خواص روغن اورگانو پونه برای درمان مشکلات گوارشی، عفونت بدن و لاغری

روغن اورگانو هم مانند تمام چیزهایی که می‌خورید و می‌آشامید مزایا و گاها معایب خاص خودشان را دارد. در سال‌های نه چندان دور مواد غذایی هم تغذیه افراد به شمار می‌رفتند و هم دارو و علاج بسیاری از بیماری ها بودند. امروزه نیز خیلی از ما ترجیح می‌دهیم به جای اینکه ریسک استفاده از داروهای شیمیایی را به جسم و جانمان تحمیل کنیم، از داروهای طبیعی و گیاهی استفاده کنیم یا از آن بهتر اینکه با آگاهی نسبت به غذایی که می‌خوریم، سلامت‌مان را هر چه بهتر حفظ کنیم.

یکی از گیاهانی که در حین طعم خوب و کاربردش در آشپزخانه، خواص دارویی و درمانی هم دارد، پونه است. پونه از خانواده نعناع است و طعم نسبتا تند و گسی دارد. پونه هم مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر محصولات جانبی متعددی دارد. در این مقاله از سایت بر آن شدیم تا در خصوص خواص روغن پونه یا همان روغن اورگانو صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پونه ابتدا در آسیا و بخش‌هایی از اروپا می‌رویید و بعدها به خاطر خواصی که داشت به قسمت‌های دیگر دنیا هم برده شد. اولین افرادی که از پونه به عنوان یک خوراکی و همچنین یک دارو استفاده کردند، یونانیان باستان بودند.

یک افسانه یونانی می‌گوید که الهه افرودیت پونه کوهی را به عنوان نمادی از خوشبختی می شناخت چرا که کمک می‌کردند تا بشر زندگی شادتر و راحت‌تری داشته باشد. در آن زمان پونه به قدری نزد مردم محبوب بود که حتی عروس‌های یونانی از آن تاج درست می‌کردند و در مراسم عروسی روی سرشان قرار می‌دادند. آن‌ها معتقد بودند که پونه می‌تواند ارواح شیطانی را از آن‌ها و زندگی پیش رویشان دور نگه دارد. همچنین این گیاه را روی قبور عزیزان فوت شده‌شان می‌گذاشتند و باور داشتند که باعث آرامش و تسکین روح آن‌ها خواهد بود.

خواص روغن اورگانو پونه برای درمان مشکلات گوارشی، عفونت بدن و لاغری

زمانی که رومی‌ها یونان را فتح کردند، متوجه عطر و طعم دلپذیر پونه کوهی شدند و سعی کردند که آن را در تمام اروپا و شمال آفریقا پروش دهند. در آن زمان پونه به عنوان چاشنی برای طعم دادن گوشت، ماهی و حتی شراب استفاده می‌شد. تا قرون وسطی پونه در آشپزخانه‌ها به عنوان چاشنی و طعم دهنده کاربرد داشت. همچنین مردم به برخی از کاربردهای دارویی پونه هم واقف بودند و از آن برای درمان سو هاضمه، دندان درد، التهاب و سرفه استفاده می‌کردند.

در همان دوران بود که افراد سعی کردند علاوه بر برگ‌های تازه پونه، محصولات دیگر پونه را هم استفاده کنند. محبوب‌ترین محصول پونه روغن آن بود که در مقدار کم تاثیر بسیار چشمگیری داشت. کم کم روغن پونه یا همان روغن اورگانو به چین هم برده شد. پزشکان چینی از این روغن برای درمان خارش پوست، زردی، تب، استفراغ، اسهال و غیره استفاده می‌کردند. در همان زمان در انگلستان، مردم از پونه کوهی برای تهیه تنباکو و در صنعت عطرسازی استفاده میکردند.

با گیاه پونه بیشتر آشنا شوید

مراحل کشت و برداشت پونه و روغن گیری

پوهه کوهی یک گیاه چند ساله است و در مناطقی که آب و هوای معتدل دارد، تا چند سال زنده می‌ماند. اما از آن‌جایی که پونه در مقابل سرما دوام نمی‌آورد، در قسمت‌هایی که آب و هوای سرد دارند، گیاه پونه بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند. این گیاه در تمام خاک‌های شنی یا رسی به خوبی رشد می‌کند اما خاک‌های زهکشی شده را ترجیح می‌دهد. همچنین در جاهایی که آب و هوای گرم و خشک با آفتاب کامل دارند، بهتر رشد می‌کند.

در پایان فصل رشد، غلظت بیشتری از مواد فرار در گیاه وجود دارد و در نتیجه بهترین زمان برای روغن گیری پونه، همین بازه زمانی است. در صورتی که روغن گیری پونه در بازه زمانی ایده آل خود انجان نشود، عطر و ترکیبات شیمیایی پونه می‌تواند تحت تاثیر عوامل متعدد از جمله دوره رویش و تغذیه گیاه، جغرافیا، آب و هوا، دما، رطوبت، نوع خاک، طول روز، ارتفاع و مقدار آب تغییر کند. معمولا پونه را می‌توان 2 تا 3 بار در سال برداشت کرد. بهترین زمان دراولین برداشت اول تا 25 تیرماه و دومین برداشت آخر مرداد تا 15 مهرماه و سومین برداشت تا 15 آذر ماه است.

کاربردهای روغن اورگانو

روغن اورگانو کاربردها و فواید متعددی دارد. از این روغن در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. این روغن خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارد و قادر است در برابر باکتری‌ها و میکروب‌ها از پوست شما محافظت کند. همچین این روغن جایگاه خاصی در بین روغن‌های ماساژ دارد.

از این گذشته حتی رایحه پونه هم می‌تواند تاثیر درمانی داشته باشد و باعث آرامش و تسکین مغز شود. کافی است چند قطره از این روغن را روی رو بالشتی خودتان بریزید و تا بتوانید سریع‌‌تر و راحت‌تر بخوابید.

روغن پونه حاوی نومنتون، ایزومنتون، پلنگون و منتون است که پلنگون سمی است و ممکن باعث ایجاد عوارضی بعد از استفاده از روغن شود. به همین خاطر توصیه میشود که قبل اط استفاده آن را روی پوستتان تست کنید و در ابتدا از دوزهای خیلی کم شروع کنید. این روغن خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ، آنتی اکسیدان، ضدالتهاب، موثر درگوارش، افزایش اسپرم و ضد آلرژیک دارد. در ادامه به نفصیل کاربردها و فواید روغن پونه را شرح می دهیم.

مبارزه با باکتری‌ها با روغن اورگانو

اورگانو مقادیر زیادی کاروکرول دارد که تاثیر خوبی در قلع و قمع باکتری‌ها دارند. برای مثال استافیلوکوک یک نوع از باکتری است که سبب ایجاد عفونت استاف می‌شود. بعضی از گونه‌های این باکتری به صورت طبیعی در بدن وجود دارند که در صورتی که رشدشان بیش از حد نرمال سریع شود، باعث ایجاد علائم آزاردهنده در بدن می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که کاروکرول در از بین بردن باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس عملکرد خوبی دارد. برای مقابله با این باکتری‌ها می‌توانید به صورت خوراکی یا موضعی از روغن پونه استفاده کنید.

محققان سعی دارند مصارف درمانی روغن پونه را برای از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها هم تست کنند. مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، نشان داده است که ترکیبی از روغن پونه و نانو ذرات نقره تمام باکتری‌های مورد آزمایش را از بین می‌برد.

این مطالعات همچنین ثابت کرده‌اند که روغن پونه عمدتا روی باکتری های سودوموناس آئروژینوزا و E. coli موثر است که  معمولا باعث ایجاد عفونت در دستگاه ادراری و تنفسی می شوند.

  • درمان برفک دهانی: برای درمان این عارضه با روغن اورگانو کافی است که در یک لیوان آب چند قطره از این روغن را اضافه کنید و به مدت چند روز یا یک هفته آن را با تکرار روزی دو بار میل کنید.
  • درمان عفونت کلامیدیا: برای درمان این عفونت کافی است که در یک فنجان آب دو قطره روین پونه بچکانید و محصول را بنوشید. این کار را مرتب تکرار کنید  تا عفونت ریشه کن شود.
  • درمان عفونت استافیلوکوک: برای درمان این عفونت کمی روغن پونه رقیق شده را روی نواحی عفونی بمالید و چند ساعت به آن زمان بدهید. سپس پوست‌تان را با آب بشویید. این کار را هم چند بار در روز تکرار کنید تا علائم عفونت کاملا درمان شوند.

درمان مشکلات روده

روغن پونه به چندین روش به سلامت بهتر و بیشتر روده کمک کند.

این روغن بیماری‌های مزمن باکتریایی مانند SIBO را درمان کند. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، به خاطر رشد بی رویه یک تعداد مشخص از باکتری‌ها در روده‌شان مشکلات گوارشی مختلف را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که گیاهانی که کارواکرول و تیمول دارند، می‌توانند در درمان این نوع از بیماری‌ها موثر باشند.

از این گذشته اورگانو علائمی مانند اسهال، درد و نفخ شکم که ناشی از انگل‌های روده باشند را درمان می‌کند. افرادی که از اورگانو برای درمان مشکلات روده استفاده میکردند، اعلام کردند که روغن پونه باعث می‌شود که خستگی ناشی از عملکرد بد روده هم با مصرف این روغن برطرف می‌شود. همچنین با مصرف روغن پونه مواد مغذی در سیستم گوارشی بهتر جذب میشوند.

یکی دیگر از تاثیرات درمانی جالب روغن پونه روی روده این است که می‌تواند علائم ناشی از بیماری “روده نشت پذیر” را کاهش دهد. این بیماری باعث می‌شود که سموم و باکتری‌ها وارد جریان خون شوند. با مصرف روغن اورگانو از نشت سموم جلوگیری می‌شود و مقدار آن به حداقل می‌رسد.

خواص روغن اورگانو پونه

درمان عفونت‌های قارچی

روغن اورگانو به خاطر داشتن مقادیر زیادی تیمول خاصیت ضد قارچی زیادی دارد. این روغن می‌تواند عفونت‌های قارچی شایع قارچ های کاندیدا را درمان کند. این عفونت‌ها شامل برفک دهانی، عفونت‌های مخمری، قارچ‌های ناخن و قارچ‌های انگشتان پا، عفونت‌های واژن و بیماری‌های روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو  است.

آنتی اکسیدان قوی

اورگانو در کنار تمام خواصی که دارد، یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی هم به شمار می‌رود. این روغن قادر است در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد در بدن شما محافظت کند.

حتما می‌دانید که استرس اکسیداتیو در نهایت باعث آسیب‌های DNA و مرگ سلول‌ها می‌شود. همچنین می‌توانید زمینه ساز بیماری‌هایی مانند آرتروز، تصلب شرایین، پیری زودرس و برخی از سرطان‌ها باشد. رادیکال‌های آزاد همیشه در بدن شما وجود دارند و یکی از محصولات جانبی متابولیسم‌های داخل بدن هستند. همچنین مواردی مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا آلاینده‌های هوا می‌تواند وجود آنتی اکسیدان‌ها را در بدن تشدید کند.

  خواص پونه / خاصیت پونه برای سرماخوردگی قاعدگی مفاصل

یک مطالعه قدیمی که میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در 39 گیاه را بررسی کرد نشان داد که پونه کوهی بیشترین غلظت آنتی اکسیدان را دارد.

این مطالعات نشان می‌دهد که پونه کوهی 3 تا 30 برابر سطح آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به دیگر گیاهان مورد مطالعه شامل آویشن، مرزنجوش و خار مریم دارد. در واقع غلظت آنتی اکسیدان موجود در پونه کوهی خیلی بیشتر از سبزیجات و میوه‌های دیگر است. مقادیر بالای تیمول و کاروکرول موجود در پونه تاثیر آنتی اکسیدانی دارند.

درمان زخم‌ها و خراش های سطحی

همانطور که گفتیم روغن پونه ضد باکتری و ضد میکروب است. یکی از مواردی که التیام زخم‌ها را به تعویق می‌اندازد هم عفونت و آلودگی‌های موجود در محل زخم است. در نتیجه تمیز نگه داشتن و ضد عفونی کردن محل زخم کمک زیادی به درمان هر چه سریع‌تر آن می کند.

از طرفی سمیت روغن پونه کاملا بر علیه میکروب‌ها و باکتری‌ها عمل می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که استفاده از روغن پونه برای درمان زخم‌ها و عفونت‌های داخلی مانند دستگاه ادراری و مجاری ادرار، کلیه‌ها و رحم هم کاملا ایمن باشد. هر چند این روغن باید زیر نظر پزشکی مصرف شود.

تسکین درد با روغن اورگانو

مطالعات نشان می‌دهند که روغن پونه کوهی تاثیر خوبی هم در تسکین درد دارد. تاخیر اورگانو در تسکین درد مشابه تاثیر فنوپروفن و مورفین است. احتمالا می رود این عملکرد ناشی از وجود کاروکرول در پونه باشد.

کاهش وزن

روغن اورگانو می‌تواند به خلاص شدن از شر چربی‌های اضافه هم به شما کمک کند. مطالعات نشان داده است که کاروکرول جلو ایجاد و تجمع چربی در بافت‌های بدن را تا حدودی می گیرد. هر چند برای اطمینان از این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز داریم اما شما می‌توانید روغن پونه یا پونه تازه یا خشک را به عنوان جزئی از رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده کنید و خودتان تاثیر آن را ببینید.

مقابله با سرطان

مطالعات نشان داده‌ اند که کاروکرول موجود در پونه می‌تواند جلو روند رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد و توده‌های سرطان را از بین ببرد. این مطالعات تاثیرات مثبت روغن پونه در مقابله با سرطان روده، ریه، سینه و کبد اثبات کردند. البته این مطالعات روی نمونه‌های آزمایشگاهی انجام شده‌اند اما تاثیرات امیدوار کننده‌ای داشته اند و به نظر می‌رسد که مطالعات بیشتر می‌توانند نتایج مثبتی را نشان دهند.

گرچه بعید است خوردن پونه کوهی از بروز سرطان جلوگیری کند ، اما یک رژیم متنوع گیاهی غنی از آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری از تغییرات سلولی منجر به سرطان کمک کند.

روغن اورگانو و کاهش کلسترول

پونه هیچ کلسترولی ندارد و در عوض مقادیر خوبی فیبر دارد. به همین خاطر است که یک خوراکی بسیار مفید برای افرادی است که کلسترول دارند.

درمان زوائد گوشتی روی پوست

این زوائد گوشی را به کمک روغن رقیق شده پونه درمان کنید. کافی است 2 تا 3 قطره از روغن پونه را با 4 تا 5 قطره روغن حامل مانند نارگیل رقیق کرده و این ترکیب را روی زوائد گوشتی بمالید و صبر کنید تا روی پوست خشک شوند. سپس آن‌ها را با آب گرم بشویید. این کار را روزی سه بار تکرار کنید تا زائده‌ها درمان شوند.

درمان پیسی

می‌توانید پیسی را هم به کمک روغن رقیق شده پونه درمان کنید. برای این کار مقداری روغن پونه رقیق شده را روی نواحی لکه دار ماساژ دهید و 20 دقیقه به آن زمان بدهید سپس آن را با آب گرم بشویید.

درمان تبخال با روغن اورگانو

اگر به تازگی تبخال زده‌اید و دوست دارید زودتر از شر آن خلاص شوید، کافی است یک گوش پاک کن را به روغن پونه رقیق شده آغشته کرده و روی تبخال‌ها بمالید. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید سپس پوست را با آب ولرم بشویید. این کار را هم 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید. تا تبخال کاملا محو شود.

درمان خلط با روغن پونه

اگر دچار خلط شده‌اید، روغن پونه می‌تواند به شما کمک کند. برای این منظور مقداری روغن اورگانو رقیق شده یا در ترکیب با آب میل کنید یا اینکه این روغن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید از کپسول‌های پونه کوهی کمک بگیرید.

ضد روماتیسم و درد مفاصل

املاحی که در روغن پونه وجود دارد، خون شما را تصفیه کرده و باعث می‌شود گه گردش خون در مفاصل شما بهتر و بیشتر انجام شود. به همین دلیل است که این روغن به یک داروی مفید و موثر برای درمان روماتیسم و آرتریت تبدیل شده است. ویژگی تصفیه کنندگی این روغن باعث می‌شود که سم‌هایی مانند اسید اوریک که اصلی‌ترین عامل ایجاد روماتیسم است، از بدن خارج شود.

به علاوه این روغن ذاتا تسکین دهنده و بی حس کننده است. که این ویژگی هم کمک زیادی به کاهش درد ناشی از روماتیسم و آرتریت می‌کند. این روغن باعث ایجاد حس گرما در منطقه آسیب دیده می شود و باعث می‌شود که بیمار احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشد. در آخر هم با افزایش گردش خون باعث گرم شدن مفاصل و نرم‌تر شدن آن‌ها و کاهش درد می‌شود.

کاربردهای روغن اورگانو

روغن اورگانو برای تصفیه خون

مطالعاتی که تاکنون روی پونه انجام شده است، ثابت می‌کند که پونه یک تصفیه کننده قوی خون است. بعضی از ترکیباتی که در این روغن وجود دارد، باعث دفع مواد زائد و سمی از بدن می‌شود. استفاده از پونه در طول روز باعث می‌شود که گردش خون در بدن بهتر انجام شود و اکسیژن بیشتری هم به اندام‌ها و سلول‌های بدن برسد. این روند کمک زیادی به پاکسازی بدن شما می‌کند.

دشمن منافذ باز پوست

یکی از مشکلات رایج پوستی باز شدن منافذ پوست است و یکی از فواید پونه هم این است که لثه‌ها را محکم‌تر کند. پونه می‌تواند همین تاثیر را روی پوست هم داشته باشد و باعث محکم‌تر شدن و جمع شدن پوست شود.

لاغری با روغن اورگانو

یکی دیگر از قابلیت‌های دوست داشتنی پونه این است که باعث می‌شود سوخت و ساز با سرعت بیشتری در بدن شما انجام شود و به این ترتیب کالری بیشتری در یک بازه زمانی مشخص مصرف شود. این روند علاوه بر اینکه کاهش وزن را سرعت می‌دهد، باعث می‌شود که وضعیت سلامتی بدن هم بهبود پیدا کند.

جذب بیشتر مواد غذایی

این مورد را قبلا در یکی از تیترهای بالا ذکر کرده‌ایم اما با توجه به اهمیت آن ترجیح دادیم یک بار دیگر روی آن تاکید کنیم. حتما می‌دانید که سیستم گوارشی ناسالم که کارش را درست انجام ندهد، مواد غذایی کمتری را هم جذب می‌کند. این روند کم کم تمام اندام های بدن را تحت تاثیر قرار داده و وضعیت سلامتی شما را بدتر می‌کند.

خوراکی‌هایی که فیبر زیادی دارند، باعث می‌شوند که سستم گوارشی و روده‌ها بهتر کارشان را انجام دهند. این روند تاثیر زیادی روی جذب بهتر مواد غذایی دارد.

دفع حشرات

کاروکرول و تیمول هر دو دافع حشرات هستند. مطالعاتی که در سال 2017 انجام شده است، نشان داد که این روغن می‌تواند برخی از پشه‌ها و کنه‌ها را دور کند. تحقیقات بیشتر به تایید این مزیت کمک کرد. برای این منظور باید روغن پونه را با یک روغن حامل رقیق کنید و آن را روی پوست تان بمالید تا بوی پونه به اطراف ساطع شود و پشه‌ها را دور کند.

نحوه مصرف روغن اورگانو

عصاره روغن پونه به صورت قرص و کپسول ارائه می‌شود که برای استفاده خوراکی می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

روغن پونه هم تنها برای مصرف موضعی کاربرد دارد که برای استفاده ابتدا باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید. برای رقیق کردن این روغن هیچ دوز مشخص و ثابتی وجود ندارد توصیه ما این است که یک قطره روغن پونه را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون (5 میلی لیتر ) رقیق کنید. غلظت روغن پونه نباید بیشتر از 1 درصد باشد.

طرز تهیه روغن پونه در خانه

مواد لازم:

پونه کوهی

روغن زیتون بدون بو یا روغن بادام شیرین

شیشه با درب فلزی

طرز تهیه:

ابتدا برگ‌های پونه را جدا کرده و بشویید. بعد از اینکه برگ‌ها کاملا خشک شدند، آن‌ها را ساطوری کنید و داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید. طوری که دست کم نصف شیشه را پر کند. حالا شیشه را با روغن زیتون یا روغن بادام پر کنید و درب آن را محکم ببندید و مطمئن شوید که شیشه نشتی نداشته باشد. شیشه را برعکس داخل یک ظرف کوچک قرار داده و آن را از آب پر کنید تا آب تا دو سوم ارتفاع شیشه را بگیرد.

در نهایت ظرف آب را روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از اینکه آب به جوش آمد و چند جوش زد، شیشه را خارج کنید و در طوری که پشت شیشه بالا باشد، آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید. دو تا سه هفته به آن زمان بدهید. بعد از این مدت عصاره پونه و روغن کاملا با هم ترکیب شده است و یک روغن رقیق شده و آماده استفاده از پونه دارید.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *