خواص عرق پونه برای درمان سرفه، بی اختیاری ادرار و بی خوابی

عرق پونه برای درمان، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. پونه یکی از گیاهان خانواده نعناع است که حاوی ترکیباتی از قبیل فیتوسترون، ساپونین ها، فیبر، پروتئین، تریترپن ها، آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان، اسید فنولیک، کلسیم، فیبر، آهن، فلانوویید، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و ویتامین A است.

عرق پونه طبع گرم و خشک (درجه سه) دارد. کافی است یک بطری از آن را در خانه داشته باشید تا بتوانید به راحتی مشکلات گوارشی، بی نظمی در قاعدگی، بوی بد دهان، تنگی نفس، سینوزیت، ضعف و بی حالی، سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تناسلی یا ادراری، قارچ ناخن، گلودرد و غیره را درمان کنید. در ادامه این مقاله از سایت ما را همراهی کنید تا در خصوص فواید و خواص این عرق بیشتر بدانیم.

خواص عرق پونه برای درمان سرفه، بی اختیاری ادرار و بی خوابی

خواص عرق پونه

درمان سینوزیت با پونه

اگر دچار سینوزیت شده‌اید، عرق پونه و بخور آن می‌تواند به شما کمک کند و مجاری تنفسی را کاملا باز کند. در صورتی که دچار گلودرد شده‌اید، مقداری از عرق پونه را با آب مخلوط کرده و بنوشید. این کار باعث می‌شود که گلو شما نرم شده و تسکین پیدا کند.

خواص عرق پونه برای مشکلات گوارشی

خیلی از ما به خصوص با زندگی سراسر استرسی که داریم، با خوردن بسیاری از غذاها حتی همان غذاهای معمول همیشگی، دچار مشکی می‌شویم. به طوری که غذا به درستی هضم نمی‌شود، دچار دل درد یا اسهال می‌شویم یا اینکه نفخ می‌کنیم. هر کدام از این موارد به راحتی با عرق پونه قابل درمان است. این عرق ضد بلغم و سودا است و بادشکن است. به این ترتیب می‌توانید از آن برای درمان خانگی سوهاضمه استفاده کنید.

با گیاه پونه بیشتر آشنا شوید

خلط آور و ضد سرفه

همانطور که بوعلی سینا در جلد دوم کتاب قانون می‌نویسد، پونه تکه کننده و نرم کننده است. به همین خاطر می‌توانید از آن به عنوان خلط آور و ضد سرفه استفاده کنید. در صورتی که دچار گرفتگی گلو و بینی یا مجاری تنفسی شده‌اید و درگیر سرفه یا سیاه سرفه هستید، می‌توانید به سادگی با عرق پونه این مشکل را درمان کنید.

  خواص بخور پونه برای سینوزیت و سرماخوردگی و پوست و ریه

یک درمان خانگی برای بی اختیاری ادرای یا سوزش ادرار

یکی دیگر از خواص عرق پونه کمک به درمان بی اختیاری ادرار یا سوزش ادرار است. اگر دچار هر کدام از این موارد شده‌اید و تمایلی ندارید که به پزشک مراجعه کنید، عرق پونه چاره مشکل شماست.

خواص عرق پونه برای خواب راحت

پونه خاصیت تسکین دهندگی دارد و ترتیبی می‌دهد که راحت‌تر بخوابید. اگر به خاطر استرس یا فشارهای عصبی خواب راحتی ندارید، بهتر است کمی عرق پونه را قبل از خواب و ترجیحا بلافاصله بعد از شام میل کنید.

خواص عرق پونه برای مشکلات گوارشی

 

از عرق پونه چطور استفاده کنیم؟

در صورتی که دچار هر کدام از عارضه‌های بالا شده‌اید، مطابق دستورالعل زیر عرق پونه را مصرف کنید.

دستورالعمل برای بزرگسالان: یک فنجان از عرق پونه را بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

دستورالعمل برای کودکان بیشتر از دو سال: نصف فنجان عرق پونه را بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

همچنین می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید.

یا اینکه با کمی آب، شکر، تخم شربتی، خاکشیر و غیره کمی شربت درست کنید.

مضرات عرق پونه

مضرات عرق پونه

تاکنون از خواص عرق پونه صحبت کردیم اما مصرف بی رویه و خودسرانه آن می‌تواند عوارض جانبی هم در بر داشته باشد. در صورتی که باردار هستید، بهتر است این عرق را مصرف نکنید. چرا که باعث انقباض عضلات رحم شده و خطر سقط جنین را در پی دارد.

زیاده روی در مصرف عرق پونه ممکن است باعث سردرد، فشار خون و پمپاژ قلب شود. همچنین خطر تشنج را در پی دارد و برای سلامت معده و کلیه هم مضر است.

در صورتی که در طولانی مدت به طور منظم از عرق پونه استفاده کنید، مقادیر زیادی متانول موجود ممکن است باعث ضعیف شدن کبد، التهاب کبدی و ابتلا به بیماری کبد چرب شود.

اگر فشار خون پایین دارید، بهتر است سمت این عرق نروید. چرا که پونه باعث کاهش فشار خون می‌شود.

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب خواص روغن پونه اورگانو را مطالعه نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *