آیا پودر سیاه دانه یا آسیاب شده سمی و عوارض دارد؟

مضرات سیاه دانه آسیاب شده,پودر سیاه دانه سمی است,عوارض سیاه دانه آسیاب شده,مدت زمان نگهداری سیاه دانه,ایا سیاه دانه را باید جوید,آیا سیاهدانه نیم کوب سمی است,ایا پودر سیاه دانه سمی میشود,ایا پودر سیاه دانه بماند سمی میشود,سمی شدن پودر سیاه دانه

در این مقاله از سایت با سمی بودن پودر سیاه دانه آشنا میشوید.

 

آیا سیاه دانه را باید جوید؟

این سوالی است که افراد در رابطه با مصرف سیاه دانه مطرح می‌کنند. باید بدانید برخی از دانه‌های گیاهی مانند سیاه دانه و کنجد و… دارای پوسته محکمی هستند که در دستگاه گوارش هضم نشده و به همان صورت دفع می‌گردند پس اگر سیاه دانه را جویده یا تنها قورت دهید ممکن است تعداد بیشتری از دانه‌هایی که مصرف کرده‌اید با پوست وارد معده شما شوند و به این ترتیب هیچ کدام از خواص آن به بدن شما نرسد. پس پاسخ پرسش آیا سیاه دانه را باید جوید، این است که بهتر است سیاه دانه را آسیاب کرده و مصرف کنید.

 

البته اگر تجربه استفاده از سیاه دانه را داشته باشید می‌دانید که طعم آن به تنهایی دلپذیر نیست و بیشتر شبیه چاشنی‌ها و ادویه‌ها می‌باشد که توسط دستگاه آسیاب ادویه جات به پودر تبدیل می شود. بهترین پیشنهاد این است که مقداری از سیاه دانه‌ای را که تهیه کرده‌اید آسیاب کرده و با غذا‌های دیگر مانند برنج، شیر برنج، پنیر، ماست و یا عسل مخلوط کنید. بهتر است برای هر دو یا سه روز مصرف خود، سیاه دانه را آسیاب کنید و هر وقت آن را به ماده غذایی دیگر اضافه نمودید سریعاً مصرف کنید.

 

آیا پودر سیاه دانه یا آسیاب شده سمی و عوارض دارد؟

 

آیا سیاه دانه نیم کوب سمی است؟

آیا سیاه دانه نیم کوب سمی است؟ پاسخ این پرسش دقیقاً مانند سؤال آیا پودر سیاه دانه سمی است؟ می‌باشد. وقتی خود سیاه دانه هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند (به استثناء زیاده روی در مصرف) چگونه ممکن است دانه آسیاب و یا نیم کوب شده آن سمی باشد. شما می‌توانید با خیال راحت سیاه دانه را با استفاده از هاون‌های سنگی یا فلزی نیم‌کوب کرده و به همراه غذا‌های خود مصرف کنید.

 

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که وقتی سیاه دانه را پودر یا نیم‌کوب کردید بهتر است تا ۳ یا ۴ روز پیش رو، آن‌ها را مصرف نمایید. وقتی این دانه را نیم‌کوب کرده باشید قشا بیرونی آن را از بین برده‌اید پس مواد داخلی سیاه دانه دیگر محافظت نمی‌شوند و در مقابل گرما، حرارت، نور خورشید و … ممکن است دچار فساد شوند.

 

همچنین وقتی سیاه دانه را نیم کوب کرده باشید، مقداری از روغن آن خارج خواهد شد زیرا سیاه دانه یک دانه روغنی است پس وجود روغن به همراه دانه‌ها باز هم امکان و احتمال فساد ماده غذایی را بالا می‌برد. بنابراین متوجه شدید که پاسخ دقیق و کامل به سؤال آیا سیاه دانه نیم کوب سمی است این است که باید سیاه دانه نیم کوب یا پودر شده را در عرض ۳ یا ۴ روز مصرف کنیم در غیر اینصورت امکان فاسد شدن آن و مسمومیت انسان بالاتر می‌رود. از دیگر مواردی که در مصرف سیاه دانه باید به آن توجه کنیم این است که مصرف سیاه دانه برای خانم‌های باردار و شیرده ممنوع است.

 

آیا پودر سیاه دانه سمی است؟

آیا پودر سیاه دانه سمی است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر! سیاه دانه یا پودر آسیاب شده آن سمی نیستند تنها به دلیل اینکه سیاه دانه از نظر طب سنتی یک ماده با طبع گرم درجه ۳ می‌باشد. باید در مصرف آن دقت به خرج بدهید. البته سیاه دانه، دانه‌های بسیار ریزی مانند کنجد یا حتی کوچکتر از آن است و طعم چندان دلپذیری ندارد برای همین در مقالات به موارد خاصی که باعث مسمومیت از سیاه دانه شود اشاره‌ای نشده است. ولی ما به شما می‌گوییم که سیاه دانه در مواردی ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود، برای مثال خانم‌های باردار و شیرده بهتر است از سیاه دانه استفاده نکنند زیرا سیاه دانه در خانم‌های باردار باعث از بین رفتن انقباض‌های ماهیچه‌های رحم می‌شود و ممکن است نهایتاً به سقط شدن جنین منجر گردد.

 

  خواص روغن سیاه دانه / 23 خاصیت روغن سیاه دانه برای درد مفاصل ریش سفیدی مو

غیر از این‌ها به همان دلیلی که گفتیم سیاه دانه دارای طبع گرم است بهتر است در افرادی که طبع غیر گرم دارند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین سیاه دانه حاوی مقادیر بسیاری از پتاسیم و آهن می‌باشد. بیمارانی که از مشکلات مربوط به کلیه رنج می‌برند هم نباید از سیاه دانه به هیچ وجه استفاده کنند زیرا پتاسیمی که در این ماده وجود دارد برای بیماران کلیوی مشکلات جدی بوجود می‌آورد. بنابراین پاسخ به سؤال آیا پور سیاه دانه سمی است، شامل مواردی می‌شود که نام بردیم.

 

 

مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده

مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده تا حد زیادی بستگی به شرایطی دارد که پودر سیاه دانه را در آن نگهداری می‌کنید. برای مثال اگر این پودر در محیطی کاملاً خشک، خنک و به دور از نور خورشید باشد، مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده، می‌تواند طولانی‌تر از حالت عادی باشد، با این حال درباره تمام مواد و دانه‌های گیاهی که قرار است آسیاب شوند بهترین کار این است که این گیاهان و دارو‌ها را تهیه کرده و تنها مقداری از آن را آسیاب کنید.

 

برای مثال برای مصرف تنها دو یا سه روز آینده، سیاه دانه را آسیاب کرده و در جایی مناسب و در ظرفی درب بسته قرار دهید. همان‌طور که در ابتدای مطلب هم گفتیم سیاه دانه در دستگاه گوارش به راحتی هضم نمی‌شود پس قبل از استفاده باید پوسته بیرونی آن شکسته شود. بنابراین نیاز نیست که سیاه دانه را مدت زیادی در دستگاه آسیاب قرار دهید و کاملاً به آرد تبدیل کنید. از طرفی مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده به یک نکته دیگر هم ارتباط دارد. وقتی دانه‌ها و به طور کلی گیاهان را آسیاب و پودر کرده و نگهداری کنید، عِطر و طعم آن‌ها با سرعت بیشتری از بین خواهد رفت.

 

 

دم کرده سیاه دانه

دم کرده سیاه دانه از آن دم نوش‌هایی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 

همان‌طور که می‌دانید اخیراً عده بسیاری ترجیح می‌دهند که برای رژیم غذایی خود تنها از مواد ارگانیک، طبیعی و غیر فرآوری شده استفاده کنند. برای مثال چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه ایرانیان است ولی بنابر دلایلی برای تهیه چای سیاه حتماً نیاز به عملیات خاص کارخانه‌ای می‌باشد و به دنبال آن برخی از مصرف کنندگان به طبیعی بودن این فرآیند اطمینان ندارند و ترجیح می‌دهند دم نوش‌های دیگری را جایگزین چای سیاه کنند. دم کرده سیاه دانه هم از این نوع دم‌نوش‌هاست.

 

برای تهیه دم کرده سیاه دانه برای یک نفر مقدار ۳۰ گرم سیاه دانه را نیم‌کوب کرده و با آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید بدون حرارت تا ۱۵ دقیقه در ظرفی درب بسته بماند سپس این نوشیدنی را میل کنید.

 

همچنین بخوانید : طبع سیاه دانه و عوارض مصرف سیاه دانه

 

منبع: bekrdaneh.ir

4.5/5 - (8 امتیاز)

یک نظر

  1. تقی طهوری

    سیاهدانه برای بسیاری ازبیماریها مفید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *