باورهای اشتباهی که درباره استرس داریم

باورهای غلط درباره استرس و اضطراب

استرس در زندگی روزمره ی بسیاری از افراد دیده می شود، اما مهم تر از آن مدیریت کردن بدون کوچک ترین آسیب است که شاید کار چندان راحتی نباشد.

با توجه به شرایط مختلفی که هر فرد در زندگی خود تجربه می کند، استرس می تواند لحظه به لحظه فشار بیشتری را به او وارد کند. برخی حتی این استرس های مخرب  را به نوعی مفید هم می دانند. این حالت روحی تمام سیستم بدن و ذهن شما را درگیر خود خواهد کرد. چنین فردی نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد. گاهاً کارها و تصمیماتی ناشایست از او سر می زند. بنابراین این مشکل را به نحوی مدیریت کنید.

به نظر می‌رسد کلمه‌ی «استرس» در همه‌ی گفتگوها استفاده می‌شود و حرف زدن درباره‌ی آن برایمان عادی شده است. دلیلش هم این است که امروزه بیشتر افراد درگیر استرس‌های ناشی از زندگی پُرمشغله و شتاب‌زده هستند.

باور اشتباه: اگر به استرس اهمیت ندهی، خودش برطرف خواهد شد

عده‌ای در برابر این مشکل از رویکرد ِ «نادیده گرفتن» استفاده می‌کنند. این شیوه برای بدن و تندرستی مضر است و این پتانسیل را دارد که فرد را در معرض مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، عوارض گوارشی، مشکلات ثانوی روانی، مشکلات خواب، افزایش وزن، اختلال ادراکی و اختلالات خلقی قرار بدهد. اهمیت ندادن به آن مانند این است که ریزه آشغال‌های اتاقی را زیر فرش مخفی کنید!

باور اشتباه: کافی است اراده کنی تا بر استرس خود غلبه کنی

شاید شنیده باشید که عده‌ای توصیه می‌کنند باید اراده کنی تا بر این حالت درونی خود پیروز شوی. اما واقعیت این است که استرس چیزی نیست که تنها با اراده بتوانید بر آن غلبه کنید. شما به مکانیسم‌های غلبه و کنترل و البته تغییراتی در سبک زندگی خود نیاز دارید تا استرس‌تان را کاهش دهید.

خیلی از این حالت های روحی مزاحم در زندگی اجتناب ناپذیرند اما ما نباید به خود اجازه بدهیم به راحتی درگیر آن شویم تنها به این دلیل که استرس طبیعی است و نمی‌توانیم از آن فرار کنیم.

استرس ؛ باورهایی که شما را به اشتباه سوق می دهد!
غلبه بر مشکلات روحی

باور اشتباه: استرس فقط در ذهن تو است

یکی دیگر از باورهای نادرست  این است که می‌گویند استرس فقط ذهن و روان تو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع از دو جهت به سلامت روان مربوط است:   می‌تواند مشکلات روحی را بدتر کند، و می‌تواند ناشی از مشکلات روحی و روانی باشد، مانند اضطراب یا افسردگی. اما این مشکل می‌تواند بر سلامت جسمی نیز اثر بگذارد. در مواردی حتی می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی باشد که به طور معمول به استرس ربط داده نمی‌شوند. گلودرد، وزوز گوش، سرگیجه، درد عضلانی، نفخ، بیماری قلبی و رعشه‌های اضطرابی همگی می‌توانند با این حالت روحی تشدید شده یا منجر به آن شوند.

باور اشتباه: کنترل استرس خیلی مهم و مؤثر نیست

شما همان‌طور که نمی‌توانید بی‌خوابی‌های شبانه را با روزها خوابیدن جبران کنید، در مورد این مشکل روحی نیز همین‌طور است و شما نمی‌توانید زمان‌هایی را که با آن درگیر بوده‌اید جبران کرده و اثرات آن را خنثی کنید. به همین دلیل خیلی مهم است که تکنیک‌های کنترل  را یاد بگیرید و به عادت‌های خود مراقبتی اهمیت بدهید.

باور اشتباه: استرس اختلالی در فرایند تفکر ایجاد نمی‌کند

هرچند استرس، تشخیص روانشناسی ندارد؛ اما می‌تواند موجب ناهنجاری فکری یا طرز فکر پارانوئید در افرادی شود که در معرض این عارضه‌های روانی هستند.

باور اشتباه: استرس برای همه‌ی افراد یک‌جور است

درست مانند همه‌ی مشکلات روحی و روانی، یک الگوی یکسان برای آن در مورد همه‌ی افراد وجود ندارد. در واقع دقیقاً برعکس است؛ همچنین انواع و تظاهرات بسیار گوناگونی دارد. این مشکل  شما چه در مورد مسائل مالی‌تان باشد و چه امور خانوادگی و حرفه‌ای‌تان، عوامل استرس برانگیز برای شما منحصر به خودتان هستند. هرکسی به شیوه‌ی خودش به آن واکنش نشان می‌دهد. واکنش برخی از افراد به  ، هیجانی است و برخی دیگر فیزیکی و عده‌ای نیز ترکیبی از این دو.

باور اشتباه: استرس می‌تواند انگیزه‌بخش باشد

خیلی از افراد عقیده دارند این مشکل می‌تواند مثل یک انگیزه عمل کند اما این طرز فکر قدیمی و نادرست است. تحقیقات نشان داده بهترین انگیزه‌ها، انگیزه‌های درونی هستند نه بیرونی. استرس به عنوان یک انگیزه، کاملاً موقتی است از این روی بی‌تأثیر است. مهم است که فرق بین استرس و انگیزه را تشخیص دهیم. تعیین هدف، شناختن راه‌های غلبه بر موانع و تلاش برای موفقیت، همگی انگیزه‌اند و شباهتی به آن ندارند.

استرس ؛ باورهایی که شما را به اشتباه سوق می دهد!
استرس و باور اشتباه

باور اشتباه: استرس برایت خوب است

هرچند این مشکل خفیف در برخی مواقع می‌تواند مفید باشد و نتیجه‌ای مطلوب بدهد، مثلاً اضطراب عملکرد در حد خفیف پیش از یک امتحان مفید است و می‌تواند به فرد کمک کند هوشیار بماند و تلاش بیشتری بکند. اما برچسب ِ «مفید و لازم» زدن به هر نوع آن بسیار مضر است. وقتی میزان استرس شما به حدی برسد که تأثیر معکوس بر سلامت عمومی‌تان، شغلتان، خانواده و روابطتان بگذارد، باید اقدامی بکنید. استرس در صورتی که مداوم و طولانی‌مدت شود، به استرس مزمن تبدیل شده و تبعات منفی دارد.

باور اشتباه: استرس اجتناب‌ناپذیر است

خیلی از مشکلات  زندگی اجتناب ناپذیرند اما ما نباید به خود اجازه بدهیم به راحتی درگیر آن شویم تنها به این دلیل که استرس طبیعی است و نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. نکته اینجاست که باید یاد بگیریم  خود را کنترل کنیم. به کار بردن راهکارهایی برای غلبه بر آن کاملاً امکان‌پذیر است و می‌توانیم یاد بگیریم در مواجهه  کمتر آشفته شویم. آگاه بودن نسبت به عوامل استرس برانگیز، یک شیوه‌ی مهم دیگر در کنترل آن است زیرا اجازه می‌دهد از قبل آماده باشیم و برنامه‌ریزی کنیم و احتیاط‌های لازم را به عمل آوریم.

باور اشتباه: استرس یک انتخاب است

برخی از انتخاب‌ها می‌توانند منجر به این حالت روحی در زندگی‌مان شوند اما کار خطرناکی است که استرس را یک انتخاب بدانیم. این طرز فکر باعث می‌شود دید بدی نسبت به مشکلات روحی و روانی پیرامون خود پیدا کنیم. یادتان باشد هر کسی به شیوه‌ی خاص خودش دچار آن می‌شود و واکنش متفاوتی هم نشان می‌دهد. شاید برای یک نفر کار ساده‌ای باشد که به خودش بگوید نباید دچار استرس بشود، در حالی که برای یک نفر دیگر این گفتگوهای درونی هیچ فایده‌ای نداشته باشد. اگر این مشکل را دارید، خودتان را در موردش سرزنش نکنید. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که برای تسکین خودتان کاری بکنید و از شیوه‌های درست کمک بگیرید.

باور اشتباه: استرس قابل درمان نیست

درست است که یک درمان مشخص برای همه‌ی استرس‌ها وجود ندارد اما این مشکل مزمن به زمان نیاز دارد تا برطرف شود. اگر از نوع  مزمن باشد می‌تواند توان‌فرسا و آشفته کننده باشد. اما حتی افرادی که   هم می‌توانند با تکنیک‌های کنترل و تغییرات در سبک زندگی استرس خود را کنترل کرده و از آن کم کنند.

باور اشتباه: تنها دارودرمانی در درمان استرس مؤثر است

خیلی از افراد برای تسکین این معضل  خود دارو مصرف می‌کنند و آن را مؤثر می‌دانند اما این تنها راه ممکن نیست. پژوهش‌ها نشان داده‌اند بهترین شیوه‌ی درمان برای افرادی که نیاز به درمان آن دارند، ترکیبی از دارودرمانی و روان‌درمانی است. یک درمانگر می‌تواند با استفاده از رفتاردرمانی شناختی به شما کمک کند الگوهای فکری خود را بشناسید و با به کار گیری تکنیک‌های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن و یوگا از این مشکل خود کم کنید.

منبع: tebyan.net  behdasht.news

  کودکان مضطرب را نباید تنها گذاشت / توصیه روانپزشکان به والدین
پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *