید یک‌هشتم فنجان یا ۲۸ گرم موم خریداری کنید.

 

روغن اسطوخودوس اصل

۳. موم و روغن را روی دمای کم گرم کنید. موم را در تابه ریخته و روغن تزریقی اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. ظرف را روی دمای کم بگذارید تا هر دو ماده ترکیب شوند. ذوب شدن موم تقریباً ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. با قاشق یا ملاقه چوبی محتویات را هم بزنید. بهتر است از قاشق کهنه استفاده کنید زیرا ممکن است موم ذوب‌شده به آن بچسبد.

 

آموزش تصویری طرز تهیه روغن اسطوخودوس در خانه

۴. مخلوط را در یک ظرف بریزید. مرهم ذوب‌شده را در شیشه با ظرف باریک ریخته اما مطمئن شوید که ظرف خشک باشد. درب ظرف را ببندید.

 

آموزش تصویری و مرحله به مرحله طرز تهیه روغن اسطوخودوس

۵. مخلوط را در یک مکان خنک بگذارید تا سفت شود. پس‌ازاینکه مخلوط را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال و یا به مدت ۳۰ دقیقه در یک اتاق سرد قرار دادید ببینید چقدر سفت شده است. اگر هنوز مایع است و یا خیلی سفت شده که نمی‌توان با انگشت آن را برداشت باید دوباره آن را ذوب کنیم. برای سفت‌تر کردن آن موم بیشتری روی آن ریخته و برای نرم‌تر کردن آن روغن آن را افزایش دهید.

 

تهیه مرهم اسطوخودوس

۶. تابه و قاشق هم زن را خوب بشویید. پس از خالی کردن تابه شعله را خاموش کرده و سپس داخل آن آب جوش بریزید. بگذارید چند دقیقه خنک شود سپس دستکش به دست کرده و درحالی‌که آب هنوز داغ است تابه را بسابید. پس از خنک شدن آب جوش قاشق را در آن قرار دهید تا قاشق خراب نشود. با یک اسفنج زبر یا برس قاشق یا تابه را تمیز کنید.
مطلب آشنایی با طریقه مصرف روغن اسطوخودوس را هم بخوانید . برای کسب اطلاعات دقیق در این خصوص، مطلب مرتبط با عرق اسطوخودوس را از دست ندهید.

 

منبع: پروشات

  خواص اسطوخودوس برای کاهش استرس،مقوی مغز، درمان عفونت
پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *