درباره طبع گلاب و همچنین مصلح گلاب بیشتر بدانید

طبع چای گلاب٬ طبع دمنوش گلاب٬ طبع روغن گلاب٬ طبع عرق گلاب٬ طبع شربت گلاب٬ طبع گلاب گرم یا سرد٬ مصلح دمنوش گلاب٬ مصلح عرق گلاب,طبع گلاب گل محمدی در طب سنتی

 

طبع گلاب مصلح

گلاب معروفترین نوع عرقیات است كه از گل سرخ گرفته می‌شود. گفته می‌شود كه حضرت محمد(ص) از عطر این گل استفاده می نمودند و به همین دلیل گل سرخ را با نام گل محمدی نیز می‌شناسند.

 

درباره طبع گلاب و همچنین مصلح گلاب بیشتر بدانید

گلاب اصل، شفاف ، روشن ، بدون رسوب است و بوی آن بوی مطبوع گل محمدی و فاقد بوی ترشیدگی است. طعم گلاب نیز سنگین و كمی مایل به تلخی است که از جمله مهمترین نشانه های اصل بودن گلاب به شمار می رود.

 

از بُخور گلاب می توان برای درمان گلودرد و بیماری های تنفسی استفاده نمودبرای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خورانیدن گلاب همراه با مقداری یخ است. بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی سینه و گلو هستند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می برد و بدن را تقویت می کند و بوییدن آن برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

 

خوردن گلاب براي رفع بوي بد دهان مفيد است و همچنين تحريك‌كننده هورمون‌ها بوده تا حدودي تنظيم‌كننده قاعدگي است. خوردن آن به بيماران قلبي توصيه مي‌شود و نوشيدن روزانه يك ليوان دوغ مخلوط با گلبرگ‌هاي گل‌ محمدي براي تنظيم كار جهاز هاضمه خصوصا در روزهاي گرمی که به سر می بریم پيشنهاد مي‌شود.

 

گلاب ضدعفونی کننده است؛ برای درمان زخم ها و جلوگیری از چرکی و عفونی شدن آن، مورد استفاده قرار می گیرد.

ضد ویروس؛ گلاب مانع از ورود ویروس های متفاوت به بدن می شود.

ماهیچه ها و روده ها و رگ های خونی را منقبض می کند تا مانع افتادن دندان، ریزش مو، چروک شدن پوست و از بین رفتن استحکام روده ها، ماهیچه های ناحیه شکم و اندام ها شود. علاوه بر آن با انقباض رگ های خونی مانع از خون ریزی بر اثر زخم و خراش می شود.

 

با باکتری مبارزه می کند؛ در درمان اسهال، وبا، حصبه، مسمومیت غذایی و بیماری های دیگری که بر اثر باکتری به وجود می آید، موثر است.  در درمان عفونت های باکتریایی داخلی مانند روده، معده، مجرای ادراری، عفونت های خارجی روی پوست، گوش و چشم نیز موثر است.

 

به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کننده و ضدمیکروبی برای شستشوی چشم مناسب است؛ البته گلابی که به این منظور استفاده می شود باید عاری از آلودگی ها و به اصطلاح کاملا استریل باشد. برای رفع خستگی و درد چشم نیز می توانید مقداری گلاب به پشت پلک های خود بمالید.

 

در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می بخشیدند.

 

گلاب به شدت مستعد رشد قارچ است حتی اگر در یخچال نگهداری شود و ممکن است در ظرف آن مقداری میکروب و قارچ رشد کند. از طرف دیگر نگهداری بیش از یک سال باعث تبخیر مواد معطر و کاهش تاثیر آن می‌شود. همچنین به دلیل رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها مصرف گلاب‌های قدیمی توصیه نمی‌شود.

 

یکی از مهم ترین کاربردهای گلاب، جهت مواظبت از پوست است.  برای انواع پوست ها به خصوص پوست های خشک و حساس مناسب است. یکی از موارد استفاده ی آن جهت پاک کردن پوست می باشد و می توان به جای محصولات شیمیایی پاک کننده، از آن استفاده کرد.

 

استفاده ی دیگر آن جهت طراوت و تازگی پوست است؛ بدین گونه که پس از هر بار استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، گلاب را به پوست صورت بمالید. در این حالت اسانس موجود درگلاب به سرعت جذب پوست می شود که با توجه به اثرات آن در افزایش جریان خون، باعث شادابی پوست می گردد. البته استفاده ی مداوم از این روش می تواند این اثرات مطلوب را ایجاد کند.

 

به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و هیدراته (آبدار) کردن برای پوست سر و مو مفید است.

حتی برای رفع جوش های بدن نیز موثر است. برای این کار مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. سپس این خمیر را مدت یک ساعت یا تمام شب ( موقع خواب ) روی جوش های خود قرار دهید .

 

به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و هیدراته (آبدار) کردن برای پوست سر و مو مفید است. برای این کار، با استفاده از یک قطره چکان، گلاب را روی پوست سر خود بریزید.

 

  خواص عرق گلاب برای یبوست رحم لک جوش و چاقی صورت

 

طبع گلاب مصلح

 

طبع گلاب

طبیعت گلاب گرم و معتدل می باشد.

مصلح گلاب

مصلح گلاب نبات و شکر می باشد.

 

تقویت لثه

درمانگران طب سنتی برای افزایش استحکام و تقویت لثه قرقره گلاب را توصیه می‌کنند. آنها بر این باورند که نگه‌داشتن گلاب در دهان و قرقره کردن آن علاوه بر استحکام لثه به درمان برفک و آفت دهانی هم کمک می‌کند و سرعت از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌ها را در دهان بیشتر می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم طریقه مصرف گلاب را یاد بگیرید تا از مقاله استفاده  بیشتری ببرید.

 

کاهش خستگی و تقویت قلب

یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن گنجاندن عرقیجات گیاهی همچون گلاب خنک به برنامه غذایی است. نوشیدن گلاب خنک در تابستان و حتی ماه‌های پیش از شروع تابستان به کاهش میزان حرارت بدن و همین‌طور تقویت بدن و افزایش توان بدن کمک می‌کند. البته باید توجه داشت که بهتر است برای مصرف روزانه گلاب حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت و متناسب با نوع مزاج برای مصرف این عرق گیاهی اقدام کرد.

 

بهبود پوست‌های خشک

 

گلاب برای جوش صورت

در منابع مختلفی به کاربردهای گلاب و خواص گلاب به صورت موضعی و خوراکی اشاره شده است. برخی از این نسخه‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

• یکی از نسخه‌های طبیعی برای از بین بردن جوش‌ها استفاده از ترکیب گلاب با جوش‌شیرین است. درمانگران به مراجعان خود توصیه می‌کردند این مرهم را شب روی جوش‌ها بگذارند و صبح آن را بشویند.

 

• در برخی از منابع طب سنتی برای رفع خستگی و درد چشم، این ناحیه را با گلاب مرغوب و خالص شست‌وشو می‌دادند.

 

• برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان مصرف گلاب داغ را برای درمان و رفع درد معده، درد شکم و نفخ بسیار مفید می‌دانند. به گفته این درمانگران نوشیدن گلاب داغ بعد از جراحی‌های دستگاه گوارش که موجب کم‌کاری و فلج روده‌ها و نفخ آنها می‌شود، بسیار کارساز است.

• افرادی که دچار التهاب و تورم حنجره هستند با قرقره گردن گلاب می‌توانند این التهاب‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند.

• افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند می‌توانند با ماساژ ترکیبی از روغن زیتون و گلاب بر مفاصل و استخوان‌ها به کاهش درد و افزایش میزان جریان خون کمک کن.

 

 

مطالب مرتبط:

طرز تهیه دمنوش و چای گلاب

مضرات و منع مصرف گلاب و عرق آن چیست؟

خواص عرق گلاب برای یبوست رحم لک جوش و چاقی صورت

خواص گلاب برای کودکان و نوزادان

خواص و طرز تهیه شربت گلاب با زعفران خاکشیر نشاسته بیدمشک هل

خواص ماسک گلاب برای پوست مو جوش و چاقی صورت

خواص و طرز تهیه ماسک عرق گلاب و عسل آبلیمو نشاسته سرکه جوش شیرین

خواص مصرف گلاب در بارداری / مصرف در بارداری ضرر دارد؟

 

 

  خواص و طرز تهیه شربت گلاب با زعفران خاکشیر نشاسته بیدمشک هل

پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *