کاهش و درمان دردهای قاعدگی و پریود با روش های خانگی

خانم ها هر ماه یک دوره پریود را تحمل می کنند. در این دوره خونریزی و دردهای زیادی را تحمل می کنند. در این مقاله از سایت قصد داریم روش های خانگی درمان درد قاعدگی و پریود را با هم مرور کنیم.

کاهش و درمان دردهای قاعدگی و پریود با روش های خانگی

درد در ناحیه شکم،ران و کمر در هنگام قاعدگی معمول است.در واقع حدودی نیمی از زنان یک یا سه روز در ماها از چنین دردها رنج میبرند. گرفتگی قاعدگی ،گرفتگی یا درد زیر شکم است.

کاهش درد قاعدگی

پوشش های عضلات رحم را از بین میبرد و این زمانی است که برخی از زنان درد بیشتری را تحمل میکنند و برای برخی دیگر به اندازه ای شدید نیست که آنها را از انجام فعالیت های روزانه دور نگه دارند.

احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که میخواهید این درد را از بین ببرید اما از طرفی هم نمیخواهید که قرص مصرف کنید.

این روش ها موثر هستند اما توجه داشته باشید که در صورت شدید بودن این گرفتگی و یا بهبود نیافتن علائم آن حتما با پزشک مشورت کنید.

پزشک میتواند هرگونه شرایط سلامتی که ممکن است باعث ناراحتی شدید شما شود، مانند فیبروئید ها یک بیماری انتقال یافته جنسی، اندومتریوزیزم، التهابات لگنی یا اختلالات جدی قاعدگی را درمان کند.

1. کمپرس آب گرم استفاده کنید

یک دانشمند از کالج دانشگاهی لندن ثابت کرد که دمای 40 درجه سانتی گراد به درمان درد و کرامپ شدید در دوران قاعدگی و پریودی کمک می کند.

دکتر کینگ می گوید که سرد شدن بدن، جریان خون به رحم را کاهش داده و در نتیجه باعث تشدید درد می شود اما گرما با افزایش جریان خون به رحم، گیرنده های درد به نام P2X3 را مسدود کرده و به کاهش سریع درد قاعدگی و پریود کمک می کند.

یک کمپرس آب گرم بردارید و آن را بر روی شکم خود بگذارید، سپس آن را بر روی کمر بگذارید و اجازه دهید تا 10 دقیقه بماند و حالا دوباره بر روی شکم بگذارید.

2. دوش آب گرم بگیرید

همانطور که گفتیم، گرما یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای درمان سریع درد پریود محسوب می شود، متخصصان پیشنهاد می کنند که دوش آب گرم هم به درمان درد قاعدگی کمک می کند.

یک وان را با آب گرم پر کنید، 2 قاشق غذا خوری نمک اپسوم، 2 قاشق غذا خوری بابونه، پودر زنجبیل یا پودر دارچین و یا پودر اکالیپتوس، 2 قاشق غذا خوری گلاب و چند قطره روغن ضروری مانند  اسطوخودوس به آب وان اضافه کنید و در آن دراز بکشید تا درد شما کاهش یابد.

نکات

  • روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد درد طبیعی و ضد باکتریایی بوده و باعث کاهش درد و آرام شدن شما می شود
  • دارچین و اکالیپتوس التهاب را کاهش می دهند
  • گلاب دارای خواص آرام بخش طبیعی بوده و چرخه قاعدگی را تنظیم می کند
  • بابونه گرفتگی عضلات را کاهش داده و تحریک پذیری را درمان می کند

3. درمان درد قاعدگی با ماساژ

مطالعات نشان می دهد که ماساژ شکم و کمر با روغن های ضروری می تواند درد های قاعدگی را درمان کند؛

1- مقداری روغن را بر روی شکم بریزید، کف دست خود را در مرکز شکم قرار دهید و به آرامی در حرکات دایره ای ماساژ دهید. این کار را 30 بار انجام دهید.

2- انگشت وسط و انگشت شست هر دو دست را بر روی شکم فشار دهید و با آن شکم یک قلب را بکشید (حرکت را از قسمت بالایی شکم شروع کنید و به سمت پایین تا زیر شکم بیایید). این تمرین را 20-30 بار تکرار کنید.

3- دستان خود را بر روی کمر بگذارید و از زیر دنده ها با فشار به سمت پایین حرکت کنید تا به استخوان دنبالچه برسید. این حرکت را 30 بار تکرار کنید.

4- تقریبا 30 مرتبه قسمت پایین شکم یا زیر شکم خود را با هر دو دست مالش دهید.

5- به مدت 30 ثانیه شکم خود را محکم ماساژ دهید.

4. ماساژ پا برای درمان درد پریود

پای شما دارای یک نقطه فشار است که ماساژ آن می تواند به درمان سریع و فوری درد پریود کمک کند؛

حدود سه انگشت بالای استخوان مچ پا را به آرامی با انگشت شست دست خود ماساژ دهید، این کار علاوه بر درمان درد قاعدگی باعث کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند نفخ، بی خوابی و سرگیجه می شود.

5. درمان درد قاعدگی و پریود با روغن های گیاهی

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودس دارای خواص ضد درد و ضد التهابی طبیعی بوده و بوییدن آن یا ماساژ شکم با آن به درمان سریع و فوری درد قاعدگی کمک می کند.

2 بار در روز، 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را به 4 قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و با آن شکم و کمر را ماساژ دهید تا درد کاهش یابد.

روغن نعناع

روغن نعناع دارای خواص ضد درد طبیعی است و بوییدن آن یا ماساژ شکم و کمر با آن به کاهش درد شدید پریودی کمک می کند.

2 قاشق چای خوری روغن نارگیل را با 4 قطره روغن نعناع ترکیب کنید و با آن کمر و شکم خود را ماساژ دهید.

روغن کنجد

روغن کنجد دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی است و در طب آیورودا یکی از بهترین روغن های گیاهی برای درمان درد پریود شناخته می شود.

مقداری روغن کنجد در قسمت پایین شکم بریزید و به آرامی ماساژ دهید تا درد کاهش یابد.

6. رابطه جنسی داشته باشید

یکی از بهترین و سودمند ترین روش های طبیعی برای درمان درد شدید پریود، داشتن رابطه ی جنسی می باشد؛ مطالعات مختلف نشان داده که رابطه جنسی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، سردرد های قاعدگی را از بین می برد و به درمان درد پریود کمک می کند.

ارگاسم باعث آزاد شدن نورآدرنالین، سروتونین، اندورفین و دوپامین می شود که جریان خون به اندام تناسلی را افزایش می دهند به آرام شدن عضلات رحم کمک می کنند.

7. خواب کافی داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که داشتن خواب کافی یکی از بهترین روش های درمان درد قاعدگی در خانه می باشد؛ کارشناسان توصیه می کنند که در موقعیت جنین قرار بگیرید، زیرا ماهیچه ها در اطراف شکم شما را شل کرده و درد را کاهش می دهد.

8. آب میوه و آب سبزیجات تازه بنوشید

برای درمان درد قاعدگی چه بخوریم؟ همه ی خانم ها در دوران قاعدگی به دلیل احتباس آب در بدن، دچار نفخ شکم می شوند. متخصصان پیشنهاد می کنند که برای کاهش نفخ از میوه ها، سبزیجات، آب میوه و آب سبزیجات تازه استفاده کنید.

از بهترین میوه ها و سبزیجات می توان به خیار، کاهو، هندوانه، هلو، آلوئه ورا، لیمو ترش و انواع توت ها اشاره کرد.

9. برای درمان درد قاعدگی چه غذا هایی نباید بخوریم؟

برخی غذا ها باعث تشدید کمر درد و دل درد در دوران قاعدگی می شوند و همچنین علائم سندروم پیش از قاعدگی را بدتر می کنند؛ متخصصان توصیه می کنند که در دوران قاعدگی مصرف کافئین، غذاهای چرب و شور، نوشیدنی های الکلی، شکلات و انواع نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید.

10. درمان درد قاعدگی و پریود با دارو های گیاهی

برخی تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که گیاهان دارویی به کاهش درد قاعدگی و پریود کمک می کنند. از بهترین دارو های گیاهی برای درمان درد قاعدگی در طب سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  طریقه مصرف سیاه دانه برای قاعدگی دیابت ترک اعتیاد تشنج

درمان درد قاعدگی با رازیانه : یک مطالعه نشان داده است که رازیانه از گرفتگی عضلات جلوگیری کرده و در کمتر از یک ساعت درد قاعدگی را کاهش می دهد.

فراموش نکنید که رازیانه خونریزی را تشدید می کند به همین دلیل توصیه می شود که شب از مصرف آن اجتناب کنید.

درمان درد قاعدگی با زنجبیل : زنجبیل خونریزی شدید دوران قاعدگی را کاهش داده و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

درمان درد قاعدگی با دارچین : دارچین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان درد قاعدگی و پریود می باشد.

درمان درد قاعدگی با شنبیلیه : شنبیلیه دارای خواص ضد درد طبیعی بوده و به کاهش سریع درد قاعدگی و پریود کمک می کند.

11. درمان درد قاعدگی با ورزش

شاید فکر کنید که ورزش در دوران قاعدگی ضرر دارد اما تحقیقات نشان داده که ورزش، سطح اندورفین در بدن شما را افزایش می دهد به همین دلیل درد را کاهش داده و به بهبود خلف و خوی شما کمک می کند. توصیه می شود که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، 3 بار در هفته و هر بار حداقل 15 دقیقه ورزش انجام دهید.

کارشناسان می گویند که پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا و اسکیت بهترین ورزش ها برای درمان درد قاعدگی هستند.

12. درمان درد پریود با طب فشاری

طب فشاری یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان سریع درد شدید قاعدگی و پریود است، همچنین از طب فشاری برای کاهش علائم PMS یا سندروم پیش از قاعدگی هم استفاده می شود.

13. درمان درد پریود با طب سوزنی

طب سوزنی یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان درد قاعدگی محسوب می شود، طب سوزنی التهاب بدن را کاهش داده، سیستم عصبی را شل می کند و با افزایش جریان خون به رحم باعث کاهش درد پریود می شود.

14. درمان درد قاعدگی با قرص

اگر درد پریود شدید و غیر قابل تحمل بود شما می توانید از قرص های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ژلوفن و آسپیرین استفاده کنید.

یکی دیگر از راه های درمان درد و کرامپ قاعدگی و پریود، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی است. کارشناسان بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای درمان درد پریود را معرفی کرده اند :

کلسیم : دانشمندان توصیه می کنند مصرف 1000 میلی گرم کلسیم در روز برای کاهش گرفتگی عضلات رحم مفید می باشد، از بهترین منابع کلسیم می توان به کلم بروکلی، بادام و شیر بادام اشاره کرد.

ویتامین D : ویتامین D به بهبود جذب کلسیم در بدن کمک کرده و چون خواص ضد التهابی دارد، درد پریود را کاهش می دهد. از بهترین منابع ویتامین D می توان به نور خورشید، غلات و آب پرتقال اشاره کرد.

اسیدهای چرب امگا 3 : اسید های چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند که به کاهش درد پریود کمک می کنند و باعث افزایش خونریزی در دوران قاعدگی می شوند.

منیزیم : منیزیم باعث کاهش سطح پروستاگلاندین در بدن شده و درد شدید پریود را کاهش می دهد.

ویتامین E : این ویتامین گرفتگی های عضلات رحم را کاهش داده و به درمان درد قاعدگی کمک می کند.

15. دمنوش گیاهی برای درد قاعدگی و پریود

در طب سنتی بیشتر از چای و دمنوش های گیاهی برای درمان درد شدید قاعدگی و پریود استفاده می شود. از بهترین چای و دمنوش های گیاهی برای درمان درد قاعدگی می توان موارد زیر را نام برد :

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه حاوی گلیسین است که اسپاسم عضلات رحم را کاهش داده و به آرام شدن رحم و درمان درد پریود کمک می کند.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که باعث آرام شدن رحم شده و درد شدید قاعدگی را کاهش می دهد.

دمنوش چای سبز

چای سبز حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی دارند و به کاهش درد قاعدگی کمک می کنند.

دمنوش زردچوبه

چای و دمنوش زردچوبه به علت خواص ضد التهابی که دارد، کرامپ و اسپاسم را از بین می برد، باعث آرامش شما می شود و نفخ را کاهش می دهد.

بهترین دمنوش گیاهی مناسب برای کاهش درد پریود

24 گرم پودر زردچوبه را با 13 گرم پودر زنجبیل، 1/4 قاشق چای خوری پودر دارچین، 1/4 قاشق چای خوری فلفل سیاه، 80 گرم عسل طبیعی و آب نصف لیمو ترش تازه را در 250 میلی لیتر آب جوش بریزد، بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس یک فنجان از این دمنوش بنوشید.

روش های خانگی درمان درد قاعدگی و پریود

راهکارهایی از جنس اصلاح سبک زندگی

  1. به طور کلی از مصرف غذاهایی که تولید سودای غیرطبیعی یا زیاد می نمایند مانند گوشت گاو، سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و مانده، نوشابه، قارچ، عدس، بادمجان، کلم خام و ترشیجات به ویژه از یک هفته قبل از قاعدگی پرهیز نمایید.
  2. از مصرف غذاهایی که خون غلیظ یا بلغم غیرطبیعی تولید می‌کنند؛ مانند ماکارونی، لازانیا، خیار، گوجه فرنگی، ماست و انواع مواد با مزاج سرد و تر و لزج حداقل از یک هفته مانده به پریود اجتناب نمایید.
  3. از مصرف غذاهای نفاخ و بادانگیز مثل حبوبات و سبزیجات نفاخ حداقل از یک هفته قبل از قاعدگی خودداری نمایید.
  4. از شست و شو با آب سرد برای طهارت و حمام و شست و شوی اضافه در دوران پریود تا حدامکان خودداری کنید.
  5. از نوشیدن بیش از حد و غیرضروری آب بویژه در دوره قاعدگی بپرهیزید.
  6. به طور کلی و نه تنها در دوره پریود از پوشیدن شلوارهای تنگ بپرهیزید، زیرا خونرسانی به تخمدان و رحم را کاهش می دهد.
  7. از پوشیدن لباس های کوتاه که روی ناحیه کمر و پهلوها را نمی پوشانند اجتناب کنید، حتی در دوره قاعدگی علاوه بر لباس معمول این ناحیه را با شال نازکی به آرامی و بدون ایجاد فشار ببندید.
  8. از نشستن و راه رفتن پابرهنه بر روی کفپوش های سرد مثل سرامیک و سنگ پرهیز کنید.
  9. در صورتی که خونریزی زیاد دارید یا دچار کم خونی هستید، از یک هفته مانده به قاعدگی از غذاهای لطیف و خونساز مثل زرده تخم مرغ عسلی، آب گوشت گوسفند بدون چربی، مغزها مثل بادام و پسته، شیره انگور، مربای هویچ، کدوحلوایی بخارپز با زعفران و دارچین استفاده کنید.
  10. در دوران قاعدگی و یک هفته قبل ازآن صبحانه حتماً از غذای گرم مانند ارده، عسل یا کنجد، عسل یا گردو، خرما یا حلوا ارده استفاده کنید.
  11. حرص خوردن و عصبی شدن نیز به این دردها دامن می زند.
  12. از استفاده زیاد از مسکن ها شیمیایی در دوره پریود بپرهیزید و به دنبال علت درد و درمان اساسی آن باشید.
  13. خانم هایی که استرس دارند،در دوران عادت ماهانه نسبت به سایر خانم ها درد بیشتری دارند. این استرس را می توان با استفاده از این ترکیب  کنترل نمود و کاهش داد: آب سیب و کرفس، چای سبز، شیر. این مواد را به نسبت یک به یک ترکیب کنید و میل نمایید.

منابع:

namnak.com

coca.ir

tabaye.ir

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *