روش های درمان منافذ پوست با راهکارهای طبیعی

روش های درمان منافذ پوست با راهکارهای طبیعی

باز شدن منافذ پوست یکی از مشکلات رایج پوستی است که برای خیلی از ما پیش می‌آید و باعث میشود که پوست جوانی و شادابی خودش را از دست بدهد. در ادامه این مقاله در بخش آرایش و زیبایی از سایت ما را همراهی کنید تا راه‌های درمان منافذ پوست این مشکل را با هم مرور کنیم.

علت باز شدن منافذ پوست چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا، باید کمی در مورد ساختمان مو بدانید. به شکل روبه‌رو نگاه کنید:

هر تار مو از درون ساختاری به نام فولیکول رشد خود را آغاز می‌کند. جالب اینکه، روی سطح پوست برای هر فولیکول مو منفذی وجود دارد تا موها بتوانند از پوست خارج شوند.
پوست ما، جز در قسمت کف دست‎ و پا، با موهای ظریفی پوشیده شده است. برای همین سرتاسر پوست ما دارای منافذ است.

حال این منافذ چرا گاهی بزرگ تر یا به اصطلاح باز می‌شوند؟

اگر دوباره به تصویر نگاه کنید، غده‌ی چربی پوست یا غده‌ی سباسه (قسمت زرد رنگ کنار تار مو) را می‌بینید. این غده، چربی تولید می‌کند. چربی‌های تولیدی غده‌ی سباسه، فولیکول مو را پر می‌کنند و به سطح پوست می‌رسند.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شده، مهمترین عواملی که باعث باز شدن منافذ پوست می‌شوند، عبارتند از:

  1. افزایش چربی پوست (سبوم): اگر پوست شما چرب باشد، غدد چربی پوست شما، چربی زیادی تولید می‌کند. فعالیت غدد سباسه هر فرد به ژنتیک و اندازه منافذ بستگی دارد.
  2. کم شدن خاصیت کشسانی پوست اطراف منافذ: اگر پوست قابلیت ارتجاع پذیری کمتری داشته باشد، این پدیده رخ می‌دهد. در این حالت منافذ پوستتان بزرگتر به نظر می‌رسند.
  3. بزرگ شدن حجم فولیکول مو: وقتی منافذ‌پوست بسته شوند، حجم فولیکول بزرگتر می‌شود.

روش های درمان منافذ پوست با راهکارهای طبیعی

چه چیزهایی منافذ پوست ‌را مسدود می کنند؟

وقتی چربی در منافذ جمع ‌شود و با آلودگی و لوازم آرایش روی پوست ترکیب ‌شود، منافذ مسدود می‌شوند. در نتیجه، منافذ کشیده می‌شوند و بزرگتر به چشم می‌آیند. البته،توجه داشته باشید اگر منافذ مسدود شوند، ممکن است پوست ما جوش بزند. بنابراین هدف ما کوچک کردن منافذ باز است و نه بستن کامل آنها.

روش های درمان منافذ پوست

 

از تمرین های خوب مراقبت پوستی گرفته تا لیزر درمانی و امتحان کردن درمان های خانگی:

1. از یخ برای درمان خانگی استفاده کنید:

یک تکه یخ را به مدت 10 تا 15 ثانیه روی پوست به خصوص منافذ باز خود بمالید که میتواند به بسته شدن منافذ و سفت کردن پوست کمک کند، فقط توجه داشته باشید که این کار را روی پوست تمیز و شسته شده انجام دهید.

2. استفاده از ماسک جوش شیرین:

با یک قاشق غذا خوری جوش شیرین و مقداری آب ماسک مورد نظرتان را تهیه کنید و روی پوست صورتتان اعمال کنید و بعد از 5 تا 10 دقیقه که خشک شد، با آبگرم شستشو دهید.

  با منافذ باز پوست چه کنیم

این ماسک میتواند به کوچکتر شدن ظاهر منافذ کمک کند.جوش شیرین همچنین چربی بیش از حد پوست را خشک میکندو اینگونه میتواند با آکنه مبارزه کند.در کل هرگونه روشی که روغن پوست را کاهش دهد میتواند به بسته شدن منافذ کمک کند.

روش های درمان منافذ پوست با راهکارهای طبیعی

3. سفیده تخم مرغ:

سفیده دو عدد تخم مرغ را با یک چهارم فنجان آب پرتقال تازه، ترکیب کنید و ماسک به دست آمده را روی پوست صورت خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه بشویید. آب پرتقال به روشن شدن پوست شما کمک می کند و سفیده تخم مرغ تأثیر بسزایی در بسته شدن منافذ دارد.

4. از ماسک خاک رس استفاده کنید:

اعمال ماسک خاک رس، به بسته شدن منافذ باز صورت کمک می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد، همچنین التهاب را کاهش می دهد و می تواند بازی ها را نابود کند.انواع مختلفی از ماسک های خاک رس وجود دارد که افراد متناسب با نوع پوست خود باید آن را انتخاب کنند.

ماسک خاک رس می تواند از خاک رس بنتونیت یا کائولین ساخته شود، هرچند که هر کدام به طور خاص جذب و مواد معدنی متفاوتی دارند، بنابراین باید بهترین گزینه را متناسب با پوست خود استفاده کنید.

می توانید در این باره با یک متخصص زیبایی مشورت کنید، تا گزینه مناسبی را برای شما پیشنهاد دهد.

یک ماسک خاک رس در فروشگاه های زیبایی محلی خود تهیه کنید یا خودتان یک قاشق غذاخوری از ماسک خاک رس بنتونیت، یک قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر و یک قاشق غذاخوری آب را با یکدیگر ترکیب کنید و صورت خود را کاملا تمیز کنید و سپس ماسک به دست آمده را روی آن اعمال نمایید و بعد از 10 تا 15 دقیقه با آب گرم بشویید.

 دستورالعملهای مهم برای رفع منافذ باز پوست صورت

چهره خود را دو بار در روز تمیز کنید.

اگر پوست شما چرب باشد، بعد از تمیز کردن،از مرطوب کننده استفاده کنید.

به جای آب گرم، برای شستن صورت خود، از آب سرد استفاده کنید.

هرگز با آرایش نخوابید، زیرا از نفس کشیدن پوست شما جلوگیری می کند و منافذ باز می شود.

غذای سرخ شده و چرب، مصرف نکنید زیرا غدد چربی را برای ترشح بیش از حد چربی پوست تحریک می کند.

 

پیشنهاد می کنیم مطلب « درمان منافذ باز پوست » و « ماسک پونه برای صورت » را هم مطالعه نمایید.

 

 

منابع:

luxbeauty.ir

lafarrerr.com

yjc.ir

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *