آمادگی روحی برای ازدواج چیست و چطور به آن دست یابیم

آمادگی روحی برای ازدواج نکته مهمی است که همه زوجین باید به آن توجه داشته باشند. چگونه به آمادگی برای ازدواج دست پیدا کنیم . در ادامه این مقاله از  بخش روانشناسی سایت ما را همراهی کنیم تا مبانی آمادگی روحی برای ازدواج را با هم بررسی کنیم.

آمادگی روحی برای ازدواج چیست

آمادگی روحی برای ازدواج چه اهمیتی دارد؟ برای آنکه بتوانیم به آمادگی کافی دست پیدا کنیم باید به چه مهارت هایی دست یابیم؟ ازدواج یکی از سرنوشت ساز ترین تصمیم های زندگی فرد در زندگی محسوب می شود.

برای اینکه بتوانید در این تصمیم موفق شوید و زندگی مشترک رضایت‌مندانه ای را تجربه کنید باید بتوانید قبل از تصمیم گیری مقدمات آن را فراهم کنید. وضعیت روحی و روانی مناسب یکی از مقدمات اصلی برای انتخاب درست محسوب می شود. ضمن اینکه باید معیارهای ازدواج موفق را بشناسید.  ما در این مقاله به ارائه نکاتی در باب آمادگی روحی و روانی برای ازدواج پرداخته ایم.

بهتر است قبل از هر اقدامی به جوانب ازدواج فکر کنید. مثلاً اینکه هدف مردان از ازدواج چیست؟ برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشید باید مسیر پیش روی خود را به درستی ترسیم کنید تا بتوانید به خوبی با شرایط جدید سازگار شوید. آگاهی از نکات اساسی در نشان دادن مسیر آینده به شما کمک خواهد کرد. شما با در نظر گرفتن این نکات می توانید آمادگی لازم جهت ازدواج را در خود ایجاد کنید و در انتخاب همسر آینده‌تان بهتر عمل نمایید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

آمادگی روحی برای ازدواج

آمادگی مستقل شدن از خانواده را دارید.

برقراری ارتباط عاطفی نیاز دارد که شما در بسیاری از ابعاد زندگیتان از خانواده مستقل شده باشید. در واقع انرژی روانی شما باید به سمتی برود که کمتر از خانواده نیرو بگیرد. شاید بارها شنیده‌اید که انسان‌ها غیر از اینکه بند ناف جسمانی دارند بند ناف روانی هم دارند. جنین تا زمانی که در رحم مادر است نیاز به بند نافی دارد که تمام زندگی‌اش را از آن می گیرد و درست بعد از تولد همان چیزی که تمام زندگی‌اش بود، قطع می‌شود تا بتواند خودش را با شرایط جدید سازگار کند و به گونه‌ای دیگر زندگی کند.

میناخانی در ادامه گفت:‌ تا مرحله‌ای از رشد، انسان‌ها نیاز به حمایت روانی خانواده نیز دارند. این همان بند ناف روانی است که ما برای رشد به آن نیازمندیم. حمایت همه جانبه، ولی درست مثل بند ناف جسمانی از یک جایی به بعد باید بند ناف روانی را هم قطع کرد چرا که برای رشد روانی نیاز به استقلال از خانواده داریم بویژه برای برقراری ارتباط عاطفی. به نظر می‌رسد که برخی وابستگی‌ها به خانواده باید برطرف شده باشد مثل وابستگی‌های مالی، عاطفی و حمایتی.

دنبال نیمه گمشده تان نمی گردیم

در حال حاضر یک انسان کامل، با تمام ویژگی‌های انسانی است،اظهارکرد: اگر فکر می‌کنید که با برقراری ارتباط نیمه گمشده تان را پیدا می کنید و کامل می شوید احتمالا اشتباه فکر می‌کنید. هیچ کس این توانایی را ندارد که شما را کامل کند. شما نیاز به کسی ندارید که شما را کامل کند بلکه نیاز به فردی دارید که شما را به طور کامل بپذیرد و خودتان نیز در رابطه عاطفی باید این توانایی را داشته باشید که نیمه گمشده دیگری نباشید و سعی نکنید که دیگری را کامل کنید.
قبل از برقراری ارتباط عاطفی پایدار، دست به خودشناسی بزنید. ویژگیهای شخصیتی و خلقیتان را بشناسید. الگوهای ناکارآمد ارتباطی‌تان را بشناسید و به اصلاح آن بپردازید. ضعف‌ها را تا حد امکان برطرف کنید و با ویژگی‌های دیگرتان که قابل تغییر نیستند کنار بیایید. عشق و ارتباط بالغانه «یگانگی به شرط حفظ تمامیت و فردیت» است.

چگونه به آمادگی برای ازدواج دست پیدا کنیم

در زمان مجردی احساس شادکامی کنید

اگر در دوران مجردی احساس شادی نمی‌کنید و از زندگی لذت نمی‌برید احتمالا با برقراری ارتباط عاطفی نیز اتفاق خاصی نخواهد افتاد. خوشبختی و خوشحالی واقعی چیزی است که از درون به وجود می‌آید و اتفاق‌ها و افراد بیرونی لزوما نمی‌توانند شما را شاد کنند. اگر در دوران مجردی و تنهایی به اندازه کافی نیرومند هستید که با مشکلات و اتفاق‌ها کنار بیایید، از زندگی لذت ببرید و با ویژگی‌های خودتان کنار بیایید. احتمالا با برقراری ارتباط عاطفی نیز می توانید این کار را بکنید.

همه ما یک گذشته داریم، گفت: طبیعتا فرد جدید که وارد زندگی ما می شود باید گذشته ما را بپذیرد. ولی قبل از آن خود ما باید با گذشته مان کنار آمده باشیم و قادر باشیم که آن را کنار بگذاریم. امکان دارد برخی از افراد در گذشته ارتباط‌های عاطفی داشته باشند. مهم است که در برقراری ارتباط عاطفی با آن کنار آمده باشند. اگر هنوز با خودتان کنار نیامده اید نسبت به این ارتباط گذشته عصبانی هستید یا هنوز نمی دانید که چه چیزی می خواهید. کمی صبر کنید ضمن اینکه مهم است که بین رابطه قبلی که داشته اید و رابطه متعهدانه جدیدی که در پی ایجاد آن هستید، فاصله زمانی مناسبی سپری شده باشد.

وقتی با یک نفر ارتباط برقرار می‌کنید در واقع با دوستان، خانواده، عادت‌ها، علایق و موقعیت‌های اجتماعی او نیز ارتباط برقرار می‌کنید و از طرفی آنها نیز با شما ارتباط برقرار می کنند. در این تردیدی نیست که حریم خصوصی مهم است. ولی باید این آمادگی را داشته باشید که اجازه دهید دیگری در زندگی روزمره شما وارد شود و برای او زمان بگذارید. در واقع ارتباط عاطفی پلی بین زندگی‌های طرفین است. وقتی افراد به جای کشیدن پل، دیوار بین زندگی‌های شخصی طرفین بکشند احتمالا باید منتظر تنش‌های جدید باشند.

برنامه‌ریزی آینده

برنامه ریزی یکی از راهکارهای بسیار موثری است که به شما کمک می کند برای رویدادهای آینده خود همیشه آماده باشید. هنگام تصمیم برای ازدواج با همسر آینده خود در مورد چشم انداز ۵ تا ۱۰ سال آینده زندگی خود بحث و برنامه ریزی کنید. این کار به شما کمک می کند که نه تنها از آینده پیش روی خود آگاهی بیشتری کسب کنید بلکه درحال حاضر نیز بتوانید تصمیم بهتری برای زندگی خود بگیرید.

به تفاوت ها احترام بگذارید

یکی از موضوعات بسیار مهمی که توجه نکردن به آن در آینده به اختلافات و تعارضات زناشویی زیادی منجر خواهد شد پذیرش و احترام گذاشتن به تفاوت هاست. تغییر دادن همسر بعد از ازدواج کار مشکلی است.  پیش از ازدواج این آمادگی را در خود به وجود آورید که همه افراد منحصر به فرد و متفاوت هستند. شما با وجود همه تفاهم هایی که با همسر آینده خود دارید، در عین حال در جنبه های مختلفی از  نگرش ها، عقاید، عادات، سبک زندگی و شخصیت خود با یکدیگر تفاوت هایی را تجربه خواهید کرد. در نتیجه پذیرش این مساله را در خود ایجاد کنید و برای مواجهه مناسب با آن آماده باشید.

پذیرش تغییرات

اگر شما نسبت به بروز تغییر در زندگی خود از انعطاف کافی برخوردار نباشید، قدرت سازگاری کمی در شرایط جدید خواهید داشت و وقتی در زندگی مشترک قرار بگیرید نمی توانید به راحتی با سختی ها و چالش های آن کنار بیاید. انعطاف پذیری نسبت به تغییراتی که در زندگی تجربه خواهید کرد فرصت رشد بیشتری دراختیار شما خوهد گذاشت.
اگر فکر می کنید که در زمینه سازگاری با تغییرات و شرایط جدید زندگی همیشه با مشکل مواجه می شوید مراجعه به یک روانشناس به افزایش قدرت سازگاری و در نتیجه انعطاف پذیری بیشتر شما کمک زیادی خواهد کرد.

مسئولیت های خود را بشناسید

وقتی شما ازدواج می‌کنید نقش و مسئولیت‌های شما در زندگی به میزان زیادی تغییر خواهد کرد. به همین خاطر پیش از ازدواج در مورد مسئولیت ها و وظایفی که قرار است در زندگی مشترک به عهده بگیرید با همسر آینده خود گفت و گو کنید. شناخت مسئولیت‌ها خود به تنهایی در افزایش آمادگی برای ازدواج نقش بسزایی خواهد داشت.

تمرین صبر کردن

با قرار گرفتن در زندگی مشترک طبیعتا مسئولیت ها و مشکلات بیشتری را در زندگی تجربه خواهید کرد. برای آنکه بتوانید به خوبی از پس این مسائل بربیایید نیاز به صبوری بیشتری دارید. صبور بودن یکی از ویژگی های رفتاری است که یک شبه حاصل نمی شود. به همین خاطر لازم است قبل از شروع زندگی مشترک در موقعیت های مختلف زندگی خود آن را تمرین کنید.

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *