آشنایی با طبع ، طریقه مصرف و مضرات بابونه

طریقه مصرف گیاه بابونه, طریقه مصرف عرق بابونه,طبع بابونه,طبع عرق بابونه, نحوه مصرف دمنوش بابونه, طرز استفاده روغن بابونه,مضرات عرق بابونه, عوارض داروی گیاهی بابونه,مضرات دمنوش بابونه, مضرات چای بابونه, مضرات روغن بابونه, موارد منع مصرف گیاه بابونه,مصلح بابونه, طریقه مصرف مضرات بابونه

کمتر کسی است طعم گل بابونه که از گیاهان دارویی باستانی و همه کاره محبوب است را امتحان نکرده و خواص آرامش بخش و تسکین دهنده دمنوش آن را تجربه نکرده باشد.

آشنایی با طبع ، طریقه مصرف و مضرات بابونه

بابونه هزاران سال است که به عنوان یک داروی سنتی برای آرام کردن استرس و تسکین درد معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل‌های بابونه گلبرگ‌های سفید دارد که به دور یک مرکز زرد مخروطی شکل هستند. گل‌های بابونه یکی از عناصر رایج در درست کردن چای است.

گل‌های خشک شده بابونه حاوی ترپنوئیدها و فلاونوئیدهای بسیاری است که موجب ایجاد خواص دارویی آن می‌شود. بابونه اغلب برای بسیاری از بیماری‌های انسانی مانند تب، التهاب، اسپاسم عضلانی، اختلالات قاعدگی، بی‌خوابی، زخم‌ها، اختلالات دستگاه گوارش، دردهای روماتیسمی و بواسیر کاربرد دارد.

 

 

عمومی ترین خواص دارویی گیاه بابونه عبارتند از:

مصلح (ماده ای که در صورت مصرف همزمان، مضرات آنرا کاهش می دهد):عسل یا انار
– مزاج : گرم و خشک
– کاهنده فشار خون و قند خون
– ادرار آور
– ضد اسهال

 

خواص گل بابونه

هضم و گوارش

بابونه از قدیم برای درمان مشکلات گوارشی مختلف از گاز و سوء هاضمه گرفته تا رفلاکس اسید، اسهال، بی اشتهایی، بیماری ماشین، تهوع و استفراغ استفاده می شده است.

از دیگر خواص بابونه برای معده و روده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عصاره بابونه برای کاهش دوره اسهال و کولیک کودکان مفید است.

روغن بابونه خاصیت ضد اسپاسم دارد و به کاهش گرفتگی، یبوست و دیگر دردهای معده کمک می کند.

خاصیت ضد باکتریایی دارد و فعالیت های باکتری اچ پیلوری و سایر باکتری های عامل زخم معده را کاهش می دهد.

باعث کاهش اسیدیته معده می شود و از بروز زخم معده جلوگیری می کند.

برای کاهش اسپاسم عضلانی و درمان اختلالات مختلف التهابی گوارشی مانند بیماری التهاب روده مفید است.

با آرامش مغز و عصب واگ روده به کاهش علائم بیماری های مزمن روده مانند نشت روده، سندرم روده تحریک پذیر و غیره کمک می کند.

سلامت قلب

فلاون های موجود در چای بابونه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به کاهش فشار خون، کلسترول بد خون و تری گلیسیرید کمک می کنند.

ضد سرطان

از دیگر خواص جادویی بابونه می توان به مهار رشد تومورهای سرطانی اشاره کرد که از آنتی اکسیدان آپی ژنین موجود در این گیاه نشات گرفته و به خصوص برای سرطان پوست، پروستات، سینه و تخمدان مفید است.

اضطراب و افسردگی

بابونه چه به صورت دمنوش، روغن ضروری، تنتور و یا هر فرم دیگری مصرف شود برای کاهش استرس و آرامش بدن مفید بوده و به عنوان یک ماده ضد افسردگی و ضد اضطراب شناخته شده است، به همین دلیل از بخار روغن ضروری آن در محصولات آروماتراپی و شمع ها استفاده شود.

منبع عالی آنتی اکسیدان ها

گل بابونه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی گروه ترپنوئیدها از جمله کامازولن و استیلن می باشد که به خصوص در روغن ضروری این گیاه بیشتر یافت می شود.

برخی از فواید این آنتی اکسیدان ها عبارتند از:

– تقویت سیستم ایمنی
– کاهش اختلالات خلق و خو
– کاهش درد و ورم
– سلامت پوست، مو، ناخن ها
– سلامت دندان
– سلامت چشم ها

ضد التهاب و ضد درد

شاید باورتان نشود اما از بابونه به عنوان آسپرین گیاهی و مسکّن طبیعی برای کاهش درد، احتقان، ورم و قرمزی به خصوص در موارد زیر استفاده می شود:

– کاهش ورم صورت
– تسکین تحریکات پوستی
– درمان دندان درد
– کاهش درد ناشی از عفونت و بیماری های زمینه ای التهابی
– تسکین درد میگرن
– درمان دردهای آرتریت، آسیب دیدگی ها، کمر درد
– درد ناشی از تب

طبع بابونه

طبع بابونه

طبیعت بابونه گرم و خشک می باشد. بابونه سرشار از آنتی اکسیدان های چامازولن و استیلن، فلاونوئید هایی مانند آپی ژنین، کورستین، پتولیتین و همچنین گلوکوزید های مختلف است.

علت نام گذاری بابونه رایحه سیب مانند آن است، بابونه یا chamomile در زبان یونانی به معنای سیب زمین می باشد.

طبع عرق بابونه

طبیعت عرق بابونه گرم می باشد.

 

طریقه مصرف بابونه

یک قاشق غذاخوری گل بابونه و دو لیوان آب گرم با مقداری نبات را در قوری چینی یا شیشه ای بریزید و پس از این که دم کشید میل کنید.

رایج ترین شکل استفاده از گیاه بابونه ، چای است و برخی افراد روزانه یک تا چهار فنجان می نوشند. برای تهیه چای بابونه ، یک کیسه چای بابونه یا گلهای بابونه را در آب گرم به مدت 5 تا 10 دقیقه در لیوان بریزید و در لیوان را با یک بشقاب بپوشانید. سپس ، هنگامی که خنک شد ، نوشیدنی را صاف کنید.

یک فنجان دمنوش بابونه 10 دقیقه قبل از خواب برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است.

برای معالجه درست اختلالاتی مانند زخم های دهان، درد دندان و همچنین لثه، دهان را 3-4 بار در یک روز به همراه محلول بابونه که با جوشاندن یک قاشق چایخوری گل بابونه خشک شده در یک لیتر آب جوش آب ساخته شده، بشویید. این محلول را می توان به عنوان شستشوی چشم نیز مورد استفاده قرار داد تا با التهاب ملتحمه مقابله کند.

خیس شدن در وان حمام با آب گرم همراه با 3-4 قطره بابونه، اسطوخودوس و همچنین روغن درخت چای در تسکین اگزما، جوش و همچنین پسوریازیس مؤثر است. این درمان خاص را هر روز 2 بار دنبال کنید.

  خواص بابونه برای پوست و مو

در نوزادان مبتلا به قولنج، یک چای حاوی بابونه به همراه سایر گیاهان دارویی در یک تحقیق باعث کاهش گریه در بیش از نیمی از نوزادان شده است.

نحوه مصرف بابونه برای زخم معده

یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می‌ توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

یک لیوان چای غلیظ بابونه، حاوی چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از 15 دقیقه می‌توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.

طرز استفاده برای سرماخوردگی

بابونه با سرما خوردگی و آنفلوآنزا مبارزه می‌کند و عفونت های سینوسی را از بین می‌برد. مطالعات نشان داده اند که بوییدن بخار عصاره بابونه به درمان سرماخوردگی و تسکین عفونت های سینوسی و گلودرد کمک می‌کند.

روزانه دو تا سه مرتبه با دهانشویه های بابونه غرغره کنید تا گلودردتان از بین برود. می توانید از جوشانده بابونه نیز برای غرغره کردن استفاده کنید.

طریقه مصرف برای عفونت زنان

یکی از بیماری های شایعی که زنان بسیاری در سنین مختلف ممکن است به آن مبتلا شوند، انواع عفونت های دستگاه تناسلی است. بابونه از جمله گیاهان دارویی است که خاصیت ضدمیکروبی داشته و در درمان عفونت و زخم‌ها بسیار موثر واقع شده است.

گل سرخ، بابونه، پنیرک و ختمی را به صورت مساوی با هم ترکیب کرده و یک مشت از آن را با چهار لیوان آب جوشانده و صاف کنید. این داروی آماده شده تنها در یک لگن بزرگ پر از آب گرم ریخته و روزی 20 دقیقه داخل لگن بنشینید.

درمان سوزش و خراش

روغن بابونه در مقابله با سوختگی های بد بسیار مفید است. روزانه یکبار مقدار متوسط روغن را با دقت در تمام مناطق سوخته بمالید. در مورد ضایعات خراش و سوختگی نیز ممکن است با اضافه کردن 3 کیسه چای بابونه و فقط یک فنجان آب جوش مخلوط قدرتمندی ایجاد کنید. پس از خنک شدن آب، یک پارچه را در آن خیس کنید و سپس مانند یک کمپرس در اطراف ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

کاهش حلقه های تاریک در اطراف چشم

کشف شده است که چای بابونه به کاهش خستگی چشم و همچنین تیرگی های زیر حلقه چشم کمک می کند. درمان آسان با خیساندن 2 کیسه چای بابونه در آب گرم است. بعد از چند دقیقه کیسه های چای را از آب خارج کرده و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شوند. بعد از آن، آنها را در طول شب مانند یک کمپرس بر روی چشمان خود قرار دهید.

 

طریقه مصرف عرق بابونه

طریقه مصرف عرق بابونه

قبل از هر غذا یک استکان میل شود.

 

 

مضرات بابونه

به طور کلی استفاده از بابونه به مقدار کم داخل غذاها اغلب بی خطر است و مصرف خوراکی یا موضعی آن نیز برای مدت کوتاه احتمالا ایمن می باشد، با این وجود توصیه می شود:

از مصرف خوراکی روغن بابونه اجتناب کنید و برای استفاده موضعی نیز ابتدا تست حساسیت انجام دهید.

افرادی که از آلرژی فصلی رنج می برند یا به گیاهان خانواده کاسنی ها مانند پیر بهار حساسیت دارند از بابونه استفاده نکنند.

اگر از تب یونجه، کهیر مکرر یا درماتیت رنج می برید از محصولات حاوی بابونه اجتناب کنید یا قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

حساسیت به بابونه ممکن است باعث عطسه، خواب آلودگی، خارش و مشکلات تنفسی شود.

افرادی که دچار مشکلات هورمونی مانند اندومتریوز، فیبروم یا سرطان سینه، رحم یا تخمدان هستند نباید مصرف کنند.

به نظر می رسد محصولات حاوی بابونه به عنوان محرک خفیف رحم عمل می کنند بنابراین اگر باردار هستید قبل از مصرف عصاره بابونه حتما با پزشک مشورت کنید، اگرچه چای ملایم بابونه احتمالا مشکلی ایجاد نمی کند.

تماس محصولات آرایشی بهداشتی حاوی بابونه با چشم می تواند باعث تحریک چشم و ورم ملتحمه شود.

کودکان، زنان باردار و شیرده و افرادی که به بیماری های کبدی یا کلیوی مبتلا هستند در مصرف محصولات حاوی بابونه احتیاط کنند.

این گیاه ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند ضخیم شدن زبان، احساس سفت شدن در گلو، تورم لب ها، چشم ها، گلو، خارش در بدن شود.

افرادی که به جلبک دریایی حساسیت دارند، می توانند نسبت به بابونه و سایر اعضای خانواده Asteraceae / Compositae مانند اکیناسه ، گل گاو زبان، خارخاسک نیز حساس باشند.

ممکن است وضعیت آسم را بدتر کند.

زنان باردار نباید از بابونه استفاده کنند زیرا این امر می تواند باعث سقط جنین شود.

مصرف زیاد چای بابونه باعث استفراغ می شود.

مصرف بابونه توسط افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند ممنوع است. زیرا حاوی کومارین است که احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

 

منبع:

coca.ir

asriran.com

beytoote.com

mojnews.com

namnak.com

5/5 - (10 امتیاز)

یک نظر

  1. قبلش بررسی کنید یا از متخصص طب سنتی بپرسید که با طبعتون جور باشه تا یه وقت ضرری براتون نداشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *