نکات طلایی مراقبت از پوست در فصل پاییز

فصل پاییز و خشکی پوست, فشیال در پاییز, مراقبتهای فصل پاییز, مشکلات پوستی در پاییز, مراقبت از پوست و مو در فصل پاییز

با تغییر فصل همانطور که لباسهای کمدمان را تغییر می دهیم، روتین های زندگی مانند روتین مراقبت از پوست هم تغییر می کند. در این مقاله با نکات طلایی مراقبت از پوست در فصل پاییز آشنا می شویم. در ادامه با سایت ما همراه باشید.

 

تغییراتی که باید در برنامه مراقبت از پوست خود اعمال کنید

دوست ندارید فصل تابستان به پایان برسد، یا منتظرید هرچه زودتر هوا سرد شود؟ فرقی نمی کند جزو کدام گروه باشید، با تغییر هر فصل، چه پاییز باشد یا هر فصل دیگری، بهتر است تغییراتی را در برنامه ی روزانه مراقبت از پوست‌تان ایجاد کنید. ممکن است بپرسید در پاییز چگونه از پوست خود مراقبت کنیم ؟ در ادامه همه‌ی آن چیزی که لازم است درباره مراقبت از پوست در پاییز بدانید را توضیح داده ایم؛ با ما همراه باشید…

 

مراقبت از پوست در پاییز

برنامه‌ی مراقبت پوست، صبح ها مانند همیشه است. شستن، آب رسانی، مرطوب کردن. اما ممکن است به دلیل تغییر فصل، طی یک تا دو ساعت بعد، احساس کنید که پوست‌تان کم کم کشیده می شود.

در ابتدا تصور می کنید آبرسان را فراموش کرده اید. در واقع، شما طبق برنامه روزانه تابستان، مصرف مرطوب کننده و رطوبت رسانی پوست را به خوبی انجام داده اید، اما یادتان باشد که پوست شما سدی بین دنیای درونی و بیرونی شماست. هوا در حال تغییر است و این بدان معنی‌ست که برنامه روزانه‌ مراقبت از پوست شما هم باید تغییر کند.

 

چرا برنامه مراقبت از پوست در پاییز تغییر می کند؟

چرا باید برنامه مراقبت از پوست خود را همگام با تغییر آب و هوا تغییر دهیم؟ پوست ما همیشه در معرض محیط پیرامون است، به همین دلیل پوست نسبت به تغییرات محیط آسیب پذیرتر از دیگر قسمت های بدن است.

 

مراقبت از پوست در فصل پاییز

اقلیم و پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

آب موجود در هوا، رطوبت پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. آب و هوای مرطوب، پوست را نرم و لطیف می کند و باعث می شود پوست راحت تر، یکپارچگی و صافی خود را حفظ کند. اما گاهی آب و هوای خشک باعث کمبود آب و رطوبت پوست می شود. به همین دلیل، هوای خشک احتمال نمایان شدن خطوط ریز و چین و چروک را افزایش می دهد.

آب و هوای هر فصل تأثیرات بد یا خوبی روی پوست می گذارد. مثلاً در تابستان، رسیدگی به پوست آسان‌تر است، زیرا هوا (حتی در اقلیم های خشک‌تر) مرطوب‌تر از زمستان است.

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید، اما سبک زندگی شما در تابستان با فصل های دیگر متفاوت است. این موضوع به رشد و جوانسازی پوست کمک می کند، زیرا در این فصل، میوه و سبزی های تازه بیشتری مصرف می کنید. علاوه بر این، احتمالاً ورزش و فعالیت بیشتری هم دارید. در نتیجه، گردش خون شما افزایش می یابد و این کار به سلامت پوست شما کمک می کند.

 

تغییرات پوست در فصل تابستان در مقایسه با پاییز

فصل تابستان روی پوست اثرات منفی هم دارد، مثلاً بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرید و این کار روند پیری پوست را بیشتر می‌کند. همچنین، اگر از استخر استفاده کنید، پوست شما در معرض کلر یا نمک قرار می گیرد. به همین دلیل، پوست شما به طور موقت خشک و تحریک پذیر می شود.

افزون بر این، سیستم تهیه مطبوع (کولر و خنک کننده های هوا) پوست شما را خشک می کنند. گرمای بیش از حد نیز، منجر به تعریق بیشتر شده و منافذ پوست را مسدود می کند.

با آمدن پاییز، هوا سردتر و متلاطم‌تر می شود، باد شدیدتر می وزد و درجه حرارت روزانه نیز به شدت تغییر می‌کند. روزهای پاییزی، گرم و مرطوب هستند و شب ها خنک و خشک‌. پوست شما باید خود را با این تغییرات آب و هوایی وفق دهد. بنابراین، برنامه مراقبت از پوست در فصل پاییز با بقیه فصل‌ها تفاوت دارد.

 

۸ نکته طلایی در روتین مراقبت از پوست در پاییز

۱٫ وقتی هنوز پوست‌تان نم‌دار است، مرطوب کننده بزنید.

با شروع پاییز، استفاده از مرطوب کننده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته روشن است که مرطوب کردن پوست در تمام طول سال و برای انواع پوست ضروری است؛ بنابراین به تغییرات فصلی به عنوان یک نشانه بنگرید. وقت بیشتری بگذارید و مطمئن شوید که پوست‌تان را به خوبی مرطوب می‌کنید.

همانطور که هوا خنک‌تر و خشک‌تر می شود، خشکی پوست بیشتر حس می‌شود. برای همین اهمیت کرم مرطوب کننده در فصل های سرد سال بیشتر احساس می شود. بزرگترین اشتباه این است که پوست خود را در زمان نامناسبی مرطوب کنید.

طبق توصیه آکادمی درماتولوژی آمریکا (AAD)، بهترین زمان برای مرطوب کردن پوست هنگامی است که هنوز خیس است، زیرا بدین شکل می توانید رطوبت را در پوست خود حبس کنید. به دنبال کرم مرطوب کننده ‌ای بر پایه آب باشید و هر چه سریع‌تر پوست‌تان را مرطوب کنید.

 

۲٫ پوست‌تان را با میسلار واتر پاک کنید.

در برنامه مراقبت از پوست در پاییز ، تمیز کردن پوست با یک محلول پاک کننده را بگنجانید. وقت آن رسیده تا با پاک کننده محبوب فرانسوی ها یعنی میسلار واتر آشنا شوید.

استفاده از میسلار واتر برای مراقبت از پوست صورت ، خیلی ساده است. پاک کننده را روی یک پد پنبه ای بریزید و پد را روی پوست خود بکشید. احتیاجی به شست وشو یا ماساژ نیست.

۳٫ با دست های خود مهربان باشید!

حتی اگر به دلایل مختلفی عاشق پاییز هستید، نباید پیشگیری از بیماری هایی نظیر آنفلوانزا را فراموش کنید. به همین دلیل است که احتمالاً در این فصل دست های خود را به طور مرتب می شویید. این حجم از شست وشوی دست، پوست‌تان را خشک می کند.

می توانید از این بهانه برای مراقبت از پوست دست خود استفاده کرده و آن‌ها را به طور مدام نرم و مرطوب کنید. هر شب از کرم مرطوب کننده دست استفاده کنید.

همچنین به کوتیکول ناخن‌های خود روغن بمالید. کوتیکول لایه شفاف پوست است که در لبه انتهایی ناخن‌های دست یا پا قرار دارد. به این ناحیه، بستر ناخن نیز می‌گویند. کوتیکول، ناخن‌های تازه‌ای که از ریشه بیرون می آیند را از شر باکتری‌ها در امان نگه می‌دارد. ناحیه اطراف کوتیکول حساس است. بنابراین، این ناحیه ممکن است دچار خشکی، آسیب یا عفونت شود.

 

۴٫ از ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنید.

آمدن پاییز به این معنا نیست که نگرانی‌های پوستی مختص فصل تابستان، تمام شده است. تیر و مرداد گرم‌ترین فصل های سال هستند، اما محافظت از پوست در برابر نور خورشید در تمام طول سال ضروری است. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب را در برنامه مراقبتی پوست فراموش نکنید.

  مو زیرپوستی چیست و روشهای درمان موی زیر پوستی

در فصل پاییز نیز هر روز از یک کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. ضد آفتاب را حداقل هر دو ساعت یک بار و همچنین بعد از تعریق یا شنا تمدید کنید. بهتر است بدانید که استفاده از ضد آفتاب و تجدید آن به تنهایی کافی نیست.

 

۵٫ عینک آفتابی را فراموش نکنید.

معمولاً عینک آفتابی به عنوان کالایی تابستانی تبلیغ می شود. اگرچه زدن عینک آفتابی در کنار ساحل خیلی شیک به نظر می رسد، اما باید در تمام فصول از آن برای مقابله با اشعه فرابنفش (UV) استفاده کنید. بنابراین اهمیت عینک آفتابی برای مراقبت از پوست در پاییز را نادیده نگیرید.

همیشه یک عینک در ماشین و داخل کیف خود داشته باشید تا هرگاه (در ساعات روز) بیرون از خانه هستید، از آن استفاده کنید. بهتر است از عینک هایی که فریم بزرگی دارند، استفاده کنید.

علاوه بر این، با استفاده از کلاه لبه پهن و لباس آستین بلند و شلوار، از قسمت هایی از بدن‌تان که در معرض نور خورشید قرار دارند، محافظت کنید.

همچنین ساعاتی را که مقابل نور آفتاب هستید، محدود کنید. بکوشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر بیرون نروید؛ زیرا در این ساعت‌ها نور خورشید بیشترین تابش خود را دارد.

توصیه آخر این که، در ساعت‌های آفتابی روز همیشه دنبال سایه باشید.

 

اقلیم و پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

 

۶٫ پاهای خود را نرم و لطیف نگه دارید.

از آنجا که قرار است پاهایتان تا چند ماه آینده در چکمه و کفش های بسته حبس شوند، باید به مراقبت از پوست پا بیشتر اهمیت بدهید. پس به صورت منظم آن‌ها را بشویید و لایه برداری کنید. پاشنه‌های خشک و ترک خورده بسیار آزاردهنده هستند. برای رفع خشکی پوست پا یا ترک خوردگی پا می‌توانید از روغن بچه، وازلین و کرم ترک پا استفاده کنید.

 

۷٫ با روغن کوتیکول آشنا شوید.

یکی از نشانه‌های فصل سرما خشکی کوتیکول‌هاست. گاهی حتی بهترین کرم‌های دست نیز نمی توانند این مشکل را به خوبی رفع کنند. بنابراین، بهتر است از روغن کوتیکول استفاده کنید.

 

۸٫ خانه تکانی پاییزی انجام دهید.

لزومی ندارد که خانه تکانی را به فصل بهار محدود کنید، پاییز هم فصل خوبی برای خانه تکانی محصولات پوستی شماست. هر محصولی را که تاریخ انقضای آن گذشته دور بیاندازید. پاییز فرصت خوبی است تا با محصولات مراقبت از پوست که تاریخ مصرف‌شان گذشته، خداحافظی کنید.

 

چند توصیه تکمیلی دیگر

تغییرات پوستی در پاییز :

معمولاً همیشه با تغییر فصل و آب و هوا تغییراتی در پوست و مو به وجود می آید. به‌ خصوص با شروع فصل پاییز وقتی هوا رو به سردی می‌ رود پوست و مو که تابش گرم خورشید را تحمل کرده آمادگی زیادی برای خشک شدن دارد. به‌خصوص اگر هر روز در معرض بادهای پاییزی قرار بگیرند بنابراین باید شیوه های مراقبتی متفاوتی را برای سلامت پوست ومو در پیش بگیرید.

 

خشکی پوست :

اگر با سرد شدن هوا، احساس می کنید پوست تان خشک شده است بهتر است تغییری در روش مراقبتی پوست خود ایجاد کنید. و بعضی از محصولات آرایشی که در فصل بهار و تابستان استفاده می کرده اید را کنار بگذارید و از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده های قوی تری باشند.

 

برنزه کننده ها را حذف کنید :

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید همیشه در تمام طول سال پوست ‌تان تیره تر یا برنزه باشد و از محصولات برنزه‌ کننده‌ استفاده می کنید، لازم است محصولات برنزه کننده ای را که در تابستان استفاده می کردید را حذف کنید، چرا که استفاده از آن ها در فصل پاییز اصلاً مناسب نمی باشد.

همچنین این محصولات می‌توانند رنگ مصنوعی و زننده ای به پوست بدهد و هم به پوست تان آسیب برسانند.

 

لایه برداری برای مراقبت از پوست در فصل پاییز

پیشنهاد می کنیم برای مراقبت از پوست تان در فصل پاییز برای لایه برداری پوست از اسکراب فیزیکی مثل لیف، فیس براش و یا هر اسکرابی که دارای دانه های کروی شکل است استفاده کنید.

همچنین می توانید از ماسک های لایه بردار مناسب پوست تان استفاده کنید.

 

مرطوب کننده :

یکی دیگر از مشکلات رایج این فصل، خشک شدن پوست دست و صورت می باشد. استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده قوی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. علاوه ‌بر این برای ایجاد رطوبت عمقی در پوست می‌توانید ۲ بار در روز از روغن گل همیشه بهار استفاده کنید.

از مصرف صابون هایی که شدیداً قلیایی هستند یا مواد پاک‌ کننده ای که دارای مقادیر زیادی مواد خشک ‌‌کننده و قلیایی هستند نیز، خودداری کنید.

 

حمام :

در فصل پاییز، مدت زمان استحمام خود را بسیار کوتاه کنید چرا که استحمام در این فصل موجب خشکی بیشتر پوست خواهد شد. هوای سرد، استفاده از مواد شوینده، ژنتیک و… در خشکی پوست تاثیر دارند. معمولاً بخور دادن پوست یکی از روش‎هایی است که بیشتر خانم ‎ها در این فصل برای مرطوب نگه ‌داشتن پوست به‌ کار می‏ برند اما درحقیقت این روش تاثیری ندارد و فقط برای مدت کوتاهی می‏تواند باعث نرمی و لطافت پوست شود.

برای حفظ رطوبت پوست صورت و دست، بهتر است آن را با آب بشویید و سپس از کرم ‏های مرطوب‎ کننده مناسب استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، در فصل پاییز و زمستان، تعداد دفعات حمام را به حداقل برسانید و بعد از استحمام و خشک‌ کردن بدن، بلافاصله با استفاده از محلول و لوسیون مناسب پوست تان، پوست بدن را مرطوب کنید تا خشک نشود.

 

مصرف ویتامین E برای مراقبت از پوست در فصل پاییز

هرچه بدن کمتر در معرض دریافت ویتامین‌ ها و عناصر مفید برای شاداب و باطراوت ماندن پوست قرار بگیرد،

بیشتر و زودتر دچار خشکی و چروکیدگی پوست می‌شود، بنابراین مصرف انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E

در این روزهای پاییزی خیلی به افراد توصیه می‌شود و پیشنهاد ما برای جلوگیری از کمبود آب بدن و در نتیجه

خشکی پوست، مصرف ‌آب زیاد در پاییز و زمستان می باشد.

 

منابع:

per.euronews.com

lafarrerr.com

 

مطالب مرتبط:

باید و نبایدهای مراقبت از مو در پاییز

بررسی علل و درمان های خشکی مو

موثرترین راهکارهای خانگی برای درمان سوختگی پوست

روش های درمان منافذ پوست با راهکارهای طبیعی

ماسک پونه برای پوست و مو

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *