آشنایی با طریقه مصرف روغن، عرق و گیاه آویشن

[yasr_visitor_votes size=”small”]طرز استفاده روغن آویشن، طریقه مصرف عرق آویشن، طریقه مصرف قطره آویشن، طریقه مصرف گیاه آویشن، نحوه مصرف دمنوش آویشن، نحوه مصرف عرق آویشن ,طریقه مصرف آویشن برای سرماخوردگی,طریقه مصرف اویشن برای لاغری,مقدار مصرف روزانه اویشن,طریقه مصرف آویشن

طریقه مصرف آویشن

آویشن (به انگلیسی thyme plant) یک گیاه متعلق به خانواده نعناع است که در مصر باستان برای درمان بوی بد دهان استفاده می شد، در یونان باستان از آن به عنوان بخور در معابد استفاده می شد و آن را به آب حمام اضافه می کردند.

آشنایی با طریقه مصرف روغن، عرق و گیاه آویشن

رومی ها از آویشن کوهی به عنوان یک طعم دهنده برای پنیر و نوشیدنی های الکلی استفاده می کردند. بقراط از آویشن برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می کرد.

طبع آویشن گرم و خشک است. امروزه آویشن به شکل های آویشن تازه و آویشن خشک، چای و دمنوش آویشن، روغن آویشن و عرق آویشن استفاده می شود. آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول که خواص ضد عفونی کننده دارد و کارواکرول که خواص ضد باکتریایی دارد می باشد.

آویشن شیرازی به انگلیسی Zataria در جنوب ایران، افغانستان و پاکستان می‌روید و خواص دارویی و خوراکی دارد.

نحوه‌ی استفاده از آویشن

این گیاه در تمامی طول سال، هم به‌صورت تازه و هم خشک‌شده به‌آسانی در دسترس است. آویشن تازه عطر دلپذیرتری دارد اما دسترسی به آن نسبت به آویشن خشک‌شده کمی دشوارتر است. اگر آویشن تازه تهیه کردید، می‌توانید آن را یک تا دو هفته در یخچال نگهدارید. آویشن خشک باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود و در حالت مطلوب، تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

در بسیاری از دستور غذاها، نوع خشک‌شده‌ی این گیاه را می‌توان جایگزین نوع تازه‌ی آن کرد. یک قاشق چای‌خوری از برگ خشک‌شده‌ی آویشن معادل یک قاشق غذاخوری آویشن تازه‌ی خردشده است.

این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. رایج‌ترین آن، استفاده از آن به عنوان سبزی تازه یا خشک‌شده در غذاهای مختلف است. برای مقاصد دارویی، می‌توانید آویشن را به شکل چای، شربت، مکمل یا عصاره‌ی روغنی استفاده کنید.

زمانی که آویشن را به آشپزخانه‌ی خود بیاورید و در زندگی روزانه از آن استفاده کنید، چه به صورت تازه و چه به شکل خشک‌شده، این گیاه سالم و خوشمزه‌ را می‌توانید به خوراکی‌هایی مثل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات (به خصوص لوبیا، بادمجان، هویج و کدوسبز)، پنیر (به خصوص پنیر بز)، پاستا، انواع سوپ‌ها، سس‌ها، دسرها و ترشیجات اضافه کنید. گزینه‌های پیش روی شما واقعا بی‌پایان است. اگر طعم آویشن را دوست داشته باشید، می‌توانید آن را به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

نحوه استفاده از روغن آویشن

از روغن آویشن به روش های مختلفی استفاده می کنند:

از بخار آن یا به عنوان دهانشویه استفاده می کنند.

برای تسکین درد از مخلوط سه قطره روغن آویشن و 2 قاشق چایخوری روغن کنجد برای ماساژ استفاده می کنند.

برای کاهش خستگی دو قطره روغن به آب حمام می افزایند.

برای بهبود خواب چند قطره روغن به دستگاه بخور می افزایند و آن را استنشاق می کنند.

برای سلامت دهان یک قطره روغن به یک فنجان آب گرم می افزایند و به عنوان دهانشویه استفاده می کنند.

فواید بخور آویشن برای جوش های سر سیاه

یک لیوان پر آب را در ظرفی ریخته، هنگامی که به جوش آمد، 4 قاشق غذا خوری آویشن شیرازی را درون آن ریخته، حرارت را خیلی کم کنید، به طوری که بخار از ظرف متساعد شود.

با انداختن حوله‌ای بزرگ روی سر، پوست صورت را در فاصله 30 سانتیمتری بخار قرار داده و این عمل را حدود 15 دقیقه ادامه دهید.

بعد محلول مورد نظر را صاف کرده و با پنبه‌ای محلول را روی پوست صورت بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه، صورت را با آب ولرم بشویید.

بهتر است بعد از بخور از کرم‌های تقویت‌کننده استفاده شود. با تکرار این روش، جوش‌های سر سیاه از بین خواهند رفت.

خاصیت آویشن برای رشد مو

مخلوط روغن آویشن و روغن زیتون را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید تا باعث افزایش رشد مو شود.

خواص آویشن برای سرفه، گلودرد و سرماخوردگی

آویشن به دلیل وجود تیمول و کارواکرول دارای خواص ضد میکروبی بوده و به درمان سرماخوردگی و سرفه و گلودرد کمک می کند.

برای درمان سرفه، گلودرد و سرماخوردگی می توانید آویشن را به سوپ خود اضافه کرده و میل کنید.

آویشن برای رفع بوی بد دهان

خواص ضد باکتریایی آویشن، آن را برای درمان بوی بد دهان مناسب کرده است.

  22 خاصیت آویشن / خواص آویشن برای لاغری سرماخوردگی معده و اعصاب

آویشن یک گیاه ضد عفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

روش استفاده

برای غرغره کردن یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای‌خوری آویشن را در آن ریخته و به مدت 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و روزانه چند بار غرغره کنید.

طریقه مصرف گیاه آویشن

آویشن جلوی تعریق زیاد پاها را می‌گیرد

آویشن یک دئودورانت یا بو گیر طبیعی و فوق‌العاده موثر محسوب می‌شود.

روش استفاده:

50 گرم آویشن خشک را در دو لیتر آب ریخته و بجوشانید. سپس در ظرف را بگذارید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید محلول به مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و داخل تشت یا وان حمام بریزید. به مدت 10 دقیقه پاهایتان را در این محلول قرار دهید.

آویشن برای مقابله با برونشیت، آنژین، سینوزیت و گریپ

آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است. این گیاه شگفت انگیز باعث تعریق بیشتر می‌شود و همین امر تب را کاهش می‌دهد. آویشن با سرماخوردگی مقابله کرده و ضد اسپاسم است برای همین سرفه را از بین می‌برد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف شربت آویشن باعث کاهش دوره و شدت علائم برونشیت شده و ضدسرفه است.

روش مصرف:

برای مقابله با سرفه یک مشت آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و با عسل شیرین کنید. هر دو ساعت یک بار یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید که این دوره‌ی درمانی را نباید بیش از 3 هفته دنبال کنید.

آویشن جلوی ضعف را می‌گیرد

آویشن خاصیت تقویت‌کنندگی دارد. برای همین توصیه می‌کنیم اگر دچار خستگی، ضعف، کاهش قوای بدن، کم خونی و افسردگی شده‌اید به سراغ آویشن بروید.

روش استفاده:

در 150 میلی لیتر آب جوش یک قاشق چای‌خوری کوچک آویشن بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و روزانه دو فنجان از این جوشانده میل کنید.

آویشن برای تسکین گلودرد

آویشن برای کاهش التهاب گلوی ناشی از لارنژیت یک درمان موثر محسوب می‌شود.

روش مصرف:

غرغره کردن با محلول آویشن التهاب گلو را کاهش می‌دهد. برای این کار 5 گرم برگ خشک آویشن را در 100 سی‌سی آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. دهانتان را با این محلول شستشو دهید. این دوره را بیش از 3 هفته دنبال نکنید. در صورت برطرف نشدن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید.

می‌توانید گیاه آویشن خشک را با عسل یا 10 عدد عناب دم کرده و میل کنید. دم نوش بسیار خوبی جهت سرماخوردگی محسوب شده و زکام را بهبود می‌بخشد.

برای اطلاع بیشتر از این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مطلب «طبع آویشن» را در سایت ما مطالعه کنید.

آویشن برای پوست

استفاده از آن رطوبت پوست را حفظ کرده و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. آبرسان بسیار قوی برای پوست به حساب می‌آید.

جهت تمیز کردن پوست صورت کاربرد دارد. سموم پوست را کاهش می‌دهد. دانه های سر سیاه پوست را از بین می‌برد.

می توانید یک لیوان آب جوشیده شده را با یک قاشق غذاخوری آویشن شیرازی مخلوط کنید و حدود یک ربع صورت خود را بخور دهید با یک پنبه صورت خود را پاک کنید سپس با آب سرد بشویید و اجازه دهید خود خشک شود. این کار خون رسانی به پوست را انجام می‌دهد و از پوستی شفاف برخوردار خواهید بود.

اگر چنانچه دچار ناراحتی کبدی هستید می توانید از جوشانده رقیق آن به جای چای استفاده کنید. این گیاه معروف از نظر طب سنتی شناخته شده و جزء گیاهان طب سنتی ایران و اروپا محسوب شده و کاربرد بسیاری دارد.

اسانس این گیاه معروف، ضد عفونی کننده قوی یه حساب می‌آید و جهت غرغره کردن بسیار مفید بوده و استفاده آن در دهان شویه و خمیر دندان ها کاربرد دارد.

طریقه مصرف عرق آویشن

بعد از هر غذا نصف استکان میل شود.

همچنین مطالب عوارض آویشن و طبع و مصلح آویشن را بخوانید.

منابع:

namnak.com

coca.ir

chetor.com

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *