عوارض و مضرات اسطوخودوس و عرق آن

مضرات عرق اسطوخودوس, مضرات شربت اسطوخودوس,عوارض داروی گیاهی اسطوخودوس,مضرات دمنوش اسطوخودوس, مضرات چای اسطوخودوس, مضرات روغن اسطوخودوس, موارد منع مصرف گیاه اسطوخودوس, مضرات گیاه اسطوخودوس, مضرات اسطوخودوس چیست, مضرات قطره اسطوخودوس, عوارض اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی کابرد داشته و از آن برای مصارف درمانی مختلف استفاده می شده است. چای اسطوخودوس از دمنوش های رایجی بوده که گذشتگان ما برای رفع خستگی روزانه و کسب آرامش، رفع مشکلات بدخوابی از آن استفاده می کرده اند.

عوارض و مضرات اسطوخودوس و عرق آن

خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس در طب عامیانه، از دیرباز به عنوان ضداسپاسم، ضدنفخ، مدر و تقویت کننده‌ی عمومی به کار می‌رفته است. از عصاره‌ی گیاه برای درمان مشکلات متفاوتی نظیر: جوش (آکنه) و میگرن استفاده می‌شود. گرچه اسطوخودوس، تولید صفرا و جریان آن را درون روده افزایش می‌دهد، ولی مهم‌ترین استفاده آن درمان بیماری‌های صفراوی نیست.

اسطوخودوس و خواب راحت

اسطوخودوس گیاه شگفت انگیزی است که در درمان اختلالات جزئی خواب، موثر عمل می کند. این گیاه به خاطر این که سردرد، اضطراب و ناراحتی های عصبی را برطرف می سازد، خواب راحتی را به شما هدیه می دهد.

اسطوخودوس و استرس

برای مقابله با استرس نیز هیچ گیاهی به اندازه اسطوخودوس موثر نیست. دانیال فستی در کتابش می نویسد: “اسطوخودوس اعصاب را آرام و عضلات را شل می کند. این گیاه آرام بخش، دستگاه عصبی و تحریک پذیری آن را کنترل می نماید”. بر اساس مطالعات متعددی که روی اسطوخودوس انجام گرفته، روغن این گیاه، استرس بعد از عمل را در بیمارانی که عمل جراحی قلب انجام داده اند، کاهش می دهد و اضطراب زنانی را که تحت همودیالیز قرار می گیرند، کم می کند.

اسطوخودوس ، یک ضد عفونی کننده گیاهی

برای ضدعفونی کردن زخم هیچ گیاهی بهتر از اسطوخودوس نیست. اسطوخودوس، یک ضدعفونی کننده و ضدباکتری قوی محسوب می شود.

چای اسطوخودوس، خواب آوری طبیعی

نوشیدن چای اسطوخودوس پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند.

اسطوخودوس ، ضد میگرن

گیاه اسطوخودوس به خاطر خواصش در رفع سردرد و همچنین میگرن شهرت بسیاری دارد؛ زیرا استرس را از بین می برد و این امر تاثیر آن را در مبارزه با سردرد بیشتر می کند.

اسطوخودوس برای سوختگی

وقتی قسمتی از بدن دچار سوختگی می شود، به اسطوخودوس فکر کنید. دکتر کریستین سی یور ترانکا، دکتر داروساز می گوید: روغن گیاه اسطوخودوس عملکرد قابل ملاحظه ای در روند احیای پوستی دارد

اسطوخودوس، بهبود دهنده زخم

اگر دچار جراحتی شده اید یا جای زخم و جوشی دارید که خوب نمی شود، وقت را از دست ندهید و از اسطوخودوس کمک بگیرید. این گیاه اعجاب انگیز سرعت بهبودی زخم را به طور چشم گیری افزایش می دهد و پوست را احیا می کند.

اسطوخودوس ، تسکین دهنده سوزش نیش حشرات

آیا تاکنون پشه، زنبور، عنکبوت، عروس دریایی یا حشرات دیگری شما را نیش زده است؟ دانیال فستی، نویسنده ” کتاب مقدس عصاره های گیاهی من” می گوید:  در صورتی که حشره ای شما را نیش زد، اگر یک شیشه روغن گیاه اسطوخودوس به همراه دارید، نگران چیزی نباشید؛ چون اسطوخودوس التیام بخش و پادزهری فوق العاده است.” این گیاه همچنین ضد عفونی کننده نیز هست.اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره اسطوخودس هستید مقاله اسطوخودوس را مطالعه کنید.

  طرز تهیه و خواص شربت اسطوخودوس

مضرات و عوارض اسطوخودوس

توجه داشته باشید که این عوارض ذکر شده می تواند شامل : روغن اسطوخودوس ، دمنوش ، اسانس ، عرق اسطوخودوس ، بخور و تمام محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی اسطوخودوس باشد .

مضرات و عوارض اسطوخودوس

– طبع این گیاه گرم و خشک است و کسانی که مزاج صفراوی دارند باید از استفاده از آن خود داری نموده و یا با مصلح هایی مثل کتیرا و سکنجبین استفاده کنند.

– همچنین هنگام استعمال روغن این گیاه، افراد باید اطمینان حاصل کنند که حساسیت پوستی ندارند.استعمال موضعی روغن اسطوخودس بر روی پوست می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند سوزش پوست در برخی افراد شود.

– بی خطر بودن استفاده از روغن اسطوخودس برای زنان باردار و شیرده هنوز تایید نشده است.همانند بسیاری از روغن های ضروری دیگر، زنان در دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف روغن اسطوخودوس اجتناب کنند.

– پسرانی که به سن بلوغ نرسیده اند، نباید از این گیاه برای پوستشان استفاده کنند. چرا که ممکن است اختلالات هورمونی در بدن آنها ایجاد شود. استفاده از این گیاه برای پسران ممکن است باعث وجود آمدن سینه و شکم غیر طبیعی در بدن آن ها شود.

در برخی از تحقیقات اشاره شده است که استفاده از اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن پسران شده و باعث افزایش ترشح هورمون استروژن و در نتیجه بزرگ شدن پستان ها شود.در یک آزمایش ادعا شده است که 30 پسر که دچار بزرگی پستان شده بودند به طرق مختلف (مثلا شامپو ، روغن ، اسانس و دمنوش) از اسطوخودوس استفاده کرده بودند.در این تحقیق ، با قطع مصرف اسطوخودوس ، بزرگی پستان پسران به مرور زمان از بین رفت .

مخالفان این تحقیق ، اعتقاد دارند که در این تحقیق روش های مصرف اسطوخودوس به صورت دقیق مورد بررسی قرار نگرفته و احتمالا این عارضه به دلیل اضافه شدن مواد شیمیایی به اسانس و یا روغن اسطوخودوس اتفاق افتاده است . در هر صورت تحقیقات در این مورد ادامه دارد. ولی شواهدی وجود دارد که شامپوها ، صابون ها و دمنوش های اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن پسران زیر 18 سال شود .

– تست IN VITRO یا برون تنی نیز نشان داده است که روغن و دمنوش اسطوخودوس اثراتی هرچند کم بر روی غدد درون ریز و افزایش سطح هورمون استروژن بدن دارد.

– روغن و اسانس اسطوخودوس به هیچ عنوان نباید به صورت خوراکی مصرف شوند و فقط از دمنوش اسطوخودوس می توان به صورت خوراکی استفاده کرد. استفاده از اسانس و روغن آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت شود و در صورتی که به اشتباه اسانس و روغن را به صورت خوراکی مصرف کرده اید باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.روغن اسطوخودوس خوراکی هم می تواند باعث ایجاد حساسیت در افراد شود که با علائمی از جمله مشکل تنفسی، سوزش چشم، استفراغ و اسهال مشخص می شود.

– اسطوخودوس می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد

– به دلیل وجود برخی از ترکیبات در اسطوخودوس ، مصرف همزمان این گیاه دارویی با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد که در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.

– به دلیل تحقیقات کمی که درباره ی اثرات روغن اسطوخودوس خوراکی بر روی بیماران دیابتی صورت گرفته توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت از مصرف این روغن خودداری کنند.

– اسطوخودوس می‌تواند به کند شدن سیستم عصبی مرکزی منجر شود؛ به همین دلیل پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی، از اسطوخودوس استفاده نکنند.

– مصرف همزمان دمنوش اسطوخودوس با داروهای خواب آور، آرام بخش و ضدافسردگی مشکل ایجاد می کند. اگر پس از مصرف دمنوش اسطوخودوس هر نوع واکنش حسّاسیتی همچون لرزش یا گرفتگی گلو را تجربه کردید، مصرف را قطع کنید.

– شواهد محکمی مبنی بر این که اسطوخودوس می‌تواند محرک حملات صرع باشد وجود ندارد. اما هر فرد تجربه‌ی متفاوتی از اسطوخودوس دارد. این امکان وجود دارد که اسطوخودوس موجب حملات صرع در افراد مستعد گردد. برخی از انواع اسطوخودوس (اسطوخودوس تیری) حاوی ترکیباتی است که باعث حملات صرع می‌شود.

– اگر به خانواده نعناع حساسیت دارید ممکن است بعد از مصرف اسطوخودوس نیز اثرات و عوارض جانبی مرتبط با آن را تجربه نمایید. این عوارض معمولا شامل یبوست، سردرد و افزایش اشتها هستند.

 

سخن آخر

اسطوخودوس در طب سنتی برای درمان بی خوابی، استرس و اضطراب، کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، درمان معده درد و حالت تهوع، آکنه و جوش صورت و سردرد و میگرن مفید می باشد. در صورت تمایل می‌توانید با طریقه مصرف گیاه اسطوخودوس نیز آشنا شوید.

همچنین مطلب « طبع اسطوخودوس » را حتما مطالعه کنید.

 

  خواص بخور اسطوخودوس برای سرماخوردگی، پوست صورت ، سینوزیت و کودکان
پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *