خاصیت گل بابونه برای معده، سرماخوردگی و بیماری های عفونی زنان

کلمه بابونه درواقع به طیف وسیعی از گیاهان مروارید اشاره دارد که عضوی از خانواده Asteraceae هستند. گونه‌های متنوعی از این گیاه در دنیا وجود دارد که دو نوع بابونه آلمانی (Matricaria recutita) و بابونه رومی (Chamaemelum nobile) از بقیه رایج‌تر است.
این گیاهان از زمان گذشته تاکنون به خاصیت آرامش بخش بودن و ضد التهابی که دارند، معروف هستند. در ادامه این مقاله از سایت ما را همراهی کنید تا خاصیت گل بابونه برای درمان بیماری ها و عارضه های سلامتی را بررسی کنیم.

تاریخچه گیاه بابونه

بابونه یک گیاه دارویی قدیمی  است که در مصر باستان، یونان و روم کاربرد داشت. محبوبیت این گیاه در قرون وسطی بیشتر شد. چرا که نیاز به یک داروی مسکن برای عارضه‌های پزشکی مانند آسم، التهاب، حالت تهوع، مشکلات عصبی، بیماری‌های کودکان، بیماری‌های پوستی و سرطان بیشتر حس می شد. در آن دوران بابونه به اندازه‌ای قوی بود که حتی در مواقعی به عنوان یک نمونه اروپایی از داروی گیاهی مقوی جنسینگ چینی از آن استفاده می شد.

گونه بومی این گیاه در بسیاری کشورهای اروپایی یافت می شود و در کشورهایی مثل آلمان، مصر، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، مراکش و مناطقی از اروپای شرقی کشت می‌شود. بابونه گونه‌های متعددی دارد که هر کدام ویژگی‌های گیاهشناسی مختلفی هم دارند.
برای مثال بابونه رومی یگ گیاه چند ساله است که طول ساقه‌ آن کوتاه است و شکوفه های ریز دارد. این گیاه در دمنوش طعم بسیار تلخی دارد. از طرفی بابونه آلمانی کمی شیرین‌تر است. این گیاه یک ساله است و شکوفه‌های بزرگی دارد. بوته آن هم تا بیش از یک متر رشد می‌کند.

خاصیت گل بابونه برای درمان مشکلات معده، سرماخوردگی و بیماری های عفونی زنان

انواع بابونه

شباهتی که انواع گیاه بابونه با هم دارند، در شکل گلهایشان است که نسبتا مشابه هستند. دو نوع اصلی این گیاه بابونه رومی و شیرازی هستند. که در این بین بیشترین شهرت را دارند. دیوسکوریدوس، ابن سینا و ابن بیطار مصارف معتقدند که بابونه شیرازی و بابونه رومی در اصل یک گونه هستند.

ترکیبات

این گیاه حاوی روغن های فرار (از جمله بیزابولول ، اکسیدهای بیزابولول A و B و ماتریسین) و همچنین فلاونوئیدها (به ویژه ترکیبی به نام آپیژنین) و سایر مواد درمانی است.

با خاصیت گل بابونه آشنا شوید

خاصیت گل بابونه برای خواب بهتر

 

این گیاه دارویی عملکرد خوبی برای بهبود کیفیت خواب دارد. این ماده حاوی آپیژنین است که یک آنتی اکسیدان می‌باشد و به گیرنده‌هی خاصی در مغز شما متصل می‌شود که ممکن است باعث ایجاد حس خواب آلودگی شده و به شما کمک کند که بتوانید راحت‌تر بخوابید.

برخی از مطالعات انجام شده نیز این مورد را اثبات کرده است. البته هنوز مطالعات بیشتری برای اثبات این موضوع نیاز است. اما به هر حال اگر مشکل خواب دارید، نوشیدن یک فنجان از چای این گیاه قبل از خواب ضرری نخواهد داشت.

فواید گل بابونه برای معده

بابونه به سلامت دستگاه گوارشی شما هم کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که خاصیت ضد التهابی بابونه برای درمان برخی از بیماری‌های گوارشی مفید است و باعث می‌شود که هضم غذا بهتر انجام شود. از طرفی این گیاه برای درمان زخم معده هم مفید است. چرا که اسیدیته معده را کاهش داده و از رشد باکتری‌هایی که به زخم معده دامن می‌زنند، جلوگیری می‌کند.

در طب سنتی هم روی خاصیت گل بابونه برای درمان برخی از مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و نفخ تاکید شده است.

یک گیاه ضد سرطان

این گیاه دارویی حجم خوبی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود دارد که برای درمان انواع خاصی از سرطان مفید هستند. بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپی ژنین است. در مطالعاتی که در لوله آزمایش انجام شد، مشخص شده است که آپیژنین با سلو‌ل های سرطان‌های سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مقابله می‌کند. به علاوه این گیاه خاصیت ضد التهابی قوی دارد و برای درمان و پیشگیری از سرطان‌ها هم مفید است.

مطالعات متعددی خاصیت ضد سرطانی بابونه را تایید می‌کنند. البته این مطالعات هنوز کامل نیستند و لازم است که بررسی‌های بیشتری روی این گیاه انجام بگیرد.

با خاصیت گل بابونه آشنا شوید

کمک به درمان قند خون

نوشیدن چای بابونه می‌تواند به کنترل سطح قند خون هم کمک کند. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد که از آسیب به سلول‌های لوزالمعده شما جلوگیری می‌کند. آسیب سلول‌های لوزالمعده احتمال ابتلا به قند خون را تا اندازه زیادی افزایش می‌دهد.

در پیشگیری از بیماری قند خون، سلامت پانکراس هم اهمیت زیادی دارد. چرا که مسئولیت تولید انسولین به عهده این عضو بدن است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای و دمنوش این گیاه بعد از خوردن غذا کمک زیادی به کنترل قند خون می‌کند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از فواید گل بابونه این است که می‌تواند فضای خون و سطح کلسترول را تا اندازه مفیدی کنترل کنند و از خطر بیماری‌های قلبی جلوگیری نماید. مطالعات روی یک گروه از داوطلبان نشان داد که آن‌هایی که به جای آب از چای بابونه استفاده می‌کنند، کلسترول، تری گلیسرید و کلسترول بد کمتری دارند.

در خصوص خواص بابونه برای سلامت قلب هم هنوز جای کار زیادی وجود دارد. اما چیزی که ما از آن مطمئن هستیم این است که بابونه حجم زیادی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود دارد که به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

مزایای گل بابونه برای قاعدگی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این گیاه دارویی می‌تواند اسپاسم عضلات و دردهای دوره پریودی را برطرف کند. حتی برخی از زنان معتقدند که مصرف بابونه باعث می‌شود که از نظر روحی هم وضعیت بهتری داشته باشند.

  خواص روغن بابونه برای لاغری شکم، بیماری های زنان و گوش درد

خواص گل بابونه برای درمان سرماخوردگی

این گیاه زیبا خاصیت ضد التهابی داشته و مقادیر خوبی هم از آنتی اکسیدان‌ها را دارد. به این ترتیب کمک زیادی به درمان سرماخوردگی می‌کند.

فواید گل بابونه برای پوست

بابونه به خاطر ضد التهاب بودن و آبرسانی برای پوست هم مفید است. همین موضوع باعث شده است که این ماده در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار بگیرد. از طرفی این گیاه به خاطر عملکرد ضد عفونی کننده و ضد التهابی که دارد، باعث درمان جوش و آکنه هم می‌شود و با زخم و لکه ناشی از جوش مقابله می کند.

یکی دیگر از کاربردهای آن برای پوست این است که باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شود. چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و برای روشن کردن رنگ چهره مفید است.

از این گذشته بابونه ضد پیری بوده و از پوست در برابر اسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به بازسازی سلول‌ها سرعت می‌دهد. در نتیجه روند پیری را کند کرده و منافذ پوست را جمع می‌کند.

شوره سر

شوره سر کلافه‌تان کرده است؟ یک فنجان چای بابونه بنوشید. بابونه تحریکات پوست را درمان کرده و از شوره سر جلوگیری می‌کند. همچنین برای درمان این عارضه می‌توانید در حمام از چای بابونه برای آبکشی موها استفاده کنید.

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان درواقع به عارضه‌ای گفته می‌شود که در یک بازه زمانی تراکم بافت استخوانی کم شده و احتمال شکستگی و خم شدن استخوان بیشتر می‌شود. درحالی که هر کس می‌تواند به پوکی استخوان دچار شود، اما این خطر بیشتر در کمین زنان یائسه و افراد مسن است. این مورد می‌تواند ناشی از اثرات استروژن و کهولت سن باشد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای و دمنوش این گیاه خواص ضد استروژنی داشته و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

و باز هم خواص ضد التهابی گل بابونه

التهاب در واقع یک پاسخ در سیستم ایمنی است که در مبارزه با عفونت‌ها ایجاد می‌شود. چای بابونه ترکیبات شیمیایی دارد که می‌تواند از التهاب جلوگیری کند. به این ترتیب احتمال ابتلا به بیمار‌ی‌هایی که با التهاب ایجاد می‌شوند مانند بواسیر، درد دستگاه گوارشی، آرتروز، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی هم  کاهش پیدا می‌کند.

فواید گل بابونه برای پوست

یکی از فواید گل بابونه این است که می‌تواند برخی از مشکلات خفیف پوستی را درمان کند. عصاره این گیاه برای بهبود سریع‌تر زخم‌ها مفید است. حتی پمادهایی که عصاره بابونه دارند، می‌توانند به درمان بیمار‌ی‌های پوستی مانند اگزما و التهاب کمک کنند.

خواص این گیاه دارویی برای درمان عفونت زنان

این گیاه ضد عفونی کننده و ضد التهاب است و از این رو برای درمان بیماری‌های عفونی بسیار مفید است. شما می توانید از این گیاه برای درمان عفونت‌های زنان استفاده کنید. کافی است چای بابونه را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید یا اینکه از آن برای شستشو ناحیه تناسلی استفاده کنید. حتی بخور آن هم می‌تواند به درمان بیماری‌های عفونی ناحیه تناسلی خانم‌ها کمک کند یکی دیگر از مزایای این گیاه این است که به منظم شدن سیکل قاعدگی کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید بابونه، گل سرخ، پنیرک، ختمی را به اندازه‌های مساوی با هم ترکیب کرده و یک مشت از آن را داخل یک لگن آب داغ ریخته و داخل آن بنشینید تا از شر بیماری های عفونی ناحیه تناسلی خلاص شوید.

خواص گل بابونه برای کودکان

مادران معمولا از چای این گیاه برای نوزادانی که قلنج کرده‌اند و مدام گریه می‌کنند و یا کودکانی که با وجود فعالیت زیاد خسته نمی شوند و بیش فعال هستند، استفاده می‌کنند. مصرف این گیاه دارویی در مقدار کم می‌تواند تسکین دهنده و مسکن باشد.

البته توجه داشته باشید که مصرف گیاهان دارویی برای کودکان و مادران باردار ممکن است خطرناک باشد. پس جوانب احتیاط را در این مورد رعایت کنید و از این چای در دفعه اول در مقدار کم استفاده کنید. همچنین بعد از مصرف تاثیرات آن را در کودکان زیر نظر داشته باشید.

درمان لاغری

جالب است بدانید که این گل سفید رنگ کوچک یک گیاه چاق کننده است و می‌توانید از آن برای افزایش اشتها و درمان لاغری مفرط استفاده کنید. کافی است روزانه یک فنجان چای بابونه میل کنید تا بی اشتهایی‌تان درمان شود.

مزیا و خاصیت بابونه برای پوست

خاصیت گل بابونه برای آلرژی

اگر به خود این گیاه آلرژی نداشته باشید (که احتمال آن از نظر آماری بسیار کم است) می‌توانید از چای آن به عنوان یک ماده ضد آلرژی استفاده کنید. بابونه ذاتا یک ماده ضد حساسیت است. این گیاه عملکرد خوبی برای درمان نفخ، دل درد و بهبودعملکرد سیستم گوارشی دارد. این گیاه طبع گرم و خشک داشته و به بازسازی گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند. همچنین دوستدار کبد است و مزاج را متعادل می‌کند. بهتر است این گیاه را در کنار چای سیاه و گردو و پسته میل نکنید.

عوارض مصرف

نوشیدن چای این گیاه به طور کلی برای افراد خطری ندارد.

البته کسانی که به گیاهان خانواده گل مروارید مانند گل محمدی، گل داوودی و غیره آلرژی دارند، ممکن است به بابونه هم آلرژی بدهند.

همچنین بهتر است که این گیاه با چشم شما تماس پیدا نکند. چرا که ممکن است باعث التهاب چشم شود.

ایمن بودن چای بابونه برای زنان باردار، کودکان و زنانی که نوزاد شیرخواره دارند، هنوز اثبات نشده است. البته در مقابل هیچ گزارشی از مسمومیت و خطر ناشی از استفاده از این چای هم وجود ندارد.

5/5 - (4 امتیاز)

یک نظر

  1. بابونه بی نظیره. هر محصولش برای یه چیزی خوبه
    خواصشم که ماشاالله زیاده
    تو سرمای پاییز و زمستونم چای و دمنوش بابونه خیلیییی می چسبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *