مقایسه واکسن های کرونا | کدام واکسن کرونا بهتر است؟

 

اگر هنوز واکسن کرونا نزده اید، احتمالا در خصوص انتخاب واکسن مناسب برای تان سخت باشد. با توجه به تنوعی که وجود دارد، باید خودتان یکی از آن ها را انتخاب کنید. اما کدام واکسن کرونا بهتر است؟ در ادامه این مقاله از سایت به شما می گوییم که کدام واکسن کرونا بهتر است. با ما همراه باشید.

 

 

دکتر عاطفه عابدینی با اشاره به این که هر واکسنی عوارض و فواید خودش را دارد افزود: واکسن کشته شده که کمترین عارضه را در فرد ایجاد می‌کند ممکن است میزان ایمنی کمتری نیز ایجاد کند.

 

دبیر کمیته علمی ستاد کشوری کرونا گفت: واکسن‌های حاوی بخشی از بدن ویروس زنده عوارض بیشتری در افراد دارند و ممکن است فرد دچار تب لرز و علایم شبیه کرونا در ۲۴ ساعت اول شود، اما ایمنی‌زایی آن بیشتر است.

 

وی در ادامه به هموطنان توصیه کرد: بهترین واکسن همان است که در دسترس قرار دارد بنابراین واکسیناسیون را در موقع مقرر انجام دهند.

 

دکتر عابدینی افزود: واکسن‌ها برای افزایش قدرت دفاعی بدن استفاده می‌شوند و با تزریق واکسن که حاوی بخشی از ویروس یا ویروس کشته شده است شرایطی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی فرد با آن مقابله و از بدن دفاع کند، بنابراین در صورت مواجهه با ویروس اصلی می‌تواند دفاع خوبی از بدن داشته باشد و بیماری با عارضه کمتری تظاهر کند.

 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر اینکه همه واکسن‌های کرونا موثر و کارامد هستند افزود: تزریق واکسن برای افراد دارای آلرژی بلامانع است، این افراد حساسیت خود را هنگام واکسیناسیون در مراکز بهداشتی به مراقبان سلامت اعلام کرده و حداقل نیم ساعت پس از تزریق همانجا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت قرار گیرند.

 

وی تاکید کرد: کسی که واکسن دریافت کرده ناقل بیماری نیست,، زیرا با توجه به این که واکسن‌ها از یک بخش پروتئینی ویروس یا ویروس کشته شده تولید شده‌اند نمی‌توانند بیماری را منتقل کنند.

 

مسئول آی‌سی‌یو اورژانس کرونا بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه ۸۰ درصد افراد بیماری کرونا را بصورت خفیف تجربه می‌کنند و درگیری ریوی ندارند گفت: در سایر افراد جامعه به علت دارا بودن ریسک فاکتور‌هایی نظیر دیابت، فشارخون، ضعف سیستم ایمنی ممکن است شاهد درگیری ریوی، نارسایی تنفسی و حتی مرگ باشیم.

 

 

دکتر عابدینی افزود: معمولا درگیری ریه بنا به نوع موتاسیون ویروس متفاوت است و ممکن است روز سوم و یا هفته دوم بیماری مشخص شود.
این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: در نوع کلاسیک ووهان درگیری و التهاب ریه هفته دوم مشاهده می‌شد، اما در جهش‌های جدید این فاز التهابی زودتر شروع می‌شود و حتی روز چهارم نیز دیده می‌شود.

 

وی شروع علایم تنفسی نظیر سرفه‌های خلط دار، بی‌اشتهایی، تب مداوم بیش از چهار روز یا تب مجدد پس از چند روز بهبودی و افت اکسیژن را از نشانه‌های در گیری ریه ذکر کرد و گفت: براساس مطالعات بین‌المللی و تجربیات، در ویروس انگلیسی درگیری ریوی شدیدتر است و مردم بصورت خانوادگی و خوشه‌ای مبتلا می‌شوند.

 

دبیر کمیته علمی ستاد کشوری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: بیماری کووید درحال حاضر مسئله مهمی در تمام دنیا است و ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سلامتی، اقتصادی، رفاهی و فرهنگی را درگیر کرده است و بدون تردید کنترل آن بدون واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی فراهم نمی‌شود.

 

 

کدام واکسن کرونا بهتر است؟

 

واکسن برکت

 

نوع: ویروس غیرفعال‌شده

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۲۸ روز

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

نتایج کارآزمایی‌ بالینی: فاز سوم کارآزمایی بالینی از ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ۲۰ هزار داوطلب آغاز شده‌ است. هنوز نتایج این مرحله از کارآزمایی منتشر نشده‌ است.

 

کارایی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: به گفته مدیر اجرایی مطالعات بالینی، این واکسن بالای ۹۰ درصد کارایی دارد.

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: فاز سوم کارآزمایی بالینی در گروه سنی ۱۸ تا ۷۵ ساله در حال اجراست.

گروه‌های غیرمجاز: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

امکان تزریق به بارداران: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

عوارض جانبی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

 

 

 

واکسن فایزر/ بایون‌تک

 

نوع: ام‌آران‌ای (آران‌ای پیام‌رسان حامل پیام تولید پروتئین‌های سطحی ویروس)

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۳ تا ۴ هفته

مطالعات بیشتری برای بررسی احتمال ایمنی‌زایی بلندمدت با تزریق یک دوز نیاز است.

شرایط: منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد

مجوزهای اخذ شده: مجوز تزریق اضطراری از سازمان جهانی بهداشت، مجوز تزریق سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مجوز تزریق در کودکان بالای ۱۲ سال، مجوز تزریق دوز یادآور در گروه‌های سنی و بالای ۶۵ و افراد پرخطر و دارای نقص سیستم ایمنی

 

کارایی: ۹۵ درصد و دارای اثربخشی بالا در کودکان ۵ تا ۱۱ سال. بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده در ۴۴ هزار نفر، پس از گذشت شش ماه تا ۸۶ درصد کارایی خواهد داشت.

 

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: هنوز اطلاعات زیادی در مورد میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده‌ است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت پروتکل‌ها حتی پس از دریافت واکسن نیز الزامی است.

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: بر اساس بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت این واکسن در برابر واریانت‌های جدید هندی، انگلیسی و آفریقایی نیز اثربخشی قابل قبولی دارد. بر اساس نتایج مطالعه سازمان سلامت عمومی انگستان، این واکسن تا ۹۶ درصد در برابر بستری‌شدن بر اثر سوی دلتا مؤثر است و همچنین تا ۸۸ درصد از ابتلا پیشگیری می‌کند.

 

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای ۱۵ سال، مادران شیرده (نیازی به قطع شیردهی نیست)

 

گروه‌های پرخطر: هنوز به مطالعات بیشتری در مورد افراد دارای نقص سیستم ایمنی نیاز هست اما توصیه می‌شود با مشاوره پزشک تزریق شود. مطالعات اندکی در مورد کارایی این واکسن در خصوص افراد اچ‌آی‌وی مثبت کنترل‌شده انجام شده‌ است، تا نتیجه‌گیری کامل بهتر است این افراد نیز زیر نظر پزشک واکسن دریافت کنند. گروه سنی ۱۲ تا ۱۵سال فقط در صورتی که تمام افراد بزرگ سال جامعه که خطرپذیری بیشتری در برابر ابتلا دارند، واکسینه شده‌ باشند می‌توانند واکسن دریافت کنند.

 

گروه‌های غیرمجاز: افراد زیر ۱۲ سال، افرادی که سابقه شوک‌های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند.

 

امکان تزریق به بارداران: زنان باردار با توجه به میزان خطر ابتلا به کرونا در محلی که زندگی می‌کنند می‌توانند با مشورت پزشک واکسن دریافت کنند و نیازی به تعویق یا متوقف‌کردن بارداری به دلیل واکسیناسیون نیست.

 

عوارض جانبی: سازمان غذا و داروی آمریکا در خرداد ۱۴۰۰ هشداری را نسبت به مشاهده التهاب قلبی در برخی دریافت‌کننده‌های این واکسن اعلام کرده‌ است.

 

 

مقایسه واکسن های کرونا

 

واکسن سینوفارم

 

نوع: ویروس غیرفعال‌شده

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۳ تا ۴ هفته

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

مجوزهای اخذشده: سازمان بهداشت جهانی مجوز تزریق اضطراری برای آن صادر کرده است.

 

نتایج کارآزمایی بالینی: کارآزمایی در تعداد مناسبی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، بارداری و دارای سن بالای ۶۰ انجام نشده است. میزان دنبال‌کردن شرایط افراد حاضر در مطالعه تا ۱۱۲ روز پس از تزریق منتشر شده است. دو مطالعه دیگر در خصوص میزان کارایی این واکسن در حال انجام است اما هنوز نتایج آنها منتشر نشده است.

 

کارآزمایی جدیدی در امارات متحده عربی روی کارایی این واکسن بر ۹۰۰ کودک و نوجوان ۳ تا ۱۷ ساله انجام شده است. امارات متحده عربی به افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند و ۶ ماه از تزریق دوز دوم‌شان گذشته باشد، دوز یادآور فایزر تزریق می‌کند. همچنین امارات متحده عربی مجوز تزریق برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال را نیز صادر کرده است. چین نیز مجوز تزریق برای کودکان ۳ ساله به بالا را صادر کرده است.

 

 

کارایی: ۷۹ درصد پس از ۲ هفته از تزریق دوم

 

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: در مطالعات میزان اثربخشی در برابر ابتلا به نوع شدید بیماری بررسی نشده‌ است. هنوز اطلاعات زیادی در مورد میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده‌ است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت شیوه‌نامه‌ها حتی پس از دریافت واکسن نیز الزامی است.

  مراقبت های مربوط به واکسن کرونا | قبل از بعد از واکسینه شدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: بر اساس مطالعه جدیدی در سریلانکا این واکسن محافظت مشابهی در برابر سویه دلتا نسبت به سویه اولیه دارد.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای ۱۸ سال (بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت) و مادران شیرده (نیازی به قطع شیردهی نیست)، افراد اچ‌آی‌وی مثبت (به دلیل اینکه ماهیت ویروس تکثیرشونده نیست و احتمالا خطری ایجاد نخواهد کرد)، تحقیقات در مورد ایمنی‌بخشی در افراد بالای ۶۰ سال به دلیل جامعه آماری کوچک این گروه سنی در مطالعات بالینی، کافی نیست. به همین علت در کشورهایی که واکسن سینوفارم را به افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌کنند باید بررسی سطح ایمنی ادامه‌دار باشد.

 

گروه‌های غیرمجاز: افراد زیر ۱۸ سال (به جز چین و امارات متحده عربی)، افرادی که سابقه شوک‌های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند و افراد دارای تب بالای ۳۸/۵ درجه سانتی‌گراد تا زمانی که تبشان قطع شود.

 

امکان تزریق به بارداران: هنوز نتایج مطالعات کافی نیست. با توجه به ماهیت ویروس غیرفعال‌شده که در سایر واکسن‌ها برای زنان باردار بلامانع بوده، قابل تزریق است. نیازی به تعویق‌انداختن یا متوقف‌کردن بارداری به دلیل واکسیناسیون نیست.

 

عوارض جانبی: بدن‌درد، بی‌حالی، درد در ناحیه تزریق، تب خفیف

 

 

 

واکسن آسترازنکا

 

نوع: حامل ویروسی دارای ژن‌های پروتئین‌های سطحی سارس-کوو-۲

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۸ تا ۱۲ هفته

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

مجوزهای اخذ شده: دو نوع واکسن تولید کره‌جنوبی و هندوستان از سازمان جهانی بهداشت مجوز تزریق اضطراری دریافت کرده‌اند. آژانس دارویی اروپا تمام اطلاعات منتشرشده از کارآزمایی این واکسن را بررسی کرده و مجوز تزریق به افراد بالای ۱۸ سال را صادر کرده‌ است. مطالعاتی برای تزریق دوز یادآور روی ۲۲۵۰ داوطلب در حال انجام است.

 

 

نتایج کارآزمایی بالینی: اثربخشی واکسن در ۳۰۰ کودک و نوجوان ۶ تا ۱۷ ساله در حال بررسی است.

 

کارایی: ۶۳/۰۹ درصد

 

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: هنوز اطلاعات زیادی در مورد میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده‌ است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی پس از دریافت واکسن نیز الزامی است.

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: تا ۶۰ درصد در برابر سویه دلتا (هندی) و تا ۶۶ درصد در برابر سویه آلفا (انگلیسی) مؤثر است. همچنین تا ۹۲ درصد در برابر بستری‌شدن بر اثر ابتلا به سویه دلتا مؤثر است.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای ۱۸ سال (بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت) و مادران شیرده (نیازی به قطع شیردهی نیست)، افراد دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مانند اچ‌آی‌وی می‌توانند با مشورت پزشک و آگاهی از نوع واکسن و عوارض احتمالی آن، واکسینه شوند. در برخی کشورهای اروپایی مانند انگستان به گروه‌های سنی بالای ۳۰ سال و در ایتالیا به افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌شود.

 

گروه‌های غیرمجاز: افراد زیر ۱۸ سال و افرادی که سابقه شوک‌های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند.

 

امکان تزریق به بارداران: در صورتی که در معرض خطر بالای ابتلا به کرونا هستند، بهتر است بر اساس نظر پزشک در مورد تزریق واکسن تصمیم بگیرند.

 

عوارض جانبی: میزان شیوع عارضه لخته خونی بر اساس بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا در دسته عوارض بسیار نادر قرار دارد و مزایای تزریق آن به عوارض بسیار نادر برتری دارد.

 

 

 

واکسن اسپوتنیک وی

 

نوع: حامل ویروسی دارای ژن‌های پروتئین‌های سطحی سارس-کوو-۲

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۲۱ روز

نمونه تک‌دوز آن با نام «اسپوتنیک وی سبک» در روسیه تأیید شده‌است و تا ۷۹/۴ درصد کارایی دارد.

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

 

نتایج کارآزمایی بالینی: کارآزمایی بالینی فاز سوم روی ۲۰ هزار نفر انجام شده‌ است. در مطالعه‌ای در امارات متحده عربی، این واکسن روی ۸۱ هزار نفر تا ۹۷/۸ درصد کارایی داشته‌است.

به دلایل نامشخصی با وجود تزریق چند میلیون دوز از این واکسن در کشورهای مختلف و گزارش‌نشدن عوارض یا کارایی پایین، هنوز سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا آن را تأیید نکرده‌اند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، فرآیند تولید این واکسن استانداردهای مورد نیاز را رعایت نمی‌کند. بر اساس مطالعه جدیدی استفاده ترکیبی از این واکسن با سایر واکسن‌ها از جمله آسترازنکا، سینوفارم و مدرنا بدون مشکل خواهد بود.

 

کارایی: ۹۷/۲ درصد

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: نمونه تک‌دوز آن در مطالعه‌ای در پاراگوئه در میان ۳۲۰ هزار نفر تا ۹۳/۵ درصد کارایی داشته‌ است.

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: تا ۸۳ درصد در برابر سویه دلتا کارایی دارد.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

گروه‌های غیرمجاز: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

امکان تزریق به بارداران: بر اساس گزارش‌های منابع روسیه تاکنون کارآزمایی بالینی روی زنان باردار صورت نگرفته است اما از آنجا که در مرحله آزمایش‌های حیوانی، تزریق واکسن تأثیر منفی بر بارداری مدل‌های حیوانی نداشته است، در صورتی که خطر ابتلا به کرونا برای مادر در طول بارداری بالا باشد، می‌تواند با نظر پزشک واکسن دریافت کند.

 

 

عوارض جانبی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

 

کدام واکسن کرونا بهتر است؟

 

 

مقایسه دو به دو برخی از واکسن ها

 

البته تردیدی نیست که تفاوت‌های انکارناپذیری بین واکسن ها وجود دارد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. از طرفی در ماه های آینده، ناگزیر نسخه های جهش یافته بیشتری از کرونا شیوع خواهند یافت. با این تحول گریزناپذیر، تصویر کنونی از میزان اثربخشی واکسن ها قاعدتادچار تغییراتی می شود. با این حال، نتیجه نهایی این است که واکسن های موجود، موثر و ایمن هستند و شیوع ویروس را متوقف می کنند و در برابر نسخه های کنونی ویروس کارایی دارند.

 

تمامی واکسن‌های کرونا که تاکنون در کشورهای مختلف دنیا در حال تزریق هستند، مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند از این‌رو همچنان آزمایش ها بالینی ادامه دارد. البته در خصوص دو واکسن آسترازنکا و جانسون اندجانسون نگرانی هایی درباره احتمال ایجاد لخته خون و مرگ ایجاد شده است.

 

به همین دلیل تزریق این دو واکسن بعد از مدتی توقف در برخی کشورها، دوباره از سر گرفته شد. چراکه مزایای این واکسن ها به مراتب بیشتر از عوارض جانبی اندک آن است.

 

 

 

مقایسه واکسن کووایران برکت و سینوفارم

 

واکسن کووایران برکت و سینوفارم به لحاظ ساختاری یکسان هستند و ویروس غیرفعال شده اند و از این نظر باهم تفاوت عمده ای ندارند.

 

در مطالعات بالینی کووبرکت و سینوفارم، کمترین عوارض نشان داده شده و عمده افرادی که حتی بعد از مطالعات بالینی این دو واکسن را تزریق کرده اند، تجربیات مشابه ای دارند و عوارض جدی ای در رابطه با این دو نوع واکسن گزارش نشده است.

 

از آن جا که ویروس کرونا مدام در جهش دارد واکسن‌ها محافظت کامل ایجاد نمی کنند و افرادی بوده‌اند که هر دو دز واکسن را گرفته‌اند و در حال حاضر مبتلا به ویروس دلتا هستند ولی بیماری آن ها سبک است.

 

 

مقایسه واکسن کووایران با آسترازنکا و مدرنا

 

این امردر مورد واکسن آسترازنکا و مدرنا و کووایران برکت هم صدق می کند و احتمال این که فرد به ویروس دلتا مبتلا شود وجود دارد ولی باعث وخامت حال و بستری در آی سی یو نخواهد شد.

 

بنابراین می توان گفت، واکسن هایی که در کشور ما تزریق می شود، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در واقع هدف از واکسیناسیون صرفا این نیست که به صد درصد پیشگیری از بیماری برسیم بلکه به دنبال افزایش سرعت واکسیناسیون هستیم تا زنجیره انتقال را قطع کنیم و از آن طرف به دنبال این هستیم که با ایمن کردن افراد بیشتر جلوی مرگ ومیر بیماری را بگیریم.

 

 

مطالب مرتبط :

 

آموزش ثبتنام تزریق واکسن کرونا

مراقبت های مربوط به واکسن کرونا | قبل از بعد از واکسینه شدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

آیا واقعا تزریق دوز سوم واکسن کرونا ضروری است؟

همه چیز در خصوص عوارض واکسن کرونا

آیا تزریق واکسن کرونا ضروری است؟ همه چیز در خصوص تزریق واکسن کرونا

چه کسانی واکسن کرونا نزنند؟

 

 

منابع:

iribnews.ir

isna.ir

ana.press

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *