خواص روغن آویشن / 18 خاصیت روغن آویشن برای پوست و مو

روغن آويشن براي مو,طرز تهیه روغن آویشن در منزل,روغن اویشن برای جوش,روغن آویشن برای پوست,آویشن برای تنفس خون دندان استرس هورمون یائسگی پیری اگزما ایمنی بدن بینایی ورزشگاران افسردگی,خواص روغن آویشن,کاربرد روغن اویشن,فواید روغن اویشن خالص 

روغن آویشن از روغن های ضروری پر خاصیتی است که از تقطیر بخار برگ های تازه و گل های گیاه باستانی آویشن به دست آمده و در طب سنتی و آیورودا برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.
18 خاصیت روغن آویشن / خواص روغن آویشن برای پوست و مو

خواص دارویی و فواید روغن آویشن

1. درمان مشکلات تنفسی

روغن اویشن گرفتگی و خلط سینه را برطرف کرده و به د

رمان عفونت سینه و گلو و سرفه کمک می کند.

از عوامل موثر در سرماخوردگی می توان به سیستم ایمنی ضعیف، کمبود خواب، استرس عاطفی، قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا و مشکلات گوارشی اشاره کرد و روغن آویشن با از بین بردن عفونت ها، کاهش اضطراب، دفع سموم بدن و درمان بی خوابی به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی شناخته شده که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را به دنبال ندارد.

2. ضد باکتری و ضد عفونی کننده

روغن آویشن به دلیل دارا بودن ترکیباتی همچون کاریوفیلن و کامفن دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است که به درمان عفونت های مختلف پوست و بدن کمک کرده و برای عفونت های روده، عفونت های باکتریایی دستگاه تناسلی و مجاری ادراری، عفونت دستگاه تنفسی و عفونت های حفره دهان مفید است.

استفاده موضعی از روغن آویشن به بهبود سریع تر زخم کمک می کند و از رشد باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها جلوگیری می کند.

روغن آویشن دارای خاصیت ضد کرم نیز می باشد که کرم های روده ای را از بین برده و از آن برای کشتن کرم لوله ای، کرم نواری، کرم قلاب دار و کرم های حشره که روی زخم های باز رشد می کنند استفاده می شود.

3. سلامت دندان ها

روغن آویشن به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی میکروب های داخل دهان را از بین برده، از عفونت دهان جلوگیری می کند و برای درمان مشکلات دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، ورم لثه، پلاک و رفع بوی بد دهان مفید است.

لازم به ذکر است تیمول موجود در روغن آویشن از عوامل موثر در پیشگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

4. درمان نیش حشرات و دفع آن ها

روغن آویشن بدن را از حشرات و انگل هایی که از بدن موجودات زنده تغذیه می کنند دور کرده و به از بین رفتن پشه، کک، شپش، بید، سوسک و غیره کمک می کند.

روغن آویشن برای درمان نیش حشرات نیز مفید است.

5. بهبود گردش خون

این روغن جادویی از جمله روغن های محرکی است که به بهبود گردش خون کمک کرده و با جلوگیری از مسدود شدن عروق خونی خطر بروز آرتریت و سکته مغزی را کاهش می دهد.

روغن آویشن باعث تسکین و آرامش عروق خونی می شود، به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و عضلات قلب را تقویت می کند.

6. کاهش استرس و اضطراب

روغن آویشن درمان طبیعی موثر برای استرس محسوب می شود و بی قراری و اضطراب را از بین می برد.

استشمام عطر روغن آویشن یا پخش بخار آن در فضای خانه ذهن و جسم را آرام کرده و به بهبود عملکرد ریه و عروق خونی کمک می کند.

این روغن با آرام سازی بدن و متعادل کردن سطح هورمون ها به درمان اضطراب که از عوامل بروز فشار خون بالا، بی خوابی، مشکلات گوارشی و حملات هراس است کمک می کند.

اگر از اضطراب رنج می برید توصیه می شود چند قطره روغن آویشن به آب حمام، دستگاه بخور یا لوسیون بدن خود اضافه کنید.

7. تعادل هورمونی

روغن آویشن به حفظ تعادل و افزایش سطح پروژسترون در بدن کمک می کند.

از آن جا که بسیاری از زنان و مردان از کمبود پروژسترون رنج می برند و این اختلال با بسیاری از مشکلات هورمونی از جمله ناباروری، سندرم تخمدان پلی کیستیک، افسردگی و غیره رابطه دارد استفاده از روغن آویشن از این مشکلات جلوگیری کرده و به درمان آن ها کمک می کند.

ناگفته نماند پروژسترون از رشد سلول های سرطانی نیز جلوگیری می کند و روغن گیاه آویشن یکی از بهترین داروهای طبیعی برای حفظ تعادل هورمونی بدن و جایگزین خوبی برای روش های شیمیایی محسوب می شود اگرچه نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای خود را قطع کنید.

8. یائسگی

روغن آویشن با تحریک هورمون ها از یائسگی زودرس جلوگیری کرده و ایجاد تعادل هورمونی به درمان علائم یائسگی از جمله نوسانات خلق و خو، گر گرفتگی و بی خوابی کمک می کند.

9. درمان فیبروم رحمی

فیبروم رحمی به رشد تومورهای خوش خیم در ناحیه رحم گفته می شود که در بسیاری از خانم ها علامت خاصی ندارد اما باعث افزایش خونریزی ماهیانه در زنان می شود.

بالا بودن سطح استروژن و سطح پایین پروژسترون از عوامل بروز فیبروم رحمی هستند و روغن آویشن به دلیل ایجاد تعادل هورمونی و افزایش پروژسترون به عنوان درمان طبیعی فیبروم رحمی عمل می کند.

برای درمان فیبروم و کاهش علائم قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی توصیه می شود 2 قطره روغن آویشن را با 2 قطره روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کرده و به شکم خود بمالید.

10. سایر خواص روغن آویشن

از دیگر فواید روغن آویشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از گاز روده و معده جلوگیری می کند

به عنوان دیورتیک عمل کرده و سموم، نمک و آب اضافی بدن را دفع می کند

حافظه را تقویت کرده و تمرکز را افزایش می دهد

به کاهش علائم سلولیت کمک می کند

از ریزش مو جلوگیری می کند

به بهبود بینایی کمک می کند

از روغن آویشن برای درمان نقرس، ورم مفاصل و احتباس آب استفاده می کنند

  آیا در دوران بارداری مجاز به مصرف روغن عرق و گیاه آویشن هستیم؟

این روغن برای رفع حالت تهوع مفید است

علائم پای ورزشکاران را کاهش می دهد

به درمان علائم افسردگی کمک می کند

در آروماتراپی برای تحریک و تقویت ذهن، افزایش حافظه و آرامش اعصاب استفاده می شود

خواص روغن آویشن برای پوست و مو

11. آکنه

روغن آویشن به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده باکتری های عامل آکنه و جوش را از بین برده و به درمان آن کمک می کند.

12. درمان زخم

روغن آویشن همان طور که قبلا اشاره شد از پوست در برابر باکتری های مضر و عفونت های قارچی محافظت کرده و به درمان سریع تر زخم ها، بریدگی و جراحات کمک می کند.

13. اگزما

اگزما از بیماری های پوستی شایع است که عوامل مختلفی همچون مشکلات دستگاه گوارشی مانند نشت روده، استرس، ژنتیک، داروها و مشکل سیستم ایمنی خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند.

روغن آویشن از آنتی اکسیدان های قوی است که با حفظ سلامت سیستم گوارشی و دفع سموم بدن از طریق ادرار کمک کرده و کاهش استرس به پیشگیری و درمان اگزما کمک می کند.

14. ضد پیری

آنتی اکسیدان های موجود در روغن آویشن روند پیری را کند کرده و با کاهش علائم پیری زودرس پوست را صاف و درخشان می کند

15. درمان ریزش مو

تحقیقات نشان داده ترکیب روغن آویشن با چندین روغن حامل و ضروری دیگر به درمان ریزش مو ناشی از بیماری آلوپسی آرتا کمک می کند، این روغن رشد مو را تحریک کرده و باکتری و میکروب های پوست سر را از بین می برد.

16 . آویشن بهبوددهنده خلق‌وخو

روغن اویشن خالص اغلب برای معطر کردن استفاده می‌شود چرا که حاوی ماده فعالی به نام «کارواکرول» است.در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ مشخص شد کارواکرول با تأثیر روی فعالیت اعصاب موجب تقویت احساس سرحالی و شاد بودن در فرد می‌شود.

17 . درمان سرفه با روغن آویشن

روغن اویشن خالص که از برگ‌های آن گرفته می‌شود اغلب به‌ عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد.در یک مطالعه در ارتباط با روغن آویشن مشخص شد که :ترکیب روغن آویشن با برگ‌های گیاه «پاپیتال» به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می‌کند.

18 .  آویشن برای افزایش ایمنی بدن

تأمین تمامی ویتامین‌های مورد نیاز بدن در روز از طریق خوردن مواد غذایی تا حدودی سخت است. اما روغن اویشن خالص منبع غنی از ویتامین C و A است.همچنین از دیگر فواید روغن اویشن خالص وجود مس، فیبر، منگنز و آهن در آن است.

خواص روغن آویشن
طریقه مصرف روغن آویشن

برای کاهش خستگی 2 قطره روغن آویشن را به آب گرم حمام اضافه کنید.

برای تهیه دهانشویه 2 قطره روغن آویشن را با آب مخلوط کرده و غرغره کنید.

برای رفع گرفتگی بینی 2 قطره روغن آویشن یا بخور آن را استنشاق کنید.

برای درمان قارچ پا 5 قطره روغن آویشن را به آب گرم اضافه کرده و پاهای خود را داخل آن قرار دهید.

برای درمان عفونت و راش های پوستی 2 قطره از این روغن را به ناحیه بمالید.

برای بهبود گردش خون 2 تا 3 قطره از آن را استنشاق کرده یا بخار آن را در فضای منزل پخش کنید.

برای تسکین درد 3 قطره روغن آویشن را با 2 قاشق چای خوری روغن کنجد مخلوط کرده و روی ناحیه بمالید.

برای بهبود کیفیت خواب 2 قطره از آن را به دستگاه بخور اضافه کرده و در هوای منزل پخش کنید.

برای پاکسازی پوست چند قطره از این روغن را به شوینده صورت خود اضافه کنید.

استنشاق بوی روغن آویشن خلق و خو را بهبود می بخشد.

طرز تهیه روغن آویشن در منزل

برای تهیه روغن آویشن یک مشت آویشن تازه را شسته و خشک کنید.

آویش های خشک را خرد کنید و به محض آن که روغن های طبیعی آن آزاد شدند برگ ها را با 1 فنجان روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کرده و داخل قابلمه بریزید.

قابلمه را به مدت 5 دقیقه روی شعله متوسط حرارت دهید تا حباب هایی روی آن ظاهر شود، سپس از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن داخل ظرف شیشه ای بریزید و در مکان خنک نگهداری کنید.

عوارض جانبی و مضرات روغن آویشن

مصرف خوراکی روغن آویشن ممکن است باعث بروز تهوع، سرگیجه، استفراغ، اسهال و مشکلات عضلانی شود و اثر منفی روی ریه، قلب و دمای بدن بگذارد.

مصرف مقادیر کم روغن آویشن برای زنان باردار و مادران شیرده بی خطر است با این حال تحقیقات کافی در این مورد انجام نشده و بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت شود.

استفاده موضعی روغن آویشن روی پوست معمولا خطری ندارد اما در برخی افراد باعث بروز تحریکات پوستی، درماتیت یا التهاب پوست می شود و لازم است قبل از استفاده تست حساسیت انجام شود.

قبل از استفاده موضعی روغن آویشن حتما آن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن زیتون رقیق کنید.

افرادی که به پونه کوهی و سایر گیاهان هم خانواده نعناع حساسیت دارند ممکن است به آویشن و روغن آن نیز حساسیت داشته باشند.

افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند از مصرف روغن آویشن خودداری کنند زیرا مصرف این روغن به خصوص در مقادیر زیاد باعث کند شدن لخته خون شده و خطر خونریزی را افزایش می دهد.

توصیه می شود 2 هفته قبل از عمل جراحی مصرف روغن آویشن را قطع کنید.

روغن آویشن غده تیروئید را تحریک می کند و مصرف آن برای افرادی که به بیماری پر کاری تیروئید مبتلا هستند توصیه نمی شود.

افرادی که فشار خون بالا دارند قبل از مصرف روغن آویشن حتما با پزشک مشورت کنند.

روغن آویشن ممکن است اثر استروژنی در بدن داشته باشد، بنابراین اگر دچار بیماری خاصی هستید که با مصرف مواد استروژنی بدتر می شود از روغن آویشن اجتناب کنید.

همچنین مقاله طبع گیاه اویشن و عرق آویشن را بخوانید

 

منابع:

persian-star.org

royka.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *